Zusammenfassung
Akute und chronische Schmerzzustände, bedingt durch osteoporotische Frakturen, Sinterungen oder statische Dysbalance im muskulo-skelettalen System, bedingen nicht selten eine erhebliche Einschränkung der Lebensqualität und Mobilität. Mittlerweile existieren für die jeweils zugrunde liegende Form der osteopenischen Grunderkrankung bereits ausgezeichnete Behandlungsschemata, nicht so für die Schmerztherapie. Im vorliegenden Artikel werden anhand aktueller Literaturrecherchen Möglichkeiten und Ziele der Schmerztherapie bei dieser Erkrankungsgruppe aufgezeigt und entsprechende Empfehlungen an ärztliche Kolleginnen und Kollegen gegeben. Ein besonderes Augenmerk sollte auf die systemische Gabe von Opioiden, aber auch Möglichkeiten der lokalen Schmerzbehandlung gerichtet werden.
Pain Management in Osteoporosis
Acute and chronic pain, caused by osteoporotic fractures, brittleness or fragility, or static disturbance of the musculoskeletal system often lead to a very considerable restriction in the quality of life. In contrast to treatment of the osteopenic disease we are still searching for a satisfactory pain management. In the following we attempt to present modern methods in treating pain due to osteoporosis, according to current literature, while focussing especially on opioids and on local pain treatment.
Literatur
1 Abdulla A J. Use of pamidronate for acut pain relief following osteoporotic vertebral fractures (letter). Oxford; Rheumatology 2000: 567-658
2
Beck P W et al.
Nervous outflow from the cats foot during noxios radiant heat stimulation.
Brain Research.
1974;
67
373-386
3 Bernecker P. Pain therapy with drugs in osteoporosis. Journal für Mineralstoffwechsel 2000: 567-658
4 Bell, Magendie. Aus: Rosenow D Management of Pain, Letter Nr. 1. München; Arcis 1995
5
Bessou P et al.
Response of cutaneous sensory units with unmyelinated fibres to noxoious stimuli.
J Neurophysiol.
1969;
32
1025-1043
6 Buck G. Pain treatment in osteoporosis. Z Allg Med 1994 70: 695-696
7 Deutsche Gesellschaft zum Studium des Schmerzes .„Anleitung zur Tumorschmerztherapie”. Tumorschmerzprojekt der Universität Göttingen, Zentrum Anaesthesiologie, Intensivmedizin. 2000
8 von Feldt J M. Managing osteoporotic fractures, Minimizing pain and disability. Rev du Rheum 1997 64: 78-80
9
Frost F A et al.
A controled double-blind-comparison of mepivacain injection vs. saline injection for myofascial pain.
Lancet.
1980;
1
499-501
10
Harrison R F et al.
Pain relief in labour using transcutaneous electrical nerve stimulation (TENS). A TENS/TENS placebo controlled study in two parity groups.
Br J Obstet Gynaecol.
1986;
93
739-746
11 Josse R et al. Clinical practice guidelines for the diagnosis and management of osteoporosis. Cran Med Asso J 1996: 1113-1129
12 Kanis J. Osteoporosis. Blackwell Wiss. Verlag 1995: 270
13
Kapuszinski P et al.
An analgesic effect of synthetic human calcitonin in patients with primary osteoporosis.
Mat med Polona.
1996;
9
83-86
14 Keck E, Kruse H P. Osteoporose-Klinik, Diagnostik, Therapie. 1. Auflage. Verlag Gustav Fischer 1994: 69
15 Kloke M, Kloke O. Diagnostik und Therapie chronischer Schmerzen in der inneren Medizin. Thieme Verlag 1998: 36
16
Lewit K.
The needle effect in the relief of myofascial pain.
Pain.
1979;
6
83-90
17
Lukert B P.
Vertebral compression fractures, how to manage pain, avoid disability (see comments).
Geriatrics.
1994;
19
22-26
18
Lyritis G P et al.
Analgesic effects of salmon calcitonin suppositories in patients with acute pain due to recent osteoporotic, vertebral crush fractures, a prospective double-blind, randomized, placebo-controlled clinical study.
The Clin J P.
1999;
15
284-289
19
Marshall A et al.
The effect of pamidronate on lumbar spine bone density and pain in osteoporosis secondary to systemic mastocytosis.
Brit J Rheumatol.
1997;
36
393-396
20
Maksymowych W P.
Managing acute osteoporotic vertebral fractures with calcitonin.
Can Fam Physician.
1998;
44
2160-2166
21 Minne H W, Pfeifer M. Patienten-Mobilisierung bei hochgradigen Osteoporosen mit Fetanyl-Pflaster, Zeitschrift für Allgemeinmedizin. Stuttgart; Hippocrates Verlag GmbH 1999: 783
22 Papapoulos S E et al. Osteoporosis 96’. Elsevir 1996: 287-331
23
Reichmanis M, Becker R O.
Relief of experimentally induced pain by stimulation at acupuncture loci, Comp.
Med East West.
1977;
5
281-288
24 Ringe J D. Osteoporose. Stuttgart; Thieme 1995: 101
25 Rosenow D E. Management of Pain, Letter Nr. 1, Jahrgang 1 - 3. München; Arcis Verlag 1995: 1
26
Rovetta G et al.
Intravenous clodronate for acute pain induced by osteoporotic vertebral fractures.
Drugs under experimental and clinical research.
2000;
26
25-30
27
Siminoski K et al.
Calcitonin in the treatment of osteoporosis.
Can Med Assoc J.
1996;
155
962-965
28
Stein A et al.
Intraarticulär morphin versus dexamethasone in chronic arthritis.
Pain.
1999;
83
525-532
29 Striebel H W et al. Therapie chronischer Schmerzen, 3. Auflage. Schattauer 1999: 3-14
30 Striebel H W et al. Therapie chronischer Schmerzen, 3. Auflage. Schattauer 1999: 20
31 Striebel H W et al. Therapie chronischer Schmerzen, 3. Auflage. Schattauer 1999: 100
32 Striebel H W et al. Therapie chronischer Schmerzen, 3. Auflage. Schattauer 1999: 120
33
Tamayo O J et al.
Vertebral fractures associated with osteoporosis, patient management.
Am J Med.
1997;
103
44-48
34
Vander Ark G D, Mc Grath K A.
Transcutaneous electrical stimulation in treatment of postoperative pain.
Am Surg.
1975;
130
338-340
35 Werner G T, Stein A. Empfehlungen zur Diagnostik und Therapie der Osteoporose. München; KH Bogenhausen 1998
36
Windhager R.
Osteoporosis Pain - Causes and Treatment.
J Mineralstoffwechsel.
2000;
7
7-11
Dr. A. Stein
Leitender Oberarzt Krankenhaus München-Bogenhausen 4. Medizinische Abteilung
Englschalkinger Straße 77 81925 München
Email: AndreasStein@extern.lrz-muenchen.de