Notfall & Hausarztmedizin (Hausarztmedizin) 2005; 31(6): 282-287
DOI: 10.1055/s-2005-872327
Aktuelles Wissen

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Assessmentmethoden zur Aufdeckung von Funktionsdefiziten im Alter

Standardisiertes ScreeningJ. Trögner1
  • 1Medizinische Klinik 2 - Geriatrie, Klinikum Nürnberg
Further Information

Publication History

Publication Date:
05 August 2005 (online)

Zusammenfassung

Geriatrische Patienten sind unter anderem gekennzeichnet durch einen besonderen Handlungsbedarf im somatisch-funktionellen, psychischen und sozialen Bereich. Zur Aufdeckung und Klassifikation entsprechender Defizite stehen verschiedene Assessment-Verfahren zur Verfügung. Neben einem generellen Screening werden die gängigen Verfahren für die Problembereiche Demenz, Depression, Alltagskompetenz, Mobilität und Sturzgefahr vorgestellt. Diese Assessment-Tests sind auch in der hausärztlichen Praxis zeiteffektiv und inhaltlich sinnvoll einsetzbar. Mit ihrer Hilfe können Funktionsdefizite aufgedeckt und im Zeitverlauf objektiv bewertet werden. Über frühzeitige medizinische und soziale Interventionen tragen Assessment-Instrumente dazu bei, das Hauptziel vieler älterer Menschen zu erreichen, nämlich so lange wie möglich selbstbestimmt in der häuslichen Umgebung leben zu können.

Summary

Among other things, geriatric patients are characterized by a particular need for action in the somatic-functional, psychological and social areas. For the detection and classification of relevant deficits, a number of different assessment measures are available. In addition to a general screening, the commonly applied procedures for the problematic areas of dementia, depression, competency in completing day-to-day tasks, mobility and the risk of falls are presented. These assessment tests can also be applied time-effectively and very usefully in the family doctor's office. With their aid, functional deficits can be identified and their course over time evaluated objectively. By enabling timely medical and social interventions, assessment instruments make a contribution towards achieving the major objective of many old people, namely to be able to live independent lives within their own domestic environment for as long as possible.

Literatur

  • 1 Arbeitsgruppe Geriatrisches Assessment . Geriatrisches Basisassessment: Handlungsanleitung für die Praxis.  München: MMV Medizin-Verlag. 1995; 
  • 2 Bach M, Nikolaus T. Preventing Falls in Community-Dwelling Frail Older People Using a Home Intervention Team (HIT): Results From the Randomized Falls-HIT Trial.  J Am Geriatr Soc. 2003;  51 300-305
  • 3 Bäuerle D, Specht-Leible N, Voß E. Veränderungen des Hilfe- und Pflegebedarfs nach hüftnahen Frakturen im höheren Lebensalter.  Z Gerontol Geriat. 2004;  37 351-353
  • 4 Becker C, Kron M, Lindemann U. et al. . Effectiveness of a Multifaceted Intervention on Falls in Nursing Home Residents.  J Am Geriatr Soc. 2003;  51 306-313
  • 5 Füsgen I. Klinische Untersuchung und Therapieplanung. In: Füsgen I, ed. Der ältere Patient. 3. Auflage ed. München, Jena: Urban & Fischer 2000: 21-45
  • 6 Gauthier S, Feldman H, Hecker J. et al. . Efficacy of Donepezil on Behavioral Symptoms in Patients With Moderate to Severe Alzheimer's Disease.  International Psychogeriatrics. 2002;  14 389-404
  • 7 Helmchen H, Baltes MM, Geiselmann B. et al. .Psychische Erkrankungen im Alter. In: Mayer KU, Baltes PB, eds. Die Berliner Altersstudie. Berlin: Akademie Verlag 1996: 185-219
  • 8 Isaacs B. The Challenge of Geriatric Medicine. Oxford: Oxford University Press 1992
  • 9 Kalbe E, Kessler J, Calabrese P. et al. . DemTect: a new, sensitive cognitive screening test to support the diagnosis of mild cognitive impairment and early dementia.  Int J Geriatr Psychiatry. 2004;  19 136-143
  • 10 Keith R, Granger C, Hamilton B. The functional independence measure: a new tool for rehabilitation. In: Eisenberg M GR, ed. Advances in clinical rehabilitation. New York: Springer Verlag 1987: 6-18
  • 11 Lachs M, Feinstein A, Cooney L. et al. . A simple procedure for general screening for functional disability in elderly patients.  Ann Intern Med. 1990;  112 699-706
  • 12 Livingston G, Katona C. How useful are cholesterase inhibitors in the treatment of Alzheimer's disease? A number needed to treat analysis.  Int J Geriatr Psychiatry. 2000;  15 203-207
  • 13 Mahoney F, Barthel D. Functional evaluation. The Barthel-Index.  Md State Med J. 1965;  14 61-65
  • 14 Mann E, Koller M, Mann C, Tischa C, Steurer J. Comprehensive Geriatric Assessment (CGA) in general practice: Results from a pilot study in Vorarlberg, Austria.  BMC Geriatrics. 2004;  4 4-14
  • 15 Nevitt M, Cummings S, Kidd S, Black D. Risc factors for recurrent nonsyncopal falls: a prospective study.  JAMA. 1989;  261 2663-2668
  • 16 Nikolaus T. Geriatrisches Assessment - Grundlagen. In: Nikolaus T, ed. Klinische Geriatrie. Berlin, Heidelberg, New York: Springer Verlag 2000: 161-188
  • 17 Pientka L. Das geriatrische Assessment. In: Füsgen I, ed. Der ältere Patient. 3. Auflage ed. München, Jena: Urban & Fischer Verlag 2000: 46-59
  • 18 Podsialdo D, Richardson S. The Timed Up & Go': a test of basic functional mobility for frail elderly persons.  J Am Geriatr Soc. 1991;  39 142-148
  • 19 Roberts S, Goldacre M. Time trends and demography of mortality after fractured neck of femur in an English population, 1968-98: database study.  BMJ. 2003;  327 771-775
  • 20 Robertson M, Devlin N, Gardner M, Campbell A. Effectiveness and economic evaluation of a nurse delivered home exercise programme to prevent falls. 1: Randomized controlled trial.  BMJ. 2001;  322 697-701
  • 21 Robertson M, Devlin N, McGee R, Campbell A. Effectiveness and economic evaluation of a nurse delivered home exercise programme to prevent falls. 2: Controlled trial in multiple centres.  BMJ. 2001;  322 701-704
  • 22 Rubenstein L. Geriatric assessment: an overview of its impacts.  Clin Geriatr Med. 1987;  3 1-15
  • 23 Runge M. Diagnostik des Sturzrisikos bei älter werdenden Menschen.  Ther Umsch. 2002;  59 351-358
  • 24 Sandholzer H. Geriatrisch orientierte Allgemeinpraxis. In: Nikolaus T, ed. Klinische Geriatrie. Berlin, Heidelberg, New York: Springer Verlag 2000: 117-124
  • 25 Sandholzer H, Hellenbrand W, vonRenteln-Kruse W, Weel C, v. P Walker. STEP - Europäische Leitlinie für das standardisierte evidenzbasierte präventive Assessment älterer Menschen in der medizinischen Primärversorgung.  DMW. 2004;  129 183-226
  • 26 Schmidtke A, Weinacker B, Schaller S. Suizidalität im Alter. In: Nikolaus T, ed. Klinische Geriatrie. Berlin, Heidelberg, New York: Springer Verlag 2000: 647-653
  • 27 Shulman KI, Gold DP. Clock-Drawing and dementia in the comunity: a longitudinal study.  Int J Geriatr Psychiatry. 1993;  8 487-496
  • 28 Stuck AE, Siu AL, Wieland GD, Adams J, Rubenstein LZ. Comprehensive geriatric assessment: a meta-analysis of controlled trials.  The Lancet. 1993;  342 1032-1036
  • 29 Tinetti M. A simple procedure for general screening for functional disability in elderly patients.  Ann Intern Med. 1990;  112 699-706
  • 30 Vu M, Weintraub N, Rubenstein LZ. Falls in the nursing home: are they preventable?.  J Am Med Dir Assoc. 2004;  5 401-406
  • 31 Watson Y, Arfken C, Birge S. Clock completion: An objective Screening test for dementia.  J Am Geriatr Soc. 1993;  37 730-734
  • 32 Yesavage J, Brink T, Rose T. et al. . Development and validation of a geriatric depression screening Scale: a preliminary report.  J Psychiatr Res. 1983;  17 37-49

Anschrift des Verfassers

Dr. med. Jens Trögner

Medizinische Klinik 2 - Geriatrie, Klinikum Nürnberg

Prof.-Ernst-Nathan-Str. 1

90419 Nürnberg

Fax: 0911/398-2117

Email: jens.troegner@klinikum-nuernberg.de

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