Klin Monbl Augenheilkd 2004; 221(5): 383-385
DOI: 10.1055/s-2004-812814
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Visual Vertigo: an Observational Case Series of Eleven Patients

Okulärer Schwindel - eine retrospektive Fallserie von elf PatientenR. de Haller1 , R. Maire2 , F.-X Borruat1
  • 1Hôpital Ophtalmique Jules Gonin, Lausanne, Switzerland (Director: Prof. L. Zografos)
  • 2Service d’ORL, CHUV, Lausanne, Switzerland (Director: Prof. P. Monnier)
Further Information

Publication History

received: 19.9.2003

accepted: 8.11.2003

Publication Date:
26 May 2004 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Schwindel ist ein häufiges Symptom, das bei peripheren oder zentralen vestibulären Störungen auftreten kann. Bei manchen Patienten sind trotz einer Schwindelsymptomatik, die durch bestimmte visuelle Einflüsse ausgelöst wird, keine vestibulären oder Kleinhirnläsionen nachzuweisen. Die Symptome sistieren sofort bei Stimulusabbruch oder Augenschluss. Eine derartige Konstellation ist typisch für den okulären Schwindel. Patienten und Methoden: Von 1993 bis 2003 wurden in unserer neuroophtalmologischen Sprechstunde 242 Patienten untersucht, die wegen Schwindel überwiesen worden waren. Die Diagnose okulärer Schwindel wurde aufgrund von Anamnese und klinischer Untersuchung in 11 Fällen gestellt. Resultate: Bei 11/242 (4,5 %) Fällen wurde ein okulärer Schwindel diagnostiziert. Das mittlere Alter war 47 Jahre (31 - 77), die Geschlechterverteilung war 3 : 8 (männlich : weiblich). Die neuroophtalmologische Untersuchung war in allen Fällen ohne Befund. Schlussfolgerungen: Okulärer Schwindel ist keine Rarität, wird aber selten diagnostiziert. Die Symptome resultieren aus einem Konflikt visueller, vestibulärer und propriozeptiver Afferenzen. Der neuroophtalmologische, neurologische und neurootologische Status ist häufig normal oder nur leicht auffällig. Die Diagnose beruht daher hauptsächlich auf anamnestischen Angaben. Da die Symptome durch eine gezielte psychomotorische Rehabilitation gebessert werden können, ist es von Bedeutung, diese Störung zu erkennen.

Abstract

Background: Dizziness is a common symptom which is frequently due to either peripheral or central vestibular dysfunction. However, some patients may lack typical signs suggesting a vestibular or cerebellar lesion and they mostly complain of vertigo or posture imbalance induced by visual stimulation. The symptoms immediately improve either on cessation of the visual input or upon closure of the eyes. Such a presentation is typical of visual vertigo. Patients and Methods: From 1993 to 2003, 242 patients were examined for either “vertigo” or “dizziness”. The diagnosis of visual vertigo was based on both history and clinical examination and was present in 11 patients. Results: Visual vertigo was diagnosed in 11/242 patients (4.5 %). Age range was 31 - 77 years (mean 47 years) with a sex ratio of 8 females for 3 males. Neuro-ophthalmological examination was normal in all cases. Conclusions: Visual vertigo is not a rare condition but the disease is underdiagnosed. The symptoms result from a mismatch between vestibular, proprioceptive and visual inputs. Neuro-ophthalmological, neurological and neuro-otological examination are often normal or not relevant and the diagnosis is largely based on history. It is important to recognize this entity because the symptoms might improve if the patients are treated with psycho-motor rehabilitation.

References

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Dr. F.-X. Borruat, PD, MER

Hôpital Ophtalmique Jules Gonin, Neuro-Ophthalmology Unit

Avenue de France 15

1004 Lausanne

Switzerland

Phone: +41-21-626-86 60

Fax: +41-21-6 26-86 66

Email: francois.borruat@ophtal.vd.ch

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