Zentralbl Chir 2002; 127(3): 180-186
DOI: 10.1055/s-2002-24251
Verletzungen der Schulter und oberen Extremität

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Arthroskopische Verfahren in der Behandlung der Schulterluxation

Arthroscopic Treatment of Shoulder InstabilityC. Bartl, S. Lichtenberg, P. Habermeyer
  • Schulter- und Ellenbogenchirurgie, ATOS-Praxisklinik, Heidelberg
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 April 2002 (online)

Zusammenfassung

Arthroskopische Verfahren in der Behandlung der Schulterinstabilität finden in den letzten Jahren immer mehr Verbreitung. Gegenüber den offenen Rekonstruktionsverfahren, die auch heute noch als Goldstandard in der Behandlung der Schulterinstabilität gelten, weisen die arthroskopischen Techniken einige Vorteile wie Nachteile auf, die für jeden Einzelfall sorgfältig geprüft werden müssen. Gute Resultate nach arthroskopischer Stabilisierung sind wesentlich von einer genauen Patientenselektion unter Berücksichtigung prognostischer präoperativer und intraoperativer Faktoren abhängig. Durch eine strenge Indikationsstellung unter Einbeziehung klinischer, radiologischer und arthroskopischer Faktoren konnten die Ergebnisse der arthroskopischen Verfahren in der Behandlung der Schulterinstabilität in den letzten Jahren weiter verbessert und die Reluxationsrate gesenkt werden.

Summary

Arthroscopic treatment of glenohumeral instability has become more common over the last years. Compared with open reconstruction which still is the gold standard in the treatment of glenohumeral instability the arthroscopic techniques show several advantages but also disadvantages that must be proved for every single case. Careful patient selection with regard of prognostic preoperative and intraoperative factors is substantial for successful treatment. When indicated using clinical, radiological and arthroscopic findings the results of arthroscopic stabilization could be improved over the last years and failure rates could be decreased.

Literatur

  • 1 Anderl W, Kriegleder B, Knahr K. 4-5-Jahres-Ergebnisse der arthroskopischen transglenoidalen Nahttechnik bei chronisch anteroinferiorer Schulterinstabilität.  Arthroskopie. 1999;  12 183-188
  • 2 Antoniou J, Harryman D C. Arthroscopic posterior capsular repair.  Clin Sports Med. 2000;  19 101-114
  • 3 Boszotta H, Helperstorfer W. Arthroskopische, transglenoidale Versorgung der traumatischen Erstluxation der Schulter.  Arthroskopie. 1999;  12 177-182
  • 4 Gartsman G M, Roddey T S, Hammerman S M. Arthroscopic treatment of anterior-inferior glenohumeral instability. Two-to-five-year follow-up.  J Bone Joint Surg [Am]. 2000;  82 991-1003
  • 5 Gerber C. Observations on the classification of instability. In: Warner JJP, Ianotti JP, Gerber C (eds). Complex and revision problems in shoulder surgery. Lippincott-Raven Publishers, Philadelphia 1997>
  • 6 Habermeyer P, Gleyze P, Rickert M. Evolution of lesions of the labrum-ligament complex in posttraumatic anterior shoulder instability: a prospective study.  J Shoulder Elbow Surg. 1999;  8 66-74
  • 7 Kim S O, Ha K I, Kim S H. Suture anchor capsulorrhaphy in the traumatic anterior shoulder instability: Open versus arthroscopic technique. Abstract AANA-Meeting 2000, Miami
  • 8 Landsiedl F. Arthroscopic therapy of recurrent anterior luxation of the shoulder by capsular repair.  Arthroscopy. 1992;  8 296-304
  • 9 Miniaci A, Mc Birnie J. Thermal capsulorrhaphy for treatment of multidirectional instability of the shoulder. Abstract AANA-Meeting 2001, Seattle
  • 10 Mishra D K, Fanton G S. Two-year outcome of arthroscopic Bankart repair and electrothermal assisted capsulorrhaphy for recurrenttraumatic anterior shoulder instability. Abstract AANA-Meeting 2000, Miami
  • 11 Mologne T S, Lapoint J M, Morin W D, Zilberfarb J, O'Brien T J. Arthroscopic anterior labral reconstruction using a transglenoid suture technique.  Am J Sports Med. 1996;  24 268-274
  • 12 Morgan C D, Bodenstab A B. Arthroscopic Bankart suture repair: technique and early results.  Arthroscopy. 1987;  3 111-122
  • 13 O'Neill D B. Arthroscopic Bankart repair of anterior detachments of the glenoid labrum.  J Bone Joint Surg [Am]. 2000;  81 1357-1366
  • 14 Resch H, Povacz P, Wambacher M, Sperner G, Golser K. Arthroscopic extra-articular Bankart repair for the treatment of recurrent anterior shoulder dislocation.  Arthroscopy. 1997;  13 188-200
  • 15 Romeo A A, Carriera D. Outcome Analysis of arthroscopic Bankart repair using suture anchors: minimum 2-year follow-up. Abstract AANA-Meeting 2000, Miami
  • 16 Speer K P, Warren R F, Pagnani M, Warner J J. An arthroscopic technique for anterior stabilization of the shoulder with a bioabsorbable tack.  J Bone Joint Surg [Am]. 1996;  78 1801-1807
  • 17 Sperber A, Hamberg P, Karlsson J. et al . Comparison of an arthroscopic and an open procedure for posttraumatic instability of the shoulder: A prospective, randomized multicenter study.  J Shoulder Elbow Surg. 2001;  10 105-108
  • 18 Takwale V J, Calvert P, Rattue H. Involuntary positional instability of the shoulder in adolescents and adults. Is there any benefit from treatment.  J Bone Joint Surg [Br]. 2000;  82 719-723
  • 19 Tauro J C. Arthroscopic inferior capsular split and advancement in anterior and inferior shoulder instability: technique and results at 2- to 5-year follow-up.  Arthroscopy. 2000;  16 451-456
  • 20 Walch G, Boileau P, Levigne C, Mandrino A, Neyret P, Donell S. Arthroscopic stabilization for recurrent anterior shoulder dislocation: results of 59 cases.  Arthroscopy. 1995;  13 749-752
  • 21 Wolf E M, Eakin C L. Arthroscopic capsular plication for posterior shoulder instability.  Arthroscopy. 1998;  14 153-163

Christoph Bartl

Abteilung für Schulter- und Ellenbogenchirurgie

ATOS-Praxisklinik

Bismarckstraße 9-15

69115 Heidelberg

Phone: 0 62 21/98 31 80

Fax: 0 62 21/98 31 89

Email: wissenschaft@atos.de

    >