Zusammenfassung
Die Anwendung von positivem Atemwegsdruck (positive airway pressure = PAP) ist heute
Standardtherapie der meisten schlafbezogenen Atmungsstörungen (SBAS). Aufgrund der
unterschiedlichen Gerätetypen mit positivem Atemwegsdruck (CPAP, BiPAP, APAP, ASV)
ist eine differenzierte Indikationsstellung unverzichtbar. Ziel der vorgestellten
Übersicht soll es sein, unterschiedliche Anwendungskriterien für Geräte mit positivem
Atemwegsdruck (PAP) hinsichtlich der Schwere und der unterschiedlichen Arten der SBAS
darzustellen. Neben der Darstellung der Indikationskriterien sollen die Möglichkeiten
und Grenzen der therapeutischen Wirksamkeit, Nebenwirkungen und die Abgrenzung zu
alternativen Therapiemethoden der Anwendung von PAP vorgestellt werden. Die Übersichtsarbeit
beruht auf einer Analyse der aktuellen Literatur und allgemeinen klinischen Erfahrungen.
Die Darstellung aus der Sicht eines HNO-ärztlich geführten schlafmedizinischen Zentrums
soll dem HNO-Arzt auch ohne fundierte schlafmedizinische Erfahrungen die Möglichkeit
geben, seine Patienten mit SBAS vor und nach Einleitung einer Therapie mit positivem
Atemwegsdruck (PAP) beraten und betreuen zu können. Es werden die unterschiedlichen
Titrationsmethoden und alle aktuell auf dem Markt befindliche Gerätetypen mit ihren
Anwendungsbereichen vorgestellt. Neben den Konstantdruckgeräten (CPAP), die am häufigsten
beim unkomplizierten symptomatischen obstruktiven Schlafapnoe-Syndrom (OSAS) eingesetzt
werden, wird die Indikationsstellung der BiLevel-Geräte (BiPAP) vorgestellt. Mit der
Möglichkeit der Einstellung zweier unterschiedlicher positiver Druckniveaus finden
sie besonders bei Patienten mit exspiratorischer Druckintoleranz und bei kardiopulmonalen
Komorbiditäten Anwendung. Durch die Einführung dieser Therapiemodalität konnte eine
deutliche Verbesserung der Compliance erreicht werden. Selbstjustierende automatische
PAP-Geräte (APAP) werden vornehmlich zur automatischen Titration bei der Erstanpassung,
bei Patienten mit stark variierendem Druckbedarf wie zum Beispiel bei starker Lageabhängigkeit
des OSAS eingesetzt. Durch eine differenzierte Patientenselektion lässt sich auch
hier die Compliance weiter erhöhen. Patienten mit Cheyne-Stokes-Atmung, einer Sonderform
der zentralen Schlafapnoe, profitieren vom Einsatz der Adaptiven-Servo-Ventilation
(ASV). Dieser Therapiemodus, welcher die Änderungen der gestörten Atmung fortlaufend
analysiert und den effektiven Behandlungsdruck nachregelt, kann neben einer Verbesserung
der Tagesschläfrigkeit auch zu einer Besserung der häufig ursächlichen Herzerkrankung
führen. Die Therapie mit positivem Atemwegsdruck ist zwar äußerst wirksam bezüglich
der Beseitigung der zugrunde liegenden Obstruktionen und der damit verbundenen Symptome
und Folgeerkrankungen. Da sie aber lebenslang angewendet werden muss, ist eine sorgfältige
differenzierte Indikationsstellung für die unterschiedlichen Gerätetypen von entscheidender
Bedeutung für die Nebenwirkungsraten und der sich daraus ableitenden Compliance.
Schlüsselwörter
Schlafapnoe - CPAP - BiPAP - APAP - Indikation
Literatur
1
Sullivan C E, Berthon-Jones M, Issa F G, Eves L.
Reversal of obstructive sleep apnoea by continuous positive airway pressure applied
through the nares.
Lancet.
1981;
1
862-865
2
Sullivan C E, Berthon-Jones M, Issa F G.
Nocturnal nasal airway pressure for sleep apnea.
N Engl J Med.
1983;
309
112
3 American Academy of Sleep Medicine .International classification of sleep disorders,
revised: Diagnostic and coding manual. Chicago, Illinois; American Academy of Sleep
Medicine 2001
4
Horne J A, Reyner L A.
Sleep related vehicle accidents.
BMJ.
1995;
310
565-567
5
Ohayon M M, Guilleminault C, Priest R G, Caulet M.
Snoring and breathing pauses during sleep: telephone interview survey of a United
Kingdom population sample.
BMJ.
1997;
314
860-863
6
Young T, Palta M, Dempsey J, Skatrud J, Weber S, Badr S.
The occurrence of sleep-disordered breathing among middle-aged adults.
N Engl J Med.
1993;
328
1230-1235
7
Young T, Peppard P E, Gottlieb D J.
Epidemiology of obstructive sleep apnea. a Population health perspective.
Am J Respir Crit Care Med.
2002;
165
1217-1239
8
Guilleminault C, Tikian A, Dement W C.
The sleep apnoe syndromes.
Ann Rev Med.
1976;
27
465-484
9
Guilleminault C, Robinson A.
Sleep-disordered breathing and hypertension: past lessons, future directions.
Sleep.
1997;
20
806-811
10
Shepard J W.
Hypertension, cardiac arrhythmias, myocardial infarction and stroke in relation to
obstructive sleep apnea.
Clin Chest Med.
1992;
13
437
11
Kessler R, Chouat A, Weitzenblum E, Oswald M, Ehrhart M, Apprill M, Krieger J.
Pulmonary hypertesion in the obstructive sleep apnoea syndrome: prevalence, causes
and therapeutic consequences.
Eur Respir J.
1996;
9
787-794
12
American Thoracic Society .
Indications and Standards for use of nasal continuous positive airway pressure (CPAP)
in sleep apnea syndromes.
Am J Respir Crit Care Med.
1994;
150
1738-1745
13
American Thoracic Society/American Sleep Disorders Association .
Statement of health outcomes research in sleep apnea.
Am J Respir Crit Care Med.
1997;
157
335-341
14 Fischer J, Mayer G, Peter J H, Riemann D, Sitter H. Nicht-erholsamer Schlaf. Leitlinie
„S2” der Deutschen Gesellschaft für Schlafforschung und Schlafmedizin. Berlin; Blackwell
2002
15 Stammnitz A.
Klassifikationen der schlafbezogenen Atmungsstörungen. In: Schulz H (Hrsg) Deutsche Gesellschaft für Schlafforschung und Schlafmedizin:
Kompendium Schlafmedizin für Ausbildung, Klinik und Praxis. Landsberg/Lech; Ecomed
1997: VI-4
16
Meoli A L, Casey K R, Clark R W, Coleman J A, Fayle R W, Troell R J, Iber C.
Clinical Practice Review Committee. Position Paper-hypopnea in sleep-disordered breathing
in adults.
Sleep.
2001;
24
469-470
17 Pirsig W. Schnarchen: Ursachen, Diagnostik und Therapie. Stuttgart; Hippokrates
1988
18
Stoohs R A, Guilleminault C.
Obstructive sleep apnea syndrome or abnormal upper airway resistance during sleep?.
J Clin Neurophysiol.
1990;
7
83-92
19 Perleth M, v. d. Leyen U, Schmitt H, Dintsios C H-M, Felder S, Schwartz F W, Teske S.
Health Technology Assessment. Schriftenreihe des deutschen Instituts für medizinische
Dokumentation und Information im Auftrag des Bundesministeriums für Gesundheit und
soziale Sicherung. Das Schlafapnoe-Syndrom. Systematische Übersichten zur Diagnostik,
Therapie und Kosten-Effektivität. St. Augustin; 2003: 95f
20
Orth M, Kotterba S, Duchna H W, de Zeeuw J, Schultze-Werninghaus G, Rasche K.
Obstruktives Schlafapnoe-Hypopnoe-Syndrom - geschlechtsspezifische Unterschiede.
Somnologie.
2000;
4
3-6
21
Moore K.
Site specific versus diffuse treatment/presenting severity of obstructive sleep apnea.
Sleep Breath.
2000;
4
145-146
22
American Academy of Sleep Medicine Task Force .
Sleep related breathing disorders in adults: recommendations for syndrome definition
and measurement techniques in clinical research.
Sleep.
1999;
22
667-689
23 Guilleminault C, Dement W C.
Sleep Apnea Syndromes and Related Sleep Disorders. In: Williams R, Karacan J (eds) Sleep Disorders: Diagnosis and Treatment. New York;
Wiley 1978: 9-28
24
.
Beschluss über eine Änderung der Richtlinien zur Bewertung medizinischer Untersuchungs-
und Behandlungsmethoden gemäß § 135 Abs. 1 des Fünften Buches Sozialgesetzbuch (BUB-Richtlinien)
in Anlage A „Anerkannte Untersuchungs- und Behandlungsmethoden” vom 15. Juni 2004/21.
September 2004.
Dt Ärztebl.
2004;
101
3370-3371 (Heft 49)
25 Oczenski W, Werba A, Andel H. Atmen - Atemhilfen: Atemphysiologie und Beatmungstechnik. Berlin,
Wien; Blackwell 2001
26 Becker H F, Schönhofer B, Burchardi H. Nicht-invasive Beatmung. Berlin, Wien; Blackwell
2002: 115
27
Podszus T, Becker H, Dorow P, Fischer J, Köhler D, Peter J H, Raschke F, Schulz V.
Deutsche Gesellschaft für Pneumologie: Empfehlungen zur nächtlichen nasalen Beatmungstherapie
bei Atmungsstörungen.
Pneumol.
1994;
48
328-330
28
Peter J H, Becker H, Blanke J, Clarenbach P, Mayer G, Raschke F, Rühle K H, Rüther E,
Schläfke M, Schönbrunn E, Sieb J, Stumper J, Weis R.
Empfehlungen zur Diagnostik, Therapie und Langzeitbetreuung von Patienten mit Schlafapnoe.
Med Klin.
1991;
86
46-50
29
Becker H, Peter J H, von Wichert P.
Videoendoskopische Aufnahmen des Pharynxbereiches vor und unter nCPAP-Therapie bei
Patienten mit obstruktiver Schlaf-Apnoe.
Pneumol.
1989;
43 Suppl 1
616-620
30
Becker H, Peter J H, von Wichert P.
Nasal continuous positive airway pressure.
Eur Respir J.
1992;
2
400-408
31
Rapoport D M, Garay S M, Goldring R M.
Nasal CPAP in obstructive sleep apnea: mechanisms of action.
Bull Eur Physiopathol Respir.
1983;
19
616-620
32
Goh A S, Issa F G, Sullivan C E.
Upper airway dilating forces during wakefulness and sleep in dogs.
J Appl Physiol.
1986;
61
2148-2155
33
Littner M, Kushida C A, Anderson W M, Bailey D, Berry R B, Davila D G, Hirshkowitz M,
Kapen S, Kramer M, Loube D, Wise M, Johnson S F.
Standards of Practice Committee of the American Academy of Sleep Medicine. Practice
parameters for the use of auto-titrating continuous positive airway pressure devices
for titrating pressures and treating adult patients with obstructive sleep apnea syndrome.
Sleep.
2002;
25
143-147
34
Ayappa I, Norman R G, Hosselet J J, Gruenke R A, Walsleben J A, Rapoport D M.
Relative occurrence of flow limitation and snoring during continuous positive airway
pressure titration.
Chest.
1998;
114
685-690
35
Rühle K H, Raschke F, Fietze I, Randerath W, Wessendorf T, Hein H.
Titration und Therapie mittels Positiv-Druckatmung bei schlafbezogenen Atemstörungen
(SBAS).
Somnologie.
2004;
8
95-109
36
Bureau M P, Series F.
Comparison of two in-laboratory titration methods to determine effective pressure
levels in patients with obstructive sleep apnoea.
Thorax.
2000;
55
741-745
37
Hoffstein V, Oliver Z.
Comparing pressures required to abolish snoring and sleep apnea.
Can Respir J.
2001;
8
427-430
38 Rostig S. Proportional positive airway pressure (PPAP): Ein neues Konzept zur Behandlung
der obstruktiven Schlafapnoe. Med Diss Marburg 2001
39
Becker H, Brandenburg U, Peter J H, Schneider H, Weber K, von Wichert P.
Indikation und Applikation der BiPAP-Therapie.
Pneumol.
1993;
47
184-188
40
Sanders M H, Kern N.
Obstructive sleep apnea treated by independently adjusted inspiratory and expiratory
positive airway pressures via nasal mask. Physiologic and clinical implications.
Chest.
1990;
98
317-324
41
Reeves-Hoche M K, Meck R, Zwillich C W.
Nasal CPAP: an objective evaluation of patient compliance.
Am J Respir Crit Care Med.
1994;
149
149-154
42
Loube D I, Gay P C, Strohl K P, Pack A I, White D P, Collop N A.
Indications for positive airway pressure treatment of adult obstructive sleep apnea
patients: a consensus statement.
Chest.
1999;
115
863-866
43
Reeves-Hoche M K, Hudgel D W, Meck R, Witteman R, Ross A, Zwillich C W.
Continuous versus bilevel positive airway pressure for obstructive sleep apnea.
Am J Respir Crit Care Med.
1995;
151
443-449
44
Farre R, Montserrat J M, Rigau J, Trepat X, Pinto P, Navajas D.
Response of automatic continuous positive airway pressure devices to different sleep
breathing patterns: a bench study.
Am J Respir Crit Care Med.
2002;
166
469-473
45
Teschler H, Berthon-Jones M, Thompson A B, Henkel A, Henry J, Konietzko N.
Automated continuous positive airway pressure titration for obstructive sleep apnea
syndrome.
Am J Respir Crit Care Med.
1996;
154
734-740
46
Gagnadoux F, Rakotonanahary D, Martins de Araujo M T, Barros-Vieira S, Fleury B.
Long-term efficaey of fixed CPAP recommended by Autoset for OSAS.
Sleep.
1999;
22
1095-1099
47
Stradling J R, Barbour C, Pitson D J, Davies R J.
Automatic nasal continuous positive airway pressure titration in the laboratory: patient
outcomes.
Thorax.
1997;
52
72-75
48
D'Ortho M P, Grillier-Lanoir V, Levy P, Goldenberg F, Corriger E, Harf A, Lofaso F.
Constant vs. automatic continuous positive airway pressure therapy: home evaluation.
Chest.
2000;
118
1010-1017
49
Lloberes P, Sampol G, Levy G, Aristizabal D, Sagais T, De la Calcada M, Roca A, Canas J,
Morell F.
Influence of setting on unattended respiratory monitoring in the sleep apnoea/hypopnoea
syndrome.
Eur Respir J.
2001;
18
530-534
50
Teschler H, Wessendorf T, Farhat A A, Konietzko N, Berthon-Jones M.
Two months auto-adjusting versus conventional nCPAP for obstructive sleep apnea syndrome.
Eur Respir J.
2000;
15
990-995
51
Series F.
Accuracy of an unattended home CPAP titration in the treatment of obstructive sleep
apnea.
Am J Respir Crit Care Med.
2000;
162
94-97
52
Fuchs F S, Wiest G H, Frank M, Harsch I A, Schahin S P, Hahn E G, Ficker J H.
Auto-CPAP therapy for obstruetive sleep apnea: induction of microarousals by automatic
variations of CPAP pressure?.
Sleep.
2002;
25
514-518
53
Levy P, Pepin J L.
Auto-CPAP: an effective and low-cost procedure in the management of OSAS?.
Eur Resp J.
1998;
12
753-755
54
Series F, Marc I.
Importance of sleep stage- and body position-dependence of sleep apnoea in determining
benefits to auto-CPAP.
Eur Respir J.
2000;
18
170-175
55
Stradling J R, Barbour C, Pitson D J, Davies R J.
Automatic nasal continuous positive airway pressure titration in the laboratory: patient
outcomes.
Thorax.
1997;
52
72-75
56
Massie C A, McArdle N, Hart R W, Schmidt-Nowara W W, Lankford A, Hudgel D W, Gordon N,
Douglas N J.
Comparison between automatic and fixed positive airway pressure therapy in the home.
Am J Respir Crit Care Med.
2003;
167
20-23
57
Teschler H, Berthon-Jones M, Wessendorf T, Meyer J-H, Konietzko N.
Influence of moderate alcohol consumption on obstructive sleep apnoea with and without
AutoSet nasal CPAP therapy.
Eur Respir J.
1996;
9
2371-2374
58
Sin D D, Fitzgerald F, Parker J D, Newton G, Floras J S, Bradley T D.
Risk factors for central and obstructive sleep apnea in 450 men and women with congestive
heart failure.
Am J Respir Crit Care Med.
1999;
160
1101
59
Teschler H, Dohring J, Wang Y M, Berthon-Jones M.
Adaptive pressure support servo-ventilation: a novel treatment for Cheyne-Stokes respiration
in heart failure.
Am J Respir Crit Care Med.
2001;
164
614-619
60
Töpfer V, El-Sebai M A, Wessendorf T E, Teschler H.
Six weeks adaptive servo Ventilation reduces sympathetic activity in central sleep
apnea due to heart failure.
Am J Resp Crit Care Med.
2003;
167
326
61
Schädlich S, Kalbitz F, Blankenburg T, Busse H J, Schütte W.
1 Jahr Beatmungstherapie mittels AutoSet CS bei Cheyne-Stokes-Atmung infolge Herzinsuffizienz.
Pneumologie.
2003;
67 Suppl 1
44
62
Worth H, Vogt-Ladner G, Schacher C, Vogt M, Teschler H.
Nocturnal oxygen therapy (NOT) versus nasal ventilation with Auto-CS in patients with
severe chronic heart failure (CHF) and Cheyne-Stokes respiration (CSR): a long-term
study over 2 years.
Eur Respir J.
2002;
20 Suppl 38
9
63
Köhler D, Criée C P, Raschke F.
Leitlinien zur häuslichen Sauerstoff- und Heimbeatmungstherapie.
Med Klin.
1997;
92
2-6
64
Laier-Groeneveld G, Criée C P.
Standortbestimmung und Perspektiven der Intermittierende Selbstbeatmung (ISB): Methoden,
Ergebnisse und perspektiven.
Med Klin.
1994;
89 Suppl 1
7-10
65
Körber W, Laier-Groeneveld G, Criée C P.
Probleme bei der intermittierenden Selbstbeatmung.
Atemw Lungenkrh.
1997;
23
499-506
66
Engelman H M, Martin S E, Deary I J, Douglas N J.
Effect of CPAP therapy on daytime function in patients with mild sleep apnoea/hypopnoea
syndrome.
Thorax.
1997;
52
114-119
67 Sozialgesetzbuch (SGB) Fünftes Buch (V) - Gesetzliche Krankenversicherung - (860-5)
vom 20. Dezember 1988 (BGBl. I S. 2477, 2482) zuletzt geändert durch Artikel 9 des
Gesetzes vom 26. Mai 2005 (BGBl. I S. 1418) Rechtsstand 1. Juni 2005 zuletzt bearbeitet
17. 06. 2005.
68 Bundesministerium für Gesundheit und Soziale Sicherung .Bekanntmachung der Spitzenverbände
der Krankenkassen und der Spitzenverbände der Pflegekassen - Nachtrag zum Hilfsmittelverzeichnis
und zum Pflegehilfsmittelverzeichnis. vom 27. Januar 2005, Bundesanzeiger Ausgabe
Nr. 38 vom 24. Februar 2005, S. 2765.
69
Kribbs N B, Pack A I, Kline L R, Getsy J E, Schuett J S, Henry J N, Maislin G, Dinges D F.
Effects of one night without nasal CPAP treatment on sleep and sleepiness in patients
with obstructive sleep apnea.
Am Rev Respir Dis.
1993;
147
1162-1168
70
Popescu G, Latham M, Allgar V, Elliott M W.
Continuous positive airway pressure for sleep apnoea/hypopnoea syndrome: usefulness
of a 2 week trial to identify factors associated with long term use.
Thorax.
2001;
56
727-733
71
Pelletier-Fleury N, Rakotonanahary D, Fleury B.
The age and other factors in the evaluation of compliance with nasal continuous positive
airway pressure for obstructive sleep apnea syndrome. A Cox's proportional hazard
analysis.
Sleep Med.
2001;
2
225-232
72
Meslier N, Lebrun T, Grillier-Lanoir , Rolland N, Hendrick C, Sailly J-C, Racineux J-L.
A French survey of 3225 patients treated with CPAP for obstructive sleep apnoea: benefits,
tolerance, compliance and quality of life.
Eur Respir J.
1998;
12
185-192
73
Pieters T, Collard P, Aubert G, Dury M, Delguste P, Rodenstein D.
Acceptance and long-term compliance with nCPAP in patients with obstructive sleep
apnoea syndrome.
Eur Respir J.
1996;
9
939-944
74
Hollandt J H, Mahlerwein M.
Nasal Breathing and continuous positive airway pressure (CPAP) in Patients with Obstructive
Sleep Apnea (OSA).
Sleep Breath.
2003;
7
87-94
75
McArdle N, Douglas N J.
Effects of continuous positive airway pressure on sleep architecture in the sleep
apnea-hypopnea syndrome. A randomized controlled trial.
Am J Respir Crit Care Med.
2001;
164
1459-1463
76
Jenkinson C, Stradling J, Petersen S.
Comparison of three measures of quality of life outcome in the evaluation of continuous
positive airways pressure therapy for sleep apnoea.
J Sleep Res.
1997;
6
199-204
77
Engleman H M, Kingshott R N, Wraith P K, Mackay T W, Deary I J, Douglas N J.
Randomized placebo-controlled crossover trial of continuous positive airway pressure
for mild sleep Apnea/Hypopnea syndrome.
Am J Respir Crit Care Med.
1999;
159
461-467
78
Jokic R, Klimaszewski A, Sridhar G, Fitzpatrick M F.
Continuous positive airway pressure requirement during the first month of treatment
in patients with severe obstruetive sleep apnea.
Chest.
1998;
114
1061-1069
79
Redline S, Adams N, Strauss M E, Roebuck T, Winters M, Rosenberg C.
Rosenberg C. Improvement of mild sleep-disordered breathing with CPAP compared with
conservative therapy.
Am J Respir Crit Care Med.
1998;
157
858-865
80
Davies R J.
Cardiovascular aspects of obstructive sleep apnoea and their relevance to the assessment
of the efficacy of nasal continuous positive airway pressure therapy.
Thorax.
1998;
53
416-418
81
Hedner J, Darpo B, Ejnell H, Carlson J A, Caidahl K.
Reduction in sympathetic activity after long-term CPAP treatment in sleep apnoea:
cardiovascular implications.
Eur Respir J.
1995;
8
222-229
82
Pepperell J C, Ramdassingh-Dow S, Crostwaite N, Mullins R, Jenkinson C, Stradling J R,
Davies R JO.
Ambulatory blood pressure after therapeutic and subtherapeutic nasal continuous positive
airway pressure for obstructive sleep apnoea: a randomised parallel trial.
Lancet.
2002;
359
204-210
83
Hoy C J, Vennelle M, Kingshott R N, Engleman H M, Douglas N J.
Can intensive Support improve continuous positive airway pressure use in patients
with the sleep apnea/hypopnea syndrome?.
Am J Respir Crit Care Med.
1999;
159
1096-1100
84
Fietze I, Bolcskei P L, Hormann K, Lund R, Mayer G, Muller D, Peter J H, Rasche K,
Ruhle I CH, Sanner B, Schmatzler R, Stammnitz A, Schlafke M E.
Complications of nasal CPAP therapy. Consequences for general practice.
Med Klin.
1996;
91
758-765
85
Stammnitz A, Becker H, Schneider H, Peter J H, Wichert P.
Errors and risks in administration of nasal respiratory therapy of obstructive sleep
apnea.
Pneumonol.
1995;
49 Suppl 1
190-194
86
Podszus T, Steindl S, Becker H, Peter J H, von Wichert P.
Influence of continuous positive airway pressure ventilation on left ventricular function.
Sleep Res.
1989;
18
285
87
Deegan P C, McNicholas W T.
Effects of nCPAP on cardiac function awake and asleep.
J Sleep Res.
1995;
4
59-63
88
Lavie P, Ben Yosef R, Rubin A E.
Prevalence of sleep apnea syndrome among patients with essential hypertension.
Am Heart J.
1984;
108
373-376
89 Krieger J, Kurtz D.
Problems in the application of nasal continuous positive airway pressure for the treatment
of obstructive sleep apnea. Hypoxemia during sleep on nasal continuous positive airway
pressure treatment. In: Peter JH, Podszus T, v Wichert P (eds) Sleep Related Disorders and Internal Diseases. Berlin;
Springer 1987: 367-374
90
Marrone O, Stallone A, Salvaggio A, Milone F, Bellia V, Bonsignore G.
Occurrence of breathing disorders during CPAP administration in obstructive sleep
apnoea syndrome.
Eur Respir J.
1991;
4
660-666
91
Jarjour N N, Wilson P.
Pneumocephalus associated with nasal continuous positive airway pressure in a patient
with sleep apnea syndrome.
Chest.
1989;
96
1425-1426
92
Bamford C R, Quan S F.
Bacterial meningitis - a possible complication of nasal continuous positive airway
pressure therapy in a patient with obstructive sleep apnea syndrome and a mucocele.
Sleep.
1993;
16
31-32
93
Nino-Murcia G, Crowke McCann C, Bliwise D L, Guilleminault C, Dement W C.
Compliance and side effects in sleep apnea patients treated with nasal continuous
positive airway pressure.
West J Med.
1989;
150
165-169
94
Pepin J, Leger P, Veale D, Langevin B, Robert D, Levy P.
Side effects of nasal continuous positive airway pressure in sleep apnea syndrome.
Chest.
1995;
107
375-381
95
Verse T, Lehnhardt E, Pirsig W, Junge-Hülsing B, Kroker B.
Welche Nebenwirkungen hat die nächtliche kontinuierliche Überdruckbeatmung (nCPAP)
bei Schlafapnoikern im Kopf-Hals-Bereich?.
Laryngo-Rhino-Otol.
1999;
78
491-496
96
Kuhl S, Hollandt J H, Siegert R.
Therapie mit nasalem CPAP (continous positive airway pressure) bei Patienten mit Obstruktivem
Schlafapnoe Syndrom (OSAS).
Laryngo Rhino Otol.
1997;
76
608-613
97
Ripperger R, Pirsig W.
Die nasale Überdruckbeatmung (nCPAP) zur Therapie der obstruktiven Schlafapnoe: Akzeptanz
bei 50 Patienten.
Laryngo-Rhino-Otol.
1994;
73
581-585
98
Richards G N, Cistulli P A, Ungar G, Berthon-Jones M, Sullivan C E.
Mouth leak with nasal continuous positive airway pressure increases nasal airway resistance.
Am J Respir Crit Care Med.
1996;
54
182-186
99
Hayes M J, McGregor F B, Roberts D N, Schroter R C, Pride N B.
Continuous nasal positive airway pressure with a mouth leak: effect on nasal mucosal
blood flux and nasal geometry.
Thorax.
1995;
50
1179-1182
100
Williams R, Rankin N, Smith T, Galler D, Seakins P.
Relationship between the humidity and temperature of inspired gas and the function
of the airway mucosa.
Crit Care Med.
1996;
24
1920-1929
101
Massie C A, Hart R W, Peralez K, Richards G N.
Effects of humidification on nasal symptoms and compliance in sleep apnea patients
using continuous positive airway pressure.
Chest.
1999;
116
403-408
102
Martins de Araúyo M T, Vieira S B, Vasquez E C, Fleury B.
Heated humidification or face mask to prevent upper airway dryness during continuous
positive airway pressure therapy.
Chest.
2000;
117
142-147
103
Rakotonanahary D, Pelletier-Fleury N, Gagnadoux F, Fleury B.
Predictive factors for the need for additional humidification during nasal continuous
positive airway pressure therapy.
Chest.
2001;
119
460-465
104
Hetzel J, Herb S, Rusteberg T, Kleiser G, Weber J, Kochs M, Hombach V.
Mikrobiologische Untersuchungen eines nasalen Überdruckbeatmungssystems ohne und mit
Nutzung eines Befeuchtersystems.
Wien Med Wschr.
1996;
146
354-356
105
Mortimore I L, Whittle A T, Douglas N J.
Comparison of nose and face mask CPAP therapy for sleep apnoea.
Thorax.
1998;
53
290-292
106
Rasche K, Orth M, Duchna H W, Ullrich H U, Schultze-Werninghaus G.
CPAP Therapie bei obstruktivem Schlafapnoesyndrom. Nebenwirkungen und Akzeptanz im
Langzeitverlauf.
Med Klinik.
1994;
89
86-88
107
Bachert C, Borchard U, Wedi B, Klimek L, Rasp G, Riechelmann H, Schultze-Werninghaus G,
Wahn U, Ring J.
Leitlinie der DGAI zur Allergischen Rhinokonjunktivitis.
Allergologie.
2003;
4
147-162
108
Mlynski G.
Gestörte Funktion der oberen Atemwege. Wiederherstellende Verfahren bei gestörter
Funktion der oberen Atemwege. Nasale Atmung.
Laryngo Rhino Otol.
2005;
84
101-124
109
Bixler E O, Vgontzas A N, Ten Have T, Tyson K, Kales A.
Effects of age on sleep apnea in men: I. Prevalence and severity.
Am J Respir Crit Care Med.
1998;
157
144-148
110
Stradling J R, Davies R J.
Sleep 1: obstructive sleep apnoea/hypopnoea syndrome: definitions, epidemiology and
natural history.
Thorax.
2004;
59
73-78
111 Lugaresi E, Cirignotta F, Gerardi R, Montagna P.
Snoring and sleep apnea: natural history of heavy snorers disease. In: Guilleminault C, Partinen M (eds) Obstructive sleep apnea syndrome: clinical
research and treatment. New York; Raven Press 1990: 25-36
112
Sampol G, Munoz X, Sagalés M T, Marti S, Roca A, Dolors de la Cazada M, Lloberes P,
Morell F.
Long-term efficacy of dietary weight loss in sleep apnoea/hypopnoea syndrome.
Eur Respir J.
1998;
12
1156-1159
113
Levy P, Pepin J L, Mayer P, Wuyam B, Veale D.
Management of simple snoring, upper airway resistance syndrome. and moderate sleep
apnea syndrome.
Sleep.
1996;
19
101-110
114
Schäfer H, Hasper E, Ewig S, Lüderitz B.
Schlafbezogene Atmungsstörungen: Etabliertes und Neues in Diagnostik und Therapie.
Deutsches Ärztebl.
1996;
93
A-2396-A-2402
115
Black J E, Hirshkowitz M.
Modafinil for treatment of residual excessive sleepiness in nasal continuous positive
airway pressure-treated obstructive sleep apnea/hypopnea syndrome.
Sleep.
2005;
28
464-471
116
Ter'an-Santos J, Jimenez-Gomez A, Cordero-Guevara J.
The association between sleep apnea and the risk of traffic accidents.
New Eng J of Med.
1999;
340
847-851
117
He J, Kryger M H, Zorick F J, Conway W, Roth T.
Mortality and apnea index in obstructive sleep apnea. Experience in 385 male patients.
Chest.
1988;
94
9-14
118
Lavie P, Herer P, Peled R, Berger I, Yoffe N, Zomer J, Rubin A H.
Mortality in sleep apnea patients: a multivariate analysis of risk factors.
Sleep.
1995;
18
149-157
119
Lindberg E, Janson C, Svärdsudd K, Gislason T, Hetta J, Boman G.
Increased mortality among sleepy snorers: a prospective population based study.
Thorax.
1998;
53
631-637
120
Kryger M H, Roos L, Delaive K, Walld R, Horrocks J.
Utilization of health care services in patients with severe obstructive sleep apnea.
Sleep.
1996;
19 (Suppl)
111-116
121
Kapur V, Blough D K, Sandblom R E, Hert R, de Maine J B, Sullivan S D, Psaty B M.
The medical cost of undiagnosed sleep apnea.
Sleep.
1999;
22
749-755
122
Bahammam A, Delaive K, Ronald J, Manfreda J, Roos L, Kryger M H.
Health care utilization in males with obstructive sleep apnea syndrome two years after
diagnosis and treatment.
Sleep.
1999;
22
740-747
123
American Academy of Sleep Medicine .
AASM Position Statement. Cost Justification for Diagnosis and Treatment of Obstructive
Sleep Apnea.
SLEEP.
2000;
23
1-2
124
American Academy of Sleep Medicine .
Clinical Practice Review Committee. Life Insurance Risk Assessment in Patients with
Obstructive Sleep-Disordered Breathing.
AASM Bulletin.
2000;
7
7-12
125
Series F, Marc I, Cormier Y, La Forge J.
Required levels of nasal continuous positive airway pressure during treatment of obstructive
sleep apnoea.
Eur Respir J.
1994;
7
1776-1781
Priv.-Doz. Dr. med. Norbert Stasche
Westpfalz-Klinikum HNO-Klinik
Hellmut-Hartert-Straße 1 · 67655 Kaiserslautern
Email: nstasche@westpfalz-klinikum.de