Psychiatr Prax 2001; 28(8): 376-379
DOI: 10.1055/s-2001-18611
ORIGINALARBEIT
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Einweisung in die psychiatrische Klinik - Welche Informationen sind wichtig?

Referral to Psychiatric Hospital - Which Informations are Necessary?Hermann Spießl, Clemens Cording, Helmfried  E. Klein
  • Bezirksklinikum Regensburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 November 2001 (online)

Zusammenfassung

Anliegen: Es sollte evaluiert werden, welche Informationen auf dem Einweisungsschein zur stationär-psychiatrischen Behandlung aus Sicht der Klinikärzte wichtig sind. Methode: Die Einschätzung der Klinikärzte (n = 32) wurde mit einem Fragebogen erhoben, der die Wichtigkeit 21 verschiedener Items auf 4-stufigen Likert-Skalen erfasst. Ergebnisse: Als unverzichtbare Informationen werden Angaben zur aktuellen Medikation, zu Suizidalität/Fremdaggressivität, zur aktuellen Problematik, zum Grund der Einweisung, zu Medikamentenunverträglichkeiten und zu körperlichen Erkrankungen angesehen. Als sehr wichtig werden zudem Angaben über Betreuung, bisherige Therapie, Suchtanamnese, Telefonnummer der Angehörigen, bisherige Diagnostik, psychiatrische Diagnose und bisherige Befunde eingeschätzt. Schlussfolgerungen: Die genannten Angaben sind auf dem Einweisungsschein zur stationären Behandlung in allen Fachbereichen wichtig, um eine kontinuierliche Weiterbehandlung in der Klinik zu gewährleisten sowie zeit- und kostenintensive Doppeldiagnostik und Therapieversuche zu vermeiden.

Referral to Psychiatric Hospital - Which Informations are Necessary?

Objective: The study aimed to investigate the relative importance of information provided by referral letters to in-patient psychiatric care from the clinicians’ point of view. Methods: The estimation of psychiatric hospital physicians (n = 32) was assessed by questionnaire comprising 21 Items in 4-step Likert-type scales. Results: As indispensable information are valued details about actual medications, suicidality/aggression, presenting problem, reason for referral, drug intolerance, and somatic disorders. Details concerning guardianship, previous therapy, substance misuse, relatives' telephone number, prior investigations, psychiatric diagnosis, and previous examination findings are assessed very important. Conclusions: The mentioned details of referral letter are important within all medicine disciplines to ensure continuous care and to avoid time- and cost-intensive double diagnostics and therapy.

Literatur

  • 1 Lachman P I, Stander I A. The referral letter - a problem of communication.  S Afr Med J. 1991;  79 98-100
  • 2 Luckner von A G. Der Arztbrief.  Z ärztl Fortbild Qual sich. 1997;  91 563-567
  • 3 Spießl H, Cording C. Der Arztbrief - Visitenkarte der psychiatrischen Klinik?.  Psychiat Prax. 2000;  27 239-242
  • 4 Van Walraven C, Duke S M, Weinberg A L, Wells P S. Standardized or narrative discharge summaries. Which do family physicians prefer?.  Can Fam Physician. 1998;  44 62-69
  • 5 Couper I D, Henbest R J. The quality and relationship of referral and reply letters. The effect of introducing a pro forma letter.  S Afr Med J. 1996;  86 1540-1542
  • 6 Jacobs L G, Pringle M A. Referral letters and replies from orthopaedic departments: opportunities missed.  BMJ. 1990;  301 470-473
  • 7 Jenkins S, Arroll B, Hawken S, Nicholson R. Referral letters: are form letters better?.  Br J Gen Pract. 1997;  47 107-108
  • 8 Blayney D, Pullen J. Communication between psychiatrists and general practitioners: what style of letters do psychiatrists prefer?.  J R Coll Pract. 1989;  39 67
  • 9 Pullen I M, Yellowless A J. Is communication improving between general practitioners and psychiatrists?.  Br Med J (Clin Res Ed). 1985;  290 31-33
  • 10 Smyth F, Owens J, Carey T. Communication between GPs and psychiatrists.  Ir Med J. 1994;  87 88-89
  • 11 Salathia K, McIlwaine W J. General practitioner and hospital letters.  Ulster Med J. 1995;  64 46-50
  • 12 Westerman R F, Hull F M, Bezemer P D, Gort G. A study of communication between general practitioners and specialists.  Br J Gen Pract. 1990;  40 445-449
  • 13 Gold N. Psychiatric consultation: the patient, the doctors and their letters.  Aust Fam Physician. 1978;  7 827-833
  • 14 Montalto M. Using referral letters to measure quality and performance in general practice.  J Qual Clin Pract. 1995;  15 45-50
  • 15 Morrison W G, Pennycook A G. A study of the content of general practitioners' referral letters to an accident and emergency department.  Br J Clin Pract. 1991;  45 95-96
  • 16 Spießl H, Cording C. Zusammenarbeit niedergelassener Allgemeinärzte und Nervenärzte mit der psychiatrischen Klinik. Eine Literaturübersicht.  Fortschr Neurol Psychiat. 2000;  68 206-215
  • 17 Williams P T, Peet G. Differences in the value of clinical information: referring physicians versus consulting specialists.  J Am Board Fam Pract. 1994;  7 292-302
  • 18 Spießl H, Semsch I, Cording C, Klein H E. Erwartungen und Zufriedenheit niedergelassener Ärzte im Rahmen ihrer Zusammenarbeit mit der psychiatrischen Klinik.  Nervenheilkunde. 2001;  72 190-195
  • 19 Christensen K A, Mainz J, Kristensen E. Communication between primary and secondary sector and its significance for patient care. Evaluation based on admission records and discharge letters of patients admitted acutely to a department of internal medicine.  Ugeskr Laeger. 1997;  159 7141-7145
  • 20 Leonard I, Babbs C, Creed F. Psychiatric referrals within the hospital - the communication process.  J R Soc Med. 1990;  83 241-244
  • 21 Sorensen H T, Rasmussen H H, Pedersen B, Freund K S. Referral to a department of medical gastroenterology. A study of the content of the referral letter and the reasons for referral.  Ugeskr Laeger. 1990;  152 322-323
  • 22 Rubak S L, Mainz J. Communication between general practitioners and hospitals.  Ugeskr Laeger. 2000;  162 648-653
  • 23 Montalto M, Harris P, Rosengarten P. Impact of general practitioners' referral letters to an emergency department.  Aust Fam Physician. 1994;  23 1320-1328
  • 24 Hodge J A, Jacob A, Ford M J, Munro J F. Medical clinic referral letters. Do they say what they mean? Do they mean what they say?.  Scott Med J. 1992;  37 179-180
  • 25 Tanielian T L, Pincus H A, Dietrich A J, Williams J W, Oxman T E, Nutting P, Marcus S C. Referrals to psychiatrists. Assessing the communication interface between psychiatry and primary care.  Psychosomatics. 2000;  41 245-252
  • 26 Parker G, Wright M, Robertson S, Sengoz A. To whom do you refer? A referrer satisfaction study.  Aust N Z J Psychiatry. 1996;  30 337-342
  • 27 Epstein R M. Communication between primary care physicians and consultants.  Arch Fam Med. 1995;  4 403-409
  • 28 Amering M, Denk E, Griengl H, Sibitz I. „Weil es mich betrifft” - direkt an die PatientInnen gerichtete Entlassungsbriefe.  Psychiat Prax. 1998;  25 172-174

Dr. med. Hermann Spießl

Bezirksklinikum Regensburg

Universitätsstraße 84

93053 Regensburg

Email: hermann.spiessl@bkr-regensburg.de

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