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DOI: 10.1055/s-2004-822799
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Somatoforme Störungen in der Allgemeinmedizin
Somatoform Disorders in the General PracticePublication History
Publication Date:
14 July 2004 (online)

Zusammenfassung
Somatoforme Störungen zählen zu den häufigsten Diagnosen in allgemeinmedizinischen
Praxen und gelten als schwer diagnostizier- und behandelbar. Unbehandelt verlaufen
sie in zwei Drittel aller Fälle chronisch. Um die Patienten und ihre Ärzte bei der
Behandlung zu unterstützen, wurden in der Poliklinik Allgemeinmedizin der Medizinischen
Hochschule Hannover 571 überwiesene Patienten mit therapieresistenten Beschwerden
unklarer Genese behandelt und dabei der Anteil somatoformer Störungen sowie der Einfluss
dieser Diagnose auf die medizinische Behandlung untersucht.
Die Ergebnisse zeigten, dass fast jeder zweite Patient (36 % Männer, 64 % Frauen)
seit durchschnittlich 7 Jahren an einer somatoformen Störung in Kombination mit 1-10
anderen Erkrankungen litt. Die Behandlung dieser Patienten erforderte viel Zeit, Anteilnahme
und Kompetenz vom behandelnden Arzt, weil die Betroffenen umfangreich über organspezifische
(97 %), unspezifische (89 %) und psychische Beschwerden (67 %) sowie über psychosoziale
Probleme (92 %), besonders im Beruf (57 %) und über Verlusterlebnisse (72 %) klagten.
Obwohl zwischen Beschwerden und psychosozialen Belastungen ein deutlicher Zusammenhang
bestand, war er von den Vorbehandlern nur bei einem Viertel der Patienten berücksichtigt
worden. Um dieses Defizit auszugleichen, wurde ein hier entwickeltes Behandlungskonzept
genutzt, das gleichzeitig körperliche, seelische und soziale Krankheitsfaktoren ermittelte.
Als effektiv für die Diagnostik und die Motivation der Patienten zur aktiven Mitarbeit
bei der Behandlung erwies sich neben ärztlichem Gespräch und körperlicher Untersuchung
ein psychosoziales Screening auf freiwilliger Basis, das von 93 % der Patienten mit
somatoformer Störung genutzt wurde. Es ermittelte bei 70 % Komorbidität mit einer
weiteren psychischen Störung. Eine hohe Komorbidität mit somatischen Krankheiten,
besonders des Bewegungsapparates in 62 %, des Stoffwechsels in 45 %, des Nervensystems
in 23 % und des Kreislaufsystems in 22 % wurde durch ergänzende somatische Zusatzdiagnostik
und Kooperation mit Spezialisten gefunden.
Die Ergebnisse bestätigten die Vermutung der Patienten, gleichzeitig körperlich und
psychisch krank zu sein. Ihre somatoforme Störung wurde dann von den Vorbehandlern
übersehen, wenn sie die Patienten ausschließlich somatisch behandelt hatten, die somatische
Komorbidität jedoch bei ausschließlich psychosomatischer Vorbehandlung. Um eine einseitige
Behandlung zu vermeiden, sollte der Hausarzt routinemäßig und frühzeitig bei der Behandlung
von Patienten mit therapieresistenten Beschwerden unklarer Genese neben somatischen
gleichzeitig auch psychosoziale Diagnostik- und Therapiemethoden einsetzen.
Abstract
Somatoform disorders rank among the most frequent diagnoses in the general practices.
They are considered as difficult as well as to diagnose as to treat. Without a psychotherapeutic
treatment they evolve into chronic disorders in two-third of the cases. 571 patients
with therapy-resistant complaints of unclear genesis were transferred to the General
Practice Outpatient Department of the Hannover Medical School (in the following: GPD
of the MHH) by general practitioners. They were medically treated in order to support
the patients and their physicians. The patients with somatoform disorders were examined
with regard to the influence of this diagnosis on the medical treatment.
The results showed that almost every other patient (36 % men, 64 % women) suffered
from a somatoform disorder in combination with one to ten other illnesses during the
last seven years on the average. The treatment of the said patients required a lot
of time, empathy and expertise from the treating physician, because the patients complained
about a various and extensive range of disorders: organ-specific (97 %), non-specific
(89 %), psychological disorders (67 %) as well as psychosocial problems (92 %), particularly
job-related (57 %) and associated with personal loss (72 %). Although the complaints
and the psychosocial strains were obviously linked, this correlation was only taken
into consideration in a quarter of the cases by the previous treating physicians.
In order to adjust this deficit a new biopsychosocial treatment concept was developed
by the GPD of the MHH. This highly developed treatment concept enables every physician
to determine physical and psychological disease factors at the same time. Three methods
were applied in order to improve the diagnostics and to motivate the patients to an
active co-operation: medical dialogue, medical examination and a psychosocial screening
on a voluntary basis which was used by 93 % of the patients with somatoform disorders.
In 70 % of the cases, co-morbidities linked with psychological disorders were revealed
by the screening. A high co-morbidity with somatic diseases, especially diseases of
the musculo-sceletal system (62 %), of metabolic disturbances (45 %), of the nervous
system (23 %) and of the cardio-vascular system (22 %) was found by additional somatic
diagnostics and co-operation with the specialist-departments of the MHH. The results
confirmed the expectations of the patients to suffer from physical and psychological
disorders at the same time. Partly, the somatoform disorders were under-diagnosed
by the pre-treating physician, as far as they had treated the patients exclusively
somatically. Partly, the somatic co-morbidity was ignored in case of an exclusive
psychosomatic oriented pre-treatment. In order to avoid a one-sided treatment for
patients with therapy-resistant complaints of unclear genesis, the family doctor should
apply both somatic and psychosocial diagnostics and therapy methods at an early stage
and as a matter of routine.
Schlüsselwörter
Somatoforme Störungen - Allgemeinmedizin - biopsychosoziales Behandlungskonzept - Komorbidität - psychosoziales Fragebogenscreening
Key words
Somatoform disorders - general practice - biopsychosocial treatment concept - co-morbidity - psychosocial screening
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