Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2001-19145
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Hereditäre Pankreatitis
Eine klinisch relevante Ursache des Pankreaskarzinoms?Hereditary Pancreatitis - A Clinically Relevant Cause of Pancreatic Adenocarcinoma?Publication History
Publication Date:
19 December 2001 (online)

Zusammenfassung
Die hereditäre Pankreatitis ist eine
autosomal dominant vererbte Erkrankung. Diese Patienten entwickeln bis zu ihrem 70. Lebensjahr in 40 % aller
Fälle ein Pankreaskarzinom. Ein Gendefekt, der die hereditäre Pankreatitis zur Folge haben kann, ist bekannt. Er liegt im
Chromosom 7q35 und ist eine Punktmutation im 3. Exon des Trypsinogen-Gens, welche eine Arg (CGC)-His (CAC) Substitution
verursacht.
Methodik: In der vorliegenden Arbeit etablierten wir eine Technik zum Nachweis der
erwähnten Punktmutation im Trypsinogen-Gen (G zu A Transition an Aminosäure 117 des kationischen Trypsinogen-Gens,
welche einen Austausch von Arginin durch Histidin zur Folge hat). Mittels geschachtelter PCR wurden Exon 3 des TRY4-Gens und ein
Teil der angrenzenden Introns spezifisch amplifiziert. Im Falle der HP-assoziierten Punktmutation generiert die erwähnte
G → A Transition eine Schnittstelle für das Restriktionsenzym Afl III. Das Auftreten von zwei kü
rzeren DNA-Fragmenten (565 und 346 Basenpaare) nach Restriktionsverdau beweist das Vorliegen einer HP, während das PCR-
Produkt gesunder Individuen gegenüber dem Verdau mit Afl III resistent ist. Die DNA wurde extrahiert aus peripherem Blut (n
= 16), frischem Tumorgewebe (n = 29) und formalineingebettetem Tumorgewebe (n =
5) von Patienten mit einem duktalen Karzinom des Pankreas.
Ergebnisse: Bei der Untersuchung der
DNA von 50 Patienten mit einem Pankreaskarzinom konnte in keinem Fall die erwähnte G zu A Transition im 3. Exon des
kationischen Trypsinogen-Gens nachgewiesen werden. Auch nach Sequenzierung der Amplifikate des 3. Exons des kationischen
Trypsinogen-Gens waren keine Mutationen im Vergleich zum Wildtyp nachweisbar.
Fazit: Die hereditä
re Pankreatitis ist zwar ein Risikofaktor für die Entwicklung eines Pankreaskarzinoms, aufgrund des seltenen Auftretens spielt die
hier untersuchte Mutation für die Pathogenese der überwiegenden Mehrzahl aller Pankreaskarzinome aber keine Rolle.
Summary
Hereditary pancreatitis is an autosomal dominant disease. Recently, the genetic
defect has been mapped to chromosome 7q35 and consists mainly of a point mutation in exon 3 of the cationic trypsinogen
gene which causes an Arg(CGC)-His(CAC) substitution at residue 117. In patients with hereditary pancreatitis the estimated
cumulative risk for pancreatic carcinoma to age 70 approaches 40 %. Thus, the role of hereditary pancreatitis in
the pathogenesis of pancreatic carcinoma is of interest.
Patients and Methods: DNA was extracted from
peripheral blood (n = 16), fresh tumor tissue (n = 29) and formalin fixed and paraffin
embedded tumor tissue (n = 5) of 50 patients with ductal adenocarcinoma of the pancreas. We specifically
amplified exon 3 and the intronic flanking sequences of the cationic trypsinogen gene by nested PCR and performed restriction
fragment length polymorphism analysis using the restriction enzyme Afl III. In patients with hereditary
pancreatitis the G : A point mutation creates a recognition site for Afl III which is not
present in unaffected individuals.
Results: None of the 50 patients with ductal adenocarcinoma of the
pancreas revealed the G : A point mutation in exon 3 of the cationic trypsinogen gene which is characteristic of
hereditary pancreatitis. In addition sequencing of exon 3 did not reveal any other mutations in the DNA of patients with
pancreatic adenocarcinoma.
Conclusion: Although hereditary pancreatitis markedly increases the risk for
pancreatic cancer, it is rare and probably of little significance with respect to the pathogenesis of the majority of pancreatic
adenocarcinomas.
Schlüsselwörter
Hereditäre Pankreatitis - Pankreaskarzinom - PCR
Key words
Hereditary pancreatitis - Adenocarcinoma - Pancreas
Literatur
- 1 Comfort M W, Steinberg A G. Pedigree of family with hereditary chronic relapsing pancreatitis. Gastroenterology. 1952; 21 56-63
- 2 Dib C, Faure S, Fizames C, Samson D, Drouot N. A comprehensive genetic map of human genome based on 5 264 microsatellites. Nature. 1996; 380 152-154
- 3 Duddy S K, Gorospe S, Bleavins M R. Genetic analysis of multiple loci in microsamples of fixed paraffin-embedded tissue. Toxicol-Sci. 1998; 46 317-323
- 4 Finch M D, Howes N, Ellis I, Mountford R, Sutton R, Raraty M, Neoptolemos J P. Hereditary pancreatitis and familary pancreatic cancer. Digestion. 1997; 58 564-569
- 5 Gress T M, Micha A E, Lacher U, Adler G. Hereditäre Pankreatitis - Mutationen im kationischen Trypsinogen-Gen. DMW. 1997; 122 1461-1465
- 6 Homma T, Tsuchiya R. The study of mass screening of persons without symptoms and of screening of outpatients with gastrointestinal complaints or icterus for pancreatic cancer in Japan. In J Pancreatol. 1991; 1 119-123
- 7 Le Bodic L, Bignon J D, Raguenes O, Mercier B, Georgelin T. The hereditary pancreatitis gene maps to the long arm of chromosome 7. Hum Mol Genet. 1996; 5 549-554
- 8 Lerch M M, Ellis I, Whitcomb D C, Keim V, Simon P, Howes N, Rutherford S. Maternal inheritance pattern of hereditary pancreatitis in patients with pancreatic carcinoma. J Natl Cancer Inst. 1999; 21 723-724
- 9 Lowenfels A B, Maisoneuve P, DiMagno E P, Elitsu Y, Gates L K, Perrault J, Whitcomb D C. Hereditary pancreatitis and the risk of pancreatic cancer. J Natl Cancer Inst. 1997; 89 42-46
-
10 Madreso-del la Garza J, Hill I, Lebenthal E. Hereditary pancreatitis. In: Go V (ed). The pancreas, biology, pathobiology and disease. 2nd edition. Raven, New York 1993; 1095-1101
- 11 Nakaizumi A, Tatsuta M, Uehara H, Iishi H. A prospective trial of early detection of pancreatic cancer by ultrasonographic examination combined with measurement of serum elastase I. Cancer. 1992; 69 9336-9341
- 12 Panday A, Halloran Blanton S, Landa B, Javaheri R, Melvin E. Linkage study in a large kindred with hereditary pancreatitis confirms mapping of the gene to a 16 cm region on 7q. Genomics. 1996; 38 227-230
- 13 Paolini O, Hastier P, Buckley M, Maes B, Demarquay J F, Staccini P. The natural history of hereditary chronic pancreatitis: a study of 12 cases compared to chronic alcoholic pancreatitis. Pancreas. 1998; 17 266-271
-
14 Tomsik H, Grün R, Wagner E. Hereditäre Pankreatitis. In: Brandis M, Fanconi A, Krick P, Kochsiek K, Rieken EO (Hrsg). Ergebnisse der inneren Medizin und Kinderheilkunde. Bd 60. Springer, Berlin 1992; 2-64
- 15 Whitcomb D, Preston R A, Aston C E, Sossenheimer M J, Barua P S. A gene for hereditary pancreatitis maps to chromosome 7q35. Gastroenterology. 1996; 110 1975-1980
- 16 Whitcomb D, Gorry M C, Preston R A, Fury W, Sossenheimer M J. Hereditary pancreatitis is caused by a mutation in the cationic trypsinogen gene. Nature Genet. 1996; 14 141-145
- 17 Wynder E L, Mabuchi K, Maruchi N, Fortner S G. Epidemiology of cancer of the pancreas. J Natt Cancer Inst. 1973; 50 645-667
Prof. Dr. Th. Böttger
Klinik und Poliklinik für Allgemein- und Abdominalchirurgie
Johannes Gutenberg Universität Mainz
Langenbeckstraße 1
55101 Mainz