Zusammenfassung
Grippeähnliche Symptome sind die weitaus häufigsten Nebenwirkungen einer Interferontherapie
bei MS-Patienten. Seltener vorkommende psychische Symptome sind in der Regel den affektiven
Störungen zuzuordnen. Produktiv psychotische Nebenwirkungen wurden jedoch bisher nicht
beschrieben. In dem hier dargestellten Fallbericht beschreibt eine Patientin das regelmäßige
Auftreten von visuellen Pseudohalluzinationen nach Gabe von Interferon-β1a (Avonex®).
Medikamenteninduzierte visuelle Halluzinationen und Pseudohalluzinationen werden in
der Neurologie v. a. im Rahmen der Therapie des Parkinson-Syndroms beobachtet. Auch
nicht medikamenteninduziert treten halluzinatorische Phänomene bei den unterschiedlichsten
neurologischen Erkrankungen auf. Eine äthiopathogenetische Hypothese unterscheidet
zwischen halluzinatorischen Reiz- und Releasephänomenen (Entkopplungsphänomenen).
Vor dem Hintergrund dieser Hypothese erfolgt der Versuch einer Einordnung des dargestellten
Falles.
Abstract
Flu-like symptoms are a frequent side effect of interferon-β therapy in MS patients.
Affective disorders are also observed following therapy. Productive psychosis has
not been associated with interferon therapy. We describe a patient who developed visual
pseudo-hallucinations following administration of interferon-β (Avonex®). Drug induced
visual hallucinations and pseudo-hallucinations are frequently observed in Parkinson
patients. Visual hallucinations are also observed in a variety of neurological disorders
in the absence of drug therapy. Although the pathomechanism for the development of
visual hallucinations is unknown, one hypothesis distinguishes between hallucinatory
irritative phenomenons and release phenomenons. On the basis of this hypothesis we
discuss the visual symptoms in our patient.
Literatur
- 1
Bücking H, Baumgartner G.
Klinik und Pathophysiologie der initialen neurologischen Symptomatik bei fokalen Migränen.
Arch Psychiat Nervenkr.
1974;
219
37-52
- 2 Janz D. Die Epilepsien. Stuttgart; Thieme 1969
- 3
Gloor P, Oliver A, Quesney L F. et al .
The role of the limbic system in experimential phenomena of temporal lobe epilepsy.
Ann Neurol.
1982;
12
129-144
- 4
Williamson P D, Thadani V M, Darcey T M. et al .
Occipital lobe epilepsy: Clinical characteristics, seizure spread patterns and results
of surgery.
Ann Neurol.
1992;
31
3-13
- 5
Fontaine B, Selhean D, Tourbah A. et al .
Dementia in two histologically confirmed cases of multiple sclerosis: one case with
isolated dementia and one case associated with psychiatric symtoms.
J Neurol Neurosurg Psychiatry.
1994;
57
353-359
- 6
Arias M, Bouzon J L, Requena I. et al .
Autoscopy and multiple sclerosis.
Neurologia.
1996;
11
230-232
- 7
Diaz-Olavarrieta C, Cummings J L, Velazquez J, Garcia-de-la-Cadena C.
Neuropsychiatric manifestations of multiple sclerosis.
J Neuropsychiatry Clin Neurosci.
1999;
11
51-57
- 8
Cogan D G.
Visual hallucinations as release phenomena.
Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol .
1973;
188
139-150
- 9
Lepore E L.
Spontaneous visual phenomena with visual loss: 104 patients with lesions of retinal
and neuronal afferent pathways.
Neurology.
1990;
40
444-447
- 10
Vogeley K, Curio G.
Pictorial pseudohallucinations with an „aperture effect” in a patient with quadrantanopia.
J Neurol Neurosurg Psychiatry.
1998;
65
275-277
- 11
de Morsier G.
Le syndrome de Charles Bonnet: hallucinations visuelles des vieillards sans deficience
mentale.
Ann Med Psychol.
1967;
125
677-702
- 12 Benkert O, Hippius H. Kompendium der Psychiatrischen Pharmakotherapie. Berlin,
Heidelberg; Springer-Verlag 1998
Dr. Carl-Christian Moor
Hardtwaldklinik I · Abteilung für Neurologie
Hardtstraße 31
34596 Bad Zwesten