Zusammenfassung
Paravasate hochtoxischer Chemotherapeutika können am Handrücken und Unterarm zu Nekrosen
des Haut-Weichteil-Mantels unter Beteiligung der Sehnen und Leitungsbahnen der Hand
führen. Oft werden die betroffenen Patienten erst in einem späten Stadium einer handchirurgischen
Behandlung zugeführt. Durch eine sofortige, subkutane Spülung - wie von Gault 1993
beschrieben - lässt sich nach unserer Erfahrung die Ausbildung einer Nekrose vermeiden.
Ziel der vorliegenden Arbeit ist die Vorstellung der Operationstechnik anhand eines
Fallbeispiels.
Abstract
Extravasations of chemotherapeutic drugs may lead to large soft-tissue losses in the
hand and forearm and necessitating surgical excision with secondary flap coverage.
Unfortunately, a delayed referral to a hand and plastic surgical unit with an already
established soft-tissue defect is most common. Nevertheless, in our unit the method
of choice is early emergency subcutaneous “wash-out”, which facilitates dilution and
reduction of concentration of the extravasation and therefore reliably avoids the
development of soft-tissue defects. The aim of this paper is to present the surgical
technique.
Schlüsselwörter
Chemotherapie - Paravasate - subkutane Spülung
Key words
Chemotherapy - extravasation - subcutaneous “wash-out” - flap
Literatur
1
Bertelli G, Gozza A, Forno G B, Vidili M G, Silvestro S, Venturini M, Del Mastro L,
Garrone O, Rosso R, Dini D.
Topical dimethylsulfoxide for the prevention of soft tissue injury after extravasation
of vesicant cytotoxic drugs: A prospective clinical study.
J Clin Oncol.
1995;
13
2851-2855
2
Dahlstrom K K, Chenoufi H L, Daugaard S.
Fluorescence microscopic demonstration and demarcation of doxorubicin extravasation.
Cancer.
1990;
65
1722-1726
3
Dorr R T, Bool K L.
Antidote studies of vinorelbine-induced skin ulceration in the mouse.
Cancer Chemother Pharmacol.
1995;
36
290-292
4
Gault D T.
Extravasation injuries.
Br J Plast Surg.
1993;
46
91-96
5
Harwood K, Herrmann R N.
Paravasate bei intravenöser Chemotherapie. Fragen aus des Praxis.
DMW.
1994;
119
359-360
6
von Heimburg D, Pallua N.
Früh- und Spätbehandlung iatrogener Injektionsschäden.
Chirurg.
1998;
69
1378-1382
7
Heitmann C, Durmus C, Ingianni G.
Surgical management after doxorubicin and epirubicin extravasation.
J Hand Surg [Br].
1998;
23
666-668
8
Kappel B, Hindenburg A A, Taub R N.
Treatment of anthracycline extravasation - a warning against the use of sodium bicarbonate.
J Clin Oncol.
1987;
5
825-826
9 Mader I, Fürst-Weger P R, Mader R M, Semenitz E I, Terkola R, Wassertheurer S M.
Paravasation von Zytostatika - Ein Kompendium für Prävention und Therapie. Wien, New
York; Springer Verlag 2002
10
Scarim S S.
Treatment of doxorubicin extravasations.
Ann Pharmacother.
1989;
23
386-387
Dr. med. Riccardo E. Giunta
Abteilung für Plastische und Wiederherstellungschirurgie Klinikum rechts der Isar Technische Universität München
Ismaninger Straße 22
81675 München
Email: R.Giunta@t-online.de