Jejunal reservoir for pouch. Anal reconstruction
Summary
For restaurative proctocolectomy the ileal J-pouch is a world-wide accepted procedure.
In some cases the mesenteric vascular anatomy does not allow to bring the ileum down
to the dentate line. In these patients a jejunal reservoir can be a good alternative.
The different architecture of arteries and veins within the jejunal mesentery makes
the bridging of a longer distance possible. Within a group of 38 restaurative proctocolectomies,
jejunal pouch was performed in 2 cases. Failure of an ileal pouch was the reason in
one patient. In the other, the ileal mesentery was too short to achieve a tension
free ileal pouch-anal anastomosis. The functional result is good in both cases.
Zusammenfassung
Der Ileum-J-Pouch ist zur Rekonstruktion nach kontinenzerhaltender Proktokolektomie
weltweit anerkannt. In wenigen Fällen läßt die Gefäßanatomie die Transposition des
Ileum zum Beckenboden nicht zu. Bei diesen Patienten kann die Bildung eines Jejunumreservoirs
eine gute Alternative sein. Die Architektur der Arterien und Venen des jejunalen Mesenteriums
erlaubt die Überbrückung längerer Distanzen. In einer Gruppe von 38 restaurativen
Proktokolektomien wurde zweimal die Bildung eines Jejunumpouch erforderlich. Gründe
hierfür waren Ileum-Pouchversagen bei einem Patienten und ein zu kurzes Ileum-Mesenterium
bei dem anderen Fall. Bei beiden Patienten konnte ein gutes funktionelles Ergebnis
mit entsprechender Lebensqualität erreicht werden.
Key words
Restaurative proctocolectomy - jejunum pouch - early and late results
Schlüsselwörter
Kontinenzerhaltende Proktokolektomie - Jejunumpouch - Früh- und Spätergebnisse
Literatur
- 1
Buhr H, Kroesen A J.
Typische Komplikationen und ihre Beherrschung nach restorativer Proktocolektomie.
Chirurg.
1998;
69
1035
- 2
Fazio V W, Yehiel Z, Church J M.
Ileal pouch anal anastomoses complications and function in 1 005 patients.
Ann Surg.
1995;
222
120
- 3
Foley E F, Schoetz D J, Roberts P L.
Rediversion after ileal pouch - anal anastomosis: causes of failures and predictors
of subsequent pouch salvage.
Dis Colon Rectum.
1995;
38
793
- 4
Galandiuk S, Scott N A, Dozois R R, Kelly K A. et al .
Ileal pouch - anal anastomosis - Reoperation for pouch related complications.
Ann Surg.
1990;
212
446
- 5
Gambiez L P, Rossi S R, Denimal F A, Quandalle P A.
Jejunal loop transposition: An alternative for salvaging failed ileal pouch anal anastomosis.
J Am Coll Surg.
1998;
186
96
- 6
Nicholls R J, Pezim M E.
Restorative proctocolectomy with ileal reservoir for ulcerative colitis and familial
adenomatous polyposis: a comparison of three reservoir designs.
Br J Surg.
1985;
72
470
- 7
Runkel N, Kroesen A J, Buhr H J.
Technische Aspekte und Ergebnisse nach ileoanaler Pouchanlage wegen Colitis ulzerosa.
Zentralbl Chir.
1998;
123
375
- 8
Stringel G.
Pull through with isolated jejunal loop for ulcerative colitis.
J Pediatr Surg.
1985;
83
486
- 9
Takahashi M, Williams J W, Kelly K A.
Proctocolectomy with jejunal pouch - distal rectal anastomosis: an alternative to
ileal pouch reconstruction.
J Gastrointest Surg.
1998;
2
250
- 10
Tan H A, Connolly A B, Morton D, Keighley M R.
Results of restorative proctocolectomy in the elderly.
Int J Colorectal Dis.
1997;
12
319
- 11
Teixeira F V, Hinojosa-Kurtzberg M, Pera M, Hanson R B, Williams J W, Kelly K A.
The jejunal pouch as a rectal substitute after proctocolectomy.
J Gastrointest Surg.
2000;
4
207
- 12
Teixeira F V, Kelly K A.
Physiologie des intestinalen Pouches.
Chirurg.
1999;
70
513
Dr. Hendrik Bergert
Klinik für Viszeral-, Thorax- und Gefäßchirurgie
Universitätsklinikum Carl Gustav Carus
der TU Dresden
Fetscherstraße 74
D-01307 Dresden