Notfall & Hausarztmedizin (Notfallmedizin) 2005; 31(10): 454-458
DOI: 10.1055/s-2005-923441
Notsituation

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Wichtigste Differentialdiagnosen bei Fieber nach Tropenaufenthalt

An Malaria denkenS. Zöllner1 , P. Kern1
  • 1Sektion Infektiologie und Klinische Immunologie, Innere Medizin III, Universitätsklinikum Ulm
Further Information

Publication History

Publication Date:
30 November 2005 (online)

Zusammenfassung

Fieber nach Tropenaufenthalt ist ein potentiell lebensbedrohlicher Notfall und sollte sofort stationär abgeklärt werden. Wichtigste Differentialdiagnose ist die Malaria. Goldstandard in der Diagnostik ist die Durchführung eines „Dicken Tropfens” sowie eines Blutausstrichs. Veränderungen können jedoch auch schon in der Routinelabordiagnostik auftreten und Hinweise auf eine Malaria geben. Die Therapie erfolgt angepasst nach Erregerspezies, Reiseland und Schwere der Erkrankung. Wichtig zur Vermeidung von Erkrankungen nach Tropenaufenthalt ist eine reisemedizinische Beratung in einem Tropeninstitut oder bei einem Tropenmediziner vor Beginn der Reise.

Summary

Fever developing after a journey to the tropics is a potentially life-threatening emergency and the patient should be hospitalised for an immediate diagnostic work-up. The most important differential diagnosis is malaria. The diagnostic gold standard is microscopy of a thick blood smear. Evidence for the presence of malaria can, however, also be found in routine laboratory diagnostic procedures (thin film). Treatment is oriented to the pathogen, the country visited and the severity of the illness. Of importance for the avoidance of illnesses following visits to tropical countries is the acquirement of relevant advice from an institute for tropical medicine or from a specialist in tropical medicine before embarking on the journey.

Literatur

  • 1 Alfandari S. et al. . Imported malaria: presentation and outcome of 111 cases.  Clin Microbiol Infect. 1996;  2 86-90
  • 2 Jelinek T. et al. . Imported falciparum malaria in Europe: Sentinel surveillance data from European network on surveillance of imported infectious diseases.  Clin Infect Dis. 2002;  34 572-576
  • 3 Genton B, D'Acremont V. Clinical features of malaria in returning travellers and migrants. In: Schlagenhauf P (Hrsg.). Traveler's malaria. London: BC Decker Inc. Hamilton 2001: 371-392
  • 4 Barsoum RS. Malarial acute renal failure.  J Am Soc Nephrol. 2000;  11 2147-2154
  • 5 Holst FG. et al. . Inappropriate secretion of antidiuretic hormone and hyponatriemia in severe falciparum malaria.  Am J Trop Med Hyg. 1994;  50 602-607
  • 6 Ross R. Memoires- with a full account of the great malaria problem and its solution. London: Murray London 1923
  • 7 DTG .Leitlinien für die Diagnostik und Therapie der Malaria. www.dtg.org 2002
  • 8 Jelinek T, Grobusch M, Schwenke S. et al. . Sensitivity and specificity of dipstick test for rapid diagnosis of malaria in nonimmune travelers.  J Clin Microbiol. 1999;  37 721-723
  • 9 Schwartz E. et al. . Short report: a consideration of primaquine dose adjustment for radical cure of Plasmodium vivax malaria.  Am J Trop Med Hyg. 2000;  62 393-395

Anschrift für die Verfasser

Susanne Zöllner
Prof. Dr. med. Peter Kern

Sektion Infektiologie und Klinische Immunologie, Innere Medizin III, Universitätsklinikum Ulm

Robert-Koch-Str. 8

89077 Ulm

Phone: 0731/ 500-24421

Email: susanne.zoellner@medizin.uni-ulm.de

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