Zusammenfassung
Ziel: Bericht über ungewöhnliche vitelliforme Fundusbefunde in drei Fällen von paraneoplastischer
Retinopathie bei metastasierendem kutanen oder uvealen Melanom und in einem Fall von
einer einzigartigen Immunreaktion. Patienten und Methoden: Verlaufsbeobachtungen. Die Krankengeschichte von drei Patienten mit MAR-ähnlicher
paraneoplastischer Retinopathie wurde untersucht. Elektroretinographie, Goldmann-Perimetrie,
Fluorescein-Angiographie und in einem Fall optische Kohärenztomographie, immunhistochemische
und Western-Blot-Methoden wurden eingesetzt. Ergebnisse: Alle Patienten wiesen ähnliche paraneoplastische, vitelliforme Veränderungen der
Retina auf. In zwei Fällen unterschieden sich die Symptome von denen des klassischen
Melanom-assoziierten Retinopathie-(MAR-)Syndroms. In einem Fall wurden immunhistochemisch
und mittels Western Blot Antikörper gegen 120-kDa nachgewiesen, einem löslichen Photorezeptorprotein.
Es wurde keine Immunreaktion gegen bipolare Zellen der Netzhaut festgestellt. Schlussfolgerung: Die klinischen, elektrophysiologischen und immunologischen Befunde unserer Patienten
weisen auf eine Melanom-assoziierte Paraneoplasie hin, ähnlich wie beim MAR-Syndrom.
Jedoch anders als beim MAR-Syndrom weist der Fundus bei dieser paraneoplastischen
vitelliformen Retinopathie ungewöhnliche Veränderungen auf: Es finden sich Zeichen
seröser Netzhautablösung im Bereich der Makula und nummuläre vitelliforme Schäden
im hinteren Pol. Diese Veränderungen könnten eine ungewöhnliche Variante des MAR-Syndroms
oder aber ein eigenständiges paraneoplastisches Geschehen darstellen.
Abstract
Purpose: To report unusual vitelliform fundus findings in three cases of paraneoplastic retinopathy
associated with metastasised cutaneous or uveal melanoma and in one case, a unique
immunoreactivity response. Patients and Methods: Observational case series. The histories of three patients with MAR-like paraneoplastic
retinopathy were reviewed. Electroretinography, Goldmann perimetry, fluorescein angiography,
and in one case optical coherence tomography, immunohistochemistry and Western blotting
were performed. Results: All patients revealed similar paraneoplastic vitelliform retinal abnormalities. Symptoms
in two cases differed from the classical MAR syndrome. In one case, western blotting
and immunohistochemistry demonstrated antibodies against 120-kDa, a soluble photoreceptor
protein. No immunoreactivity to retinal bipolar cells was detected. Conclusion: The clinical, electrophysiological, and immunological findings in our patients suggest
a melanoma associated paraneoplastic origin, like in MAR syndrome. However contrary
to MAR syndrome, this paraneoplastic vitelliform retinopathy exhibits a peculiar fundus
picture, consisting of serous macular detachment and nummular vitelliform lesions
in the posterior pole. This could be an unusual presentation of MAR or a separate
paraneoplastic entity.
Schlüsselwörter
Paraneoplastisch - vitelliform - Melanom - uveal - Metastase
Key words
Paraneoplastic - vitelliform - melanoma - uveal - metastasis
References
1
Berson E L, Lessell S.
Paraneoplastic night blindness with malignant melanoma.
Am J Ophthalmol.
1988;
222
307-311
2
Borkowski L M, Grover S, Fishman G A. et al .
Retinal findings in melanoma-associated retinopathy.
Am J Ophthalmol.
2001;
222
273-275
3
Chan C K, Gass J D, Lin S G.
Acute exsuadtive polymorphous vitelliform maculopathy syndrome.
Retina.
2003;
222
453-462
4 Gass J DM. Acute Vogt-Koyanagi-Harada-like syndrome occurring in a patient with
metastatic cutaneous melanoma. uveitis Update Proceedings of the international symposium
on Uveitis Hanasaari. 1984. Espoo, Finland Amsterdam; Elsevier Science Publishers
1984: 407-408
5
Jampol L M, Kim H H, Bryar P J. et al .
Multiple serous retinal detachments and subretinal deposits as the presenting signs
of metastatic melanoma.
Retina.
2004;
222
320-322
6
Keltner J L, Thirkill C E, Yip P T. et al .
Clinical and immunologic characteristics of melanoma-associated retinopathy syndrome:
eleven new cases and a review of 51 previously published cases.
J Neuroophthalmol.
2001;
222
173-187
7
Milam A H, Saari J C, Jacobson S G. et al .
Autoantibodies against retinal bipolar cells in cutaneous melanoma-associated retinopathy.
Invest Ophthalmol Vis Sci.
1993;
222
91-100
8
O’Neal K D, Butnor K J, Perkinson K R. et al .
Bilateral diffuse uveal melanocytic proliferation associated with pancreatic carcinoma:
a case report and literature review of this paraneoplastic syndrome.
Surv Ophthalmol.
2003;
222
613-625
9
Palmowski A M, Haus A H, Pfohler C. et al .
Bilateral multifocal chorioretinopathy in a woman with cutaneous malignant melanoma.
Arch Ophthalmol.
2002;
222
1756-1761
10
Zacks D N, Pinnolis M K, Berson E L. et al .
Melanoma-associated retinopathy and recurrent exudative retinal detachments in a patient
with choroidal melanoma.
Am J Ophthalmol.
2001;
222
578-581
Seerp Baarsma MD
The Rotterdam Eye Hospital, Department of Medical Retina and Uveitis
P.O. Box 70030
3000 LM Rotterdam, Netherlands
Phone: ++ 31/10/4 01 77 77
Fax: ++ 31/10/4 11 17 47
Email: Baarsma@Oogziekenhuis.nl
Email: M.Sotodeh@Lumc.nl