Klin Monbl Augenheilkd 2004; 221(5): 431-434
DOI: 10.1055/s-2004-812855
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Normalisation of Ocular Pulse Amplitude after Embolisation of Dural Cavernous Sinus Arteriovenous Fistula

Normalisierung der okularen Pulsamplitude nach Embolisation einer duralen arteriovenösen Fistel des Sinus cavernosusC. Kaufmann1 , M. A. Thiel1 , A. Valavanis2 , K. Landau1
  • 1Department of Ophthalmology, University of Zurich, Zurich, Switzerland (Chair: Klara Landau)
  • 2Institute of Neuroradiology, University of Zurich; Zurich, Switzerland (Chair: Anton Valavanis)
Further Information

Publication History

received: 19.9.2003

accepted: 9.12.2003

Publication Date:
26 May 2004 (online)

Preview

Zusammenfassung

Hintergrund: Die Seitendifferenz der okularen Pulsamplitude kann Hinweise geben auf zerebrale Durchblutungsstörungen und wurde als nützlicher Parameter zur Identifizierung arteriovenöser Fisteln des Sinus cavernosus beschrieben. Anamnese und Befund: Eine 71-jährige Patientin stellte sich mit linksseitiger episkleraler Injektion, Exophthalmus, Strömungsgeräusch und retroorbitalen Schmerzen vor. Die mittels dynamischer Konturtonometrie gemessene okulare Pulsamplitude betrug 4,38 ± 1,23 mm Hg am rechten und 9,57 ± 2,71 mm Hg am linken Auge. Mittels Angiographie wurden die Strömungsverhältnisse einer duralen linksseitigen arteriovenösen Fistel nachgewiesen. Therapie und Verlauf: Eine vollständige transvenöse Obliteration der Fistel wurde durchgeführt. Nach der Embolisierung betrug die okulare Pulsamplitude 2,84 ± 0,60 mm Hg am rechten bzw. 1,88 ± 0,29 mm Hg am linken Auge. Schlussfolgerung: In der vorliegenden Fallbeschreibung einer duralen arteriovenösen Fistel besteht eine enge Übereinstimmung der mittels dynamischer Konturtonometrie gemessenen okularen Pulsamplitude mit den klinischen und neuroradiologischen Befunden.

Abstract

Background: The difference in the ocular pulse amplitude between an individual’s eyes may reflect abnormalities of the cerebrovascular circulation and has been shown to be helpful in assessing patients with cavernous sinus arteriovenous fistulas. History and signs: A 71-year-old woman presented with episcleral injection, proptosis, bruit and retro-orbital pain on the left side. Ocular pulse amplitude as measured by dynamic contour tonometry was 4.38 ± 1.23 mm Hg in the right and 9.57 ± 2.71 mm Hg in the left eye. Angiography revealed the haemodynamics of a dural left cavernous sinus arteriovenous fistula. Therapy and outcome: Successful occlusion of the fistula was performed by transvenous embolisation. After embolisation, ocular pulse amplitude was 2.84 ± 0.60 mm Hg in the right and 1.88 ± 0.29 mm Hg in the left eye. Conclusion: In this case of a dural arteriovenous fistula the ocular pulse amplitude as measured by dynamic contour tonometry parallels closely both clinical findings and neuroimaging.

References

Michael A. Thiel, MD, PhD

Department of Ophthalmology, University of Zurich

Frauenklinikstr. 24

8091 Zurich

Switzerland

Phone: +41-1-2 55-49 13 or +41-1-2 55-87 93

Fax: +41-1-2 55-44 72

Email: Michael.Thiel@aug.usz.ch