Ultraschall Med 2005; 26(1): 42-45
DOI: 10.1055/s-2004-813122
Case Report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Juvenile Papillomatosis (JP) of the Female Breast (Swiss Cheese Disease) - Role of Breast Ultrasonography

Juvenile Papillomatose (JP) der weiblichen Brust (Swiss Cheese disease) - Bedeutung der SonographieR. Ohlinger1 , G. Schwesinger3 , A. Schimming2 , G. Köhler1 , H. Frese1
  • 1Department of Gynecology and Obstetrics (Director: Prof. Dr. med. Dr. h. c. W. Straube), Ernst Moritz Arndt University of Greifswald
  • 2Department of diagnostic and interventional Radiology (Director: Prof. Dr. med. N. Hosten), Ernst Moritz Arndt University of Greifswald
  • 3Institute of Pathology (Director: Prof. Dr. med. G. Lorenz), Ernst Moritz Arndt University of Greifswald
Further Information

Publication History

received: 12.8.2003

accepted: 5.3.2004

Publication Date:
07 February 2005 (online)

Zusammenfassung

Die juvenile Papillomatose ist eine sehr seltene benigne Brustdrüsenerkrankung. Beschrieben wird ein Fall einer 16-jährigen Patientin. Palpatorisch fand sich ein ca. 8 cm großer verschiebbarer Knoten. Sonographisch zeigte sich eine ovale, gut abgrenzbare, echoarme heterogene Läsion mit multiplen zystischen Foci. Klinisch und mammographisch ist die Vorhersage einer JP nicht möglich. Die Sonographie hingegen ist hilfreich und ermöglicht eine relativ gute Abgrenzung gegenüber einer einfachen Zyste, einem Fibroadenom, einem phylloiden Tumor oder einem intrazystischen Papillom und Karzinom. Die Diagnosesicherung sollte präoperativ über eine Stanzbiopsie erfolgen. Eine offene Biopsie mit Exzision im Gesunden wird aufgrund einer möglichen späteren Karzinomentstehung angeraten.

Abstract

This report summarises the imaging findings of juvenile papillomatosis (JP) in a 16-year-old woman. Sonographically, the lesion was oval, well defined, heterogeneous with multiple small, cystic spaces. Ultrasonography can be helpful in differentiating between JP and similar cystic lesions, fibroadenomas, phyllodes tumours, intracystic papillomas and carcinomas. A core needle biopsy is still needed to confirm the diagnosis. An open biopsy with excision of the lesion is mandatory, mere observation is inadequate because of insufficient knowledge about the direct relationship between JP and subsequent cancer.

References

  • 1 Rosen P P, Contrell B, Mullen P D. et al . Juvenile papillomatosis (Swiss cheese disease) of the breast.  Am J Surg Pathol. 1980;  4 3-12
  • 2 Bazzocchi F, Santini D, Martinelli G. et al . Juvenile papillomatosis of the breast. A clinical and pathologic study of 13 cases.  Am J Clin Pathol. 1986;  86 745-748
  • 3 Rosen P P, Holmes G, Lesser M L. et al . Juvenile papillomatosis and breast carcinoma.  Cancer. 1985;  55 1345-1352
  • 4 Rosen P P, Lyngholm B, Kinne D W. et al . Juvenile papillomatosis of the breast and family history of breast carcinoma.  Cancer. 1982;  49 2591-2595
  • 5 Schulz H J, Guski H, Winzer K J. Intraductal juvenile papillomatosis of the breast.  Zentralbl Chir. 1987;  112 622-625
  • 6 Rosen P P, Kimmel M. Juvenile papillomatosis of the breast. A follow-up study of 41 patients having biopsies before 1979.  Am J Clin Pathol. 1990;  93 599-603
  • 7 Kiaer H W, Kiaer W W, Linell F. et al . Extreme duct papillomatosis of the juvenile breast.  Acta Pathol Microbiol Scand. 1979;  87A 353-359
  • 8 Pettinato G, Manivel J C, Kelly D R. et al . Lesions of the breast in children exclusive of typical fibroadenoma and gynecomastia. A clinicopathologic study of 113 cases.  Pathol Annu. 1989;  24 296-328
  • 9 Hidalgo F, Llano J M, Marhuenda A. Juvenile papillomatosis of the breast (Swiss cheese disease).  Am J Roentgenol. 1997;  169 912
  • 10 Tafurelli M, Santini D, Martinelli G. et al . Juvenile papillomatosis of the breast. A multidisciplinary study.  Pathol Annu. 1991;  26 25-35
  • 11 Talisman R, Nissim F, Rothstein H. et al . Juvenile papillomatosis of the breast.  Eur J Surg. 1993;  159 317-319
  • 12 Kersschot E, Hermans M E, Pauwels C. et al . Juvenile Papillomatosis of the breast: sonographic appearance.  Radiology. 1988;  169 631-633
  • 13 Farid M K, Sarma H N, Ramesh K. et al . Giant juvenile papillomatosis of the breast.  East Afr Md J. 1997;  74 116-117
  • 14 Mussurakis S, Carleton P J, Turnbull L W. Case report: MR imaging of juvenile papillomatosis of the breast.  Br J Radiol. 1996;  69 867-870
  • 15 Fleischer A, Muhlethaler C, Reynolds V. et al . Palpable breast masses: evaluation by high-frequency, hand-held real-time sonography and xeromammography.  Radiology. 1984;  153 813-817
  • 16 Kopans D. What is a useful adjunct to mammography?.  Radiology. 1986;  161 560-561
  • 17 Sickles E, Filly R, Callen P. Benign breast lesions: ultrasound detection and diagnosis.  Radiology. 1984;  151 467-470
  • 18 Cole-Beuglet C, Soriano R, Kurtz A. et al . Ultrasound, x-ray-mammography and histopathology of cystosarcoma phylloides.  Radiology. 1983;  146 81-86
  • 19 Kersschot E, Hoste M, Dochez C. et al . Intracystic carcinoma of the breast.  Fortschr Röntgenstr. 1986;  144 728-729
  • 20 Reuter K, D’Orsi C, Reale F. Intracystic carcinoma of the breast: the role of ultrasonography.  Radiology. 1984;  153 233-234
  • 21 Han B K, Choe Y H, Ko Y H. et al . Benign papillary lesions of the breast: sonographic- pathologic correlations.  J Ultrasound Med. 1999;  18 217-223
  • 22 Ostrzega N. Fine needle aspiration cytology of juvenile papillomatosis of breast: a case report.  Diagn Cythopathol. 1993;  9 457-460
  • 23 Nonomura A, Kimura A, Mizukami Y. et al . Secretory carcinoma of the breast associated with juvenile papillomatosis in a 12-year-old girl. A case report.  Acta Cytol. 1995;  39 569-576

OA Dr. med. R. Ohlinger

Lt. Funktionsbereich Senologie/Brustzentrum, Ernst Moritz Arndt University of Greifswald, Department of Gynecology and Obstetrics

Wollweberstraße 1 - 3

17489 Greifswald

Germany

Phone: +49/38 34/86 65 10

Fax: +49/38 34/86 65 41

Email: ralf.ohlinger@uni-greifswald.de

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