Ultraschall Med 2005; 26(1): 42-45
DOI: 10.1055/s-2004-813122
Case Report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Juvenile Papillomatosis (JP) of the Female Breast (Swiss Cheese Disease) - Role of Breast Ultrasonography

Juvenile Papillomatose (JP) der weiblichen Brust (Swiss Cheese disease) - Bedeutung der SonographieR. Ohlinger1 , G. Schwesinger3 , A. Schimming2 , G. Köhler1 , H. Frese1
  • 1Department of Gynecology and Obstetrics (Director: Prof. Dr. med. Dr. h. c. W. Straube), Ernst Moritz Arndt University of Greifswald
  • 2Department of diagnostic and interventional Radiology (Director: Prof. Dr. med. N. Hosten), Ernst Moritz Arndt University of Greifswald
  • 3Institute of Pathology (Director: Prof. Dr. med. G. Lorenz), Ernst Moritz Arndt University of Greifswald
Further Information

Publication History

received: 12.8.2003

accepted: 5.3.2004

Publication Date:
07 February 2005 (online)

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Zusammenfassung

Die juvenile Papillomatose ist eine sehr seltene benigne Brustdrüsenerkrankung. Beschrieben wird ein Fall einer 16-jährigen Patientin. Palpatorisch fand sich ein ca. 8 cm großer verschiebbarer Knoten. Sonographisch zeigte sich eine ovale, gut abgrenzbare, echoarme heterogene Läsion mit multiplen zystischen Foci. Klinisch und mammographisch ist die Vorhersage einer JP nicht möglich. Die Sonographie hingegen ist hilfreich und ermöglicht eine relativ gute Abgrenzung gegenüber einer einfachen Zyste, einem Fibroadenom, einem phylloiden Tumor oder einem intrazystischen Papillom und Karzinom. Die Diagnosesicherung sollte präoperativ über eine Stanzbiopsie erfolgen. Eine offene Biopsie mit Exzision im Gesunden wird aufgrund einer möglichen späteren Karzinomentstehung angeraten.

Abstract

This report summarises the imaging findings of juvenile papillomatosis (JP) in a 16-year-old woman. Sonographically, the lesion was oval, well defined, heterogeneous with multiple small, cystic spaces. Ultrasonography can be helpful in differentiating between JP and similar cystic lesions, fibroadenomas, phyllodes tumours, intracystic papillomas and carcinomas. A core needle biopsy is still needed to confirm the diagnosis. An open biopsy with excision of the lesion is mandatory, mere observation is inadequate because of insufficient knowledge about the direct relationship between JP and subsequent cancer.

References

OA Dr. med. R. Ohlinger

Lt. Funktionsbereich Senologie/Brustzentrum, Ernst Moritz Arndt University of Greifswald, Department of Gynecology and Obstetrics

Wollweberstraße 1 - 3

17489 Greifswald

Germany

Phone: +49/38 34/86 65 10

Fax: +49/38 34/86 65 41

Email: ralf.ohlinger@uni-greifswald.de