Psychiatr Prax 2001; 28(5): 235-243
DOI: 10.1055/s-2001-15577
ORIGINALARBEIT
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Langzeitpatienten im Betreuten Wohnen nach der Enthospitalisierung

Teil V der Berliner EnthospitalisierungsstudieLong-Term Patients in Supported Housing after Deinstitutionalisation - Part V of the Berlin Deinstitutionalisation StudyWolfgang Kaiser1 , Karin Hoffmann2 , Margarete Isermann3 , Stefan Priebe4
  • 1Krankenhaus Spandau, Abteilung für Psychiatrie und Psychotherapie, Berlin
  • 2Berliner Institut für Sozialpsychiatrie (Platane 19 e.V.), Berlin
  • 3Institut für Innovative Gesundheitskonzepte, Kassel
  • 4St. Bartholomew's and the Royal London School of Medicine, London, U.K.
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Publication History

Publication Date:
31 December 2001 (online)

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Zusammenfassung

Anliegen: Nachdem Teil IV unserer Studie bei 65 Entlassenen eine Verbesserung der Lebensqualität ein Jahr nach der Enthospitalisierung zeigte, war ein längerer Untersuchungszeitraum von Interesse. Methode: 66 in das Betreute Wohnen entlassene Patienten wurden fünf Jahre nach der Ausgangserhebung hinsichtlich subjektiver und objektiver Outcomekriterien in einem Kontrollgruppendesign untersucht. Ergebnisse: Die Standardmortalitätsraten waren hoch (schizophrene Patienten: alle Todesfälle = 4,4; Suizide = 62,5). Für die untersuchte Teilgruppe (n = 24) zeigten subjektive wie objektive Parameter eine zwar günstige Entwicklung aber längerfristig keine signifikanten Veränderungen. Die stationäre Behandlungsdauer pro Erkrankungsjahr nahm hingegen signifikant ab (p < 0,01). Schlussfolgerungen: Die geringen Stichprobengrößen und Selektionseffekte relativieren unserer Ergebnisse. Diese werden in Übereinstimmung mit neueren englischen Studienergebnissen als Hinweis darauf gewertet, dass die personelle Intensität der Betreuung alleine keine deutlichen Effekte zeitigt. Es wird die Evaluierung eines systematischeren Vorgehens und von Betreuungskonzepten auf der Basis wissenschaftlicher Evidenz vorgeschlagen.

Long-Term Patients in Supported Housing after Deinstitutionalisation - Part V of the Berlin Deinstitutionalisation Study

Objective: In part IV of the Berlin Deinstitutionalisation Study, we reported a positive change in quality of life for 65 resettled patients one year after discharge. In this part, we investigated changes in a longer follow-up period. Methods: A group of 66 patients discharged into supported housing was assessed one and five years after baseline. Quality of life, needs for care, patients’ assessment of treatment, re-hospitalisation and characteristics of care were studied in a control-group design. Results: After five years, 61 % of the patients continued to live in highly staffed settings (mean staff-patient-ratio: 1 : 3.5). Eleven percent had moved on to independent living and 16 % had returned into an institutional setting. Standard mortality ratios were 4.4 (all causes of death) and 62.5 (2 suicides only of schizophrenic patients). After one year patients (n = 20) showed a significant increase in satisfaction with their living situation and more social contacts. Over the longer period of time, there were also favourable changes, which failed to reach statistical significance (n = 24). Average length of inpatient stay per year of the illness was decreased significantly at both follow-ups. Conclusions: Interpretation of the findings is difficult because of the small sample size and selection effects. Most of the former long-stay patients appear able to live in the community with a significant decrease of time spent in hospital. Whilst patients were particularly satisfied with their accommodation at one year follow-up, this did not lead to a generalised improvement in subjective quality of life and other subjective criteria in the long term. In line with other recent studies on community mental health care one may conclude that small case loads alone do not have major beneficial effects. Further research should evaluate more systematic and targeted models of mental health care in the community in general and of supported housing in particular.

Literatur

Dr. Wolfgang Kaiser

Krankenhaus Spandau
Örtlicher Bereich Griesingerstraße
Erwachsenenambulanz

13578 Berlin

Email: wkaiser@gmx.net