Zusammenfassung
Trotz der weiten Verbreitung ambulanter Psychotherapieverfahren in der Behandlung von Alkoholabhängigen im angloamerikanischen Raum scheinen sich solche Therapieformen in Deutschland nur allmählich zu etablieren. Vor diesem Hintergrund wurden in der vorliegenden Studie in einem prospektiven randomisierten Design zwei verhaltenstherapeutische Interventionsstrategien (ein kognitiv orientiertes Verfahren und eine Variante des sozialen Kompetenztrainings) hinsichtlich ihrer Wirksamkeit untereinander und mit einer supportiven Standardtherapie verglichen. An der Studie nahmen 120 Patienten teil, die Therapiephase erstreckte sich über 6 Monate, die Katamnese über 2 Jahre. Die Ergebnisse belegen die Durchführbarkeit einer experimentellen Therapiestudie auch unter den Bedingungen des deutschen Versorgungssystems. Dabei ergab sich bezüglich der Abstinenzerhaltung eine Überlegenheit der Verhaltenstherapieverfahren gegenüber der Referenztherapie, während statistisch bedeutsame Unterschiede zwischen den verhaltenstherapeutischen Ansätzen nicht bestätigt werden konnten. Eine signifikante Überlegenheit der verhaltenstherapeutischen Strategien zeigte sich auch bei Betrachtung der beruflichen Situation und der beruflichen Zufriedenheit. Darüber hinaus erwies sich der Beschäftigungsstatus als sehr brauchbarer Prädiktor des Therapieerfolgs.
Abstract
In spite of the increasing interest in outpatient treatment programmes for alcohol dependents, there still exist only a few experimental studies on this issue. Moreover, the interaction between abstinence and sociodemographic factors has been only rarely explored. In this study, the efficiency of different behaviour therapy strategies was examined: 120 patients were randomly assigned to nonspecific supportive therapy or to 2 forms of behavioural therapy (coping skills training and cognitive therapy). Behavioural treatment comprised 26 weekly sessions; follow-up examinations took place every 6 months over 2 years. Patients undergoing behavioural therapy showed less drop outs and significantly higher rates of abstinence and also of reemployment and satisfaction with their job situation compared to those under supportive treatment. At the same time, the employment status proved to be a valid predictor of treatment success, whereas there was only a weak (negative) impact of an existing partnership on abstinence. Statistically significant differences between the 2 behavioural therapy strategies could be established in neither respect.
Literatur
1 Fichter M M, Frick U. Therapie und Verlauf bei Alkoholabhängigkeit. Heidelberg, Berlin: Springer 1992
2
Süß H M.
Zur Wirksamkeit der Therapie bei Alkoholabhängigen: Ergebnisse einer Metaanalyse.
Psychol Rundschau.
1995;
46
248-266
3
Jaffe A J, Rounsaville B, Chang G, Schottenfeld R S, Meyer R E, O'Malley S S.
Naltrexone, relapse prevention, and supportive therapy with alcoholics: an analysis of patient treatment matching.
J Consult Clin Psychol.
1996;
64
1044-1053
4
Litt M D, Babor T F, DelBoca F K, Kadden R M, Cooney N L.
Types of alcoholics II: Application of an empirically derived typology to treatment matching.
Arch Gen Psychiatry.
1992;
49
609-614
5
Monti P M, Abrams D B, Binkoff J A, Zwick W R, Liepman M R, Nirenberg T D, Rohsenow D J.
Communication skills training, communication skills training with family and cognitive behavioral mood management training for alcoholics.
J Stud Alcohol.
1990;
51
263-270
6 Beck A T, Wright F D, Newman C F, Liese B S. Cognitive Therapy of Substance Abuse. New York: Guilford Press 1993
7
Fisher M S, Bentley K J.
Two group therapy models for clients with a dual diagnosis of substance abuse and personality disorder.
Psychiatr Serv.
1996;
47
1244-1250
8
Graham K, Annis H M, Brett P J, Venesoen P.
A controlled field trial of group versus individual cognitive-behavioural training for relapse prevention.
Addiction.
1996;
91
1127-1139
9
Rohsenow D J, Monti P M, Binkoff J A, Liepman M R, Nirenberg T D, Abrams D B.
Patient-treatment matching for alcoholic men in communication skills versus cognitive-behavioral mood management training.
Addict Behav.
1991;
16
63-69
10
Feuerlein W, Küfner H.
A prospective multicenter study on inpatient treatment for alcoholics: 18- and 48-months follow-up.
Eur Arch Psychiatry Neurol Sci.
1989;
239
144-157
11
McCaul M E, Svikis D S, Moore R D.
Predictors of outpatient treatment retention: patient vs. substance use characteristics.
Drug Alcohol Depend.
2001;
62
9-17
12
McLellan A T, Alterman A I, Metzger D S, O'Brien C P, Grissom G R, Woody G E, Luborsky L.
Similarity of outcome predictors across opiate, cocaine, and alcohol treatments: role of treatment services.
J Consult Clin Psychol.
1994;
62
1141-1158
13
Mertens J R, Weisner C M.
Predictors of substance abuse treatment retention among women and men in an HMO.
Alcohol Clin Exp Res.
2000;
24
1525-1533
14
Matching Alcoholism Treatments to Client Heterogeneity .
Project MATCH posttreatment drinking outcomes.
J Stud Alc.
1997;
58
7-29
15
Burtscheidt W, Schwarz R, Redner C, Gaebel W.
Verhaltenstherapeutische Verfahren in der ambulanten Behandlung von Alkoholabhängigen - Erste Ergebnisse einer experimentellen Untersuchung.
Fortschr Neurol Psychiat.
1999;
67
274-280
16 Monti P M, Abrams D B, Kadden R M, Cooney N L. Treating Alcohol Dependence. New York:Guilford Press 1989
17 Burtscheidt W. Integrative Verhaltenstherapie bei Alkoholabhängigkeit. Heidelberg, Berlin: Springer 2001
18 Deutsche Gesellschaft für Suchtforschung und Suchttherapie .Dokumentationsstandards 2 für die Behandlung von Abhängigen. Freiburg i. Br.: Lambertus-Verlag 1992
19 Deutsche Hauptstelle gegen Suchtverfahren .Jahrbuch Sucht 1999. Freiburg i. Br.: Lambertus-Verlag 1998
20
Wölwer W, Burtscheidt W, Redner C, Schwarz R, Gaebel W.
Outpatient treatment in alcoholism: Impact of personality disorders and cognitive impairments on early outcome.
Acta Psych Scand.
2001;
103
30-37
21
Longabaugh R, Rubin A, Malloy P, Beattie M, Clifford P R, Noel N.
Drinking outcomes of alcohol abusers diagnosed as antisocial personality disorder.
Alc Clin Exp Res.
1994;
18
778-785
Dr. W. Burtscheidt
Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Heinrich-Heine-Universität
Bergische Landstr. 2
40629 Düsseldorf
Email: burtsche@uni-duesseldorf.de