Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2002-30155
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Zum Stellenwert der MR-Tomografie in der Diagnostik gelenknaher Frakturen des Unterschenkels bei Kindern und Jugendlichen
The Status of MR-Imaging in the Diagnosis of Joint-Fractures of the Lower Leg in ChildrenPublication History
Publication Date:
13 May 2004 (online)

Zusammenfassung
Es wird über Erfahrungen mit der MR-Tomografie in der Diagnostik gelenknaher Frakturen am Unterschenkel im Kindesalter berichtet. In Fällen röntgenologisch unsicheren Frakturnachweises gelingt eine exakte Frakturliniendarstellung. Häufig werden zusätzliche Frakturen dargestellt. Es ist weiterhin eine präzise Beurteilung des Gelenkknorpels, der Gelenkflächengeometrie sowie der ligamentären und intraartikulären Strukturen möglich. Die MR-Tomografie kann die Röntgendiagnostik sinnvoll ergänzen und zu therapeutischen Konsequenzen führen. Es gilt zukünftig, umfangreichere Erfahrungen mit der MR-Tomografie in der Frakturdiagnostik bei Kindern zu gewinnen. Hierfür ist eine enge Kooperation zwischen Kinderchirurgen und Kinderradiologen erforderlich.
Abstract
We report our experience using magnetic resonance imaging in the diagnosis of joint-fractures of the lower leg in children. Exact images of the fracture can be obtained in cases with uncertain radiological findings. It permits the precise evaluation of cartilagenous, ligamentous and intraarticular structures. In nearly all cases the MRI provided new and unexpected information influencing the therapy. It is essential to aquire more extensive experience with the use of MRI in the diagnosis of fractures in children, based on a close cooperation between pediatric surgeons and pediatric radiologists.
Schlüsselwörter
Fraktur - Gelenk - Kind - Diagnostik - Magnetresonanztomografie (MRT)
Key words
Fracture - Children - Diagnosis - Magnetic Resonance Imaging (MRI)
Literatur
- 1 Alanen V, Taimela S, Kinnunen J, Koskinen S K, Karaharju E. Incidence and clinical significance of bone bruises after supination injury of the ancle. A double-blind prospective study. J Bone Joint Surg [Br]. 1998; 80 513-515
- 2 Bohndorf K. Imaging of acute injuries of the articular surfaces (chondral, osteochondral and subchondral fractures). Skeletal Radiol. 1999; 28 545-560
- 3 Breitenseher M J. Akutes Trauma des Sprunggelenkes. Radiologe. 1999; 39 16-24
- 4 Bretlau T, Christensen O M, Edstrom P, Thomsen H S, Lausten G S. Diagnosis of scaphoid fractures and dedicated extremity MRI. Acta Orthop Scand. 1999; 70 540-508
- 5 Brossmann J, Biederer J, Heller M. Imaging of musculosceletal trauma to the pelvis and the lower limb. Eur Radiol. 1998; 9 183-191
- 6 Cary J, Spence L, Blickman H, Eustace S. MRI of pediatric growth plate injury: correlation with plain film and clinical outcome. Skeletal Radiolo. 1998; 27 220-225
- 7 Herber S, Kreitner K F, Kalden P, Low R, Berger S, Thelen M. Low-field MRI of the ancle joint: initial experience in children and adolescents using an open 0.2T MR system. Röfo Fortschr Geb Röntgenstr Neuen Bildgeb. 2000; 172 267-273
- 8 Hirsch W, Höhne S O, Kunze C, Schlüter A, Spielmann R P. Relevanz von MRT-Befunden bei gelenknahen Frakturen des kindlichen Unterschenkels. Radiologe. 2000; 40 538 (Abstract)
- 9 Iwinska-Zelder J, Schmidt S, Ishaque N, Hoppe M, Schmidt J, Klose K J, Gotzen L. Epiphysenfugenverletzungen der distalen Tibia: Sinnvolle Mehrinformation durch die MRT?. Radiologe. 1999; 39 25-29
- 10 Jaramillo D, Kammen F B, Shapiro F. Cartilaginous path of physeal fracture-seperations: Evaluation with MR Imaging - An experimental study with histologic correlation in rabbits. Radiology. 2000; 215 504-511
- 11 Lamm K S, Moulton A. Stress fracture of the sacrum in a child. Ann Rheum Dis. 2001; 60 87-88
- 12 Merhemic M, Breitenseher M, Trattnig S, Hampel B, Kulka C, Rand C T, Imhof H. MRT des Sprunggelenkes, Vergleich eines Ganzkörper-Mittelfeldgerätes (1,0T) mit einem dedizierten Niederfeldgerät (0,2T). Radiologe. 1999; 39 41-46
- 13 Milzsch M, Hirsch W, Wöllenweber H, Behrmann C. UBO's im Knochen-pathologisch erscheinende MRT-Befunde ohne histomorphologische Korrelate. Radiologe. 1999; 39 736
- 14 Preidler P W, Peicha G, Lajta G, Seibert F J, Fock C, Szolar D M. Conventional radiography, CT and MR imaging in patients with hyperflexion injuries of the foot. Diagnostic accuracy in the detection of bony and ligamentous changes. Am J Roentgenol. 1999; 173 1577-1673
- 15 Rubin D A. Magnetic resonance imaging of chondral and osteochondral injuries. Top Magn Res Imaging. 1998; 9 348-359
- 16 Smith B G, Rand F, Jamarillo D, Shapiro F. Early MR imaging of lower extremity physeal fracture-seperations: a preliminary report. J Pediatr Ortop. 1994; 14 526-533
- 17 Stuart J, Boyd R, Derbyshire S, Willson B, Phillips B. Magnetic resonance assesments of inversion ancle injuries in children. Injury. 1998; 29 29-30
- 18 Tervonen O, Junila J, Ojala R. MR-Imaging in tibial shaft fractures. A potential method for early visualization of delayed union. Acta Radiol. 1999; 40 410-414
Sven-Olaf Höhne
Klinik für Kinderchirurgie
Medizinische Fakultät
Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
06097 Halle
Phone: 03 45/5 57-22 86
Fax: 03 45/5 57-27 79
Email: sven.hoehne@medizin.uni-halle.de