Zusammenfassung
Ein 27-jähriger Patient stellte sich unter dem Bild einer blutbildwirksamen oberen
gastrointestinalen Blutung akut in unserer Rettungsstelle vor. Gastroskopisch und
koloskopisch konnte eine Blutungsquelle ausgeschlossen werde. In der Oberbauchsonographie
kam eine tumorverdächtige Raumforderung kaudal des Pankreashalses zur Darstellung,
welche in der nachfolgend durchgeführten Abdomen-MRT von Dünndarmschlingen nicht zu
trennen war. Unter dem Verdacht auf einen Dünndarmtumor wurde eine explorative Laparotomie
durchgeführt. Diese ergab einen gastrointestinalen Stromazelltumor des Jejunums, welcher
reseziert wurde. GIST sind seltene mesenchymaler Tumoren, die im gesamten Gastrointestinaltrakt
auftreten können. In 20-35 % entstehen GIST im Dünndarm und manifestieren sich dort
in 40 % durch eine Blutung. Die chirurgische Therapie des Primärtumors ist von der
Lokalisation abhängig. Der Nachweis von CD 117 hat nicht nur dazu geführt, GIST als
eigene Entität zu definieren, sondern hat auch in der Therapie von fortgeschrittener
GIST zu neuen Ansätzen geführt.
Abstract
A 27-year-old male patient was admitted to the emergency room with anemia and signs
of upper gastrointestinal bleeding. Gastroscopy and coloscopy showed no bleeding lesion.
Further investigative procedures included abdominal ultrasound, showing a tumor-suspicious
mass caudal the pancreas which could not be seperated from the small intestine in
the following MRT. Suspecting a tumor of the small intestine an exploratory laparotomy
was performed. By this a gastrointestinal stromal tumor of the jejunum was detected
and therefore resected. GIST are rare mesenchymal tumors, occurring in the complete
gastrointestinal tract. In 20-35 % GIST arise in the small intestine, manifesting
in 40 % with bleeding. Surgical treatment of the primary cancer depends on the tumor-location.
The demonstration of CD 117 not only enabled a new definition of this tumor entity,
it also led to new therapeutic aspects.
Schlüsselwörter
Gastrointestinale Stromatumoren - GIST
Key words
Gastrointestinal stromal tumor - GIST
Literatur
- 1
Ando N, Goto H, Niwa Y, Hirooka Y, Ohmiya N, Nagasaka T, Hayakawa T.
The diagnosis of GI stromal tumors with EUS-guided fine needle aspiration with immunohistochemical
analysis.
Gastrointest Endosc.
2002;
55
37-43
- 2
Crosby J, Catton C, Davis A, Couture J, O'Sullivan B.
Malignant Gastrointestinal Stromal Tumors of the small intestine: A review of 50 cases
from a prospective Database.
Ann Surg Oncol.
2001;
8
50-59
- 3
DeMatteo R P, Lewis J J, Leung D, Mudan S S, Woodruff J M, Brennan M F.
Two hundred gastrointestinal stromal tumors: recurrence patterns and prognostic factors
for survival.
Ann Surg.
2000;
231
51-58
- 4
Druker B J, Sawyers C L, Kantarjian H, Resta D J, Reese S F, Ford J M. et al .
Activity of a specific inhibitor of the BCR-ABL tyrosine kinase in the blast crisis
of chronic myeloid leukemia and acute lymphoblastic leukemia with the Philadelphia
chromosome.
N Engl J Med.
2001;
344
1038-1042
- 5
Fletcher C DM, Berman J J, Corless C, Gorstein F, Lasota J, Longley B J. et al .
Diagnosis of gastrointestinal stromal tumors: A consensus approach.
Hum Pathol.
2002;
33
459-465
- 6
Goss G A, Merriam P, Manola J, Singer S, Fletcher C D, Demetri G D.
Clinical and pathological characteristics of gastrointestinal stromal tumors (GIST).
Prog Proc Am Soc Clin Oncol.
2000;
19
599 a
- 7
Hohenberger P, Reichardt P, Stroszczynski C, Schneider U, Hossfeld D K.
Gastrointestinale Stromatumoren - Tumorentität und Therapie mit Imatinib.
Dtsch Arztebl.
2003;
100
A 1612-A 1618
- 8
Joensuu H, Roberts P J, Sarlomo-Rikala M, Andersson L C, Tervahartiala P, Tuveson D.
et al .
Effect of the tyrosine kinase inhibitor STI571 in a patient with a metastatic gastrointestinal
stromal tumor.
N Engl J Med.
2001;
344
1052-1056
- 9
Kindblom L G, Remotti H E, Aldenborg F, Meis-Kindblom J M.
Gastrointestinal pacemaker cell tumor (GIPACT): gastrointestinal stromal tumors show
phenotypic characteristics of the interstitial cells of Cajal.
Am J Pathol.
1998;
152
1259-1269
- 10
Kinoshita K, Isozaki K, Tsutsui S, Kitamura S, Hiraoka S, Watabe K, Nakahara M, Nagasawa Y.
Endoscopic ultrasonography-guided fine needle aspiration biopsy in follow-up patients
with gastrointestinal stromal tumours.
Eur J Gastroenterol Hepatol.
2003;
15
1189-1193
- 11
Okai T, Minamoto T, Ohtsubo K, Minato H, Kurumaya H, Oda Y.
Endosonographic evaluation of c-kit-positive gastrointestinal stromal tumor.
Abdom Imaging.
2003;
28
301-307
- 12
Robinson T L, Sircar K, Hewlett B R, Chorneyko K, Riddell R H, Huizinga J D.
Gastrointestinal stromal tumors may originate from a subset of CD34-positive interstitial
cells of Cajal.
Am J Pathol.
2000;
156
1157-1163
- 13
Rubin B P, Singer S, Tsao C, Duensing A, Lux M L, Ruiz R. et al .
KIT activation is a ubiquitous feature of gastrointestinal stromal tumors.
Cancer Res.
2001;
61
8118-8121
- 14
Sakurai S, Fukasawa T, Chong J M, Tanaka A, Fukayama M.
C-kit gene abnormalities in gastrointestinal stromal tumors (tumors of interstitial
cells of Cajal).
Jpn J Cancer Res.
1999;
90
1321-1328
- 15
Verweij J, Casali P G, Zalcberg J, Le Cesne A, Reichard P. et al .
Early efficancy comparison of two doses of imatinib for the treatment of advanced
gastro-intestinal stromal tumor (GIST): Interim results of a randomized phase III
trial from the EORTC-STBSG, ISG and AGITG.
Proc Am Soc Clin Oncol.
2003;
22
3272
- 16
Pennazio M, Santucci R, Rondonotti E, Abbiati C.
Outcome of patients with obscure gastrointestinal bleeding after capsule endoscopy:
report of 100 consecutive cases.
Gastroenterology.
2004;
126
643-653
- 17
De Mascarenhas-Saraiva M N, da Silva Araujo Lopes L M.
Small-bowel tumors diagnosed by wireless capsule endoscopy: report of five cases.
Endoscopy.
2003;
35
865-868
Dr. M. Rösch
Paritätisches Krankenhaus Berlin Lichtenberg · Oskar-Ziethen-Krankenhaus
Fanningerstraße 32
10365 Berlin
Phone: 0 30/55 18 22 10
Fax: 0 30/55 18 22 50
Email: schulz@khl-berlin.de