Zentralblatt für Kinderchirurgie 2001; 10(2): 59-62
DOI: 10.1055/s-2001-13737
Originalarbeit

J.A.Barth Verlag in Medizinverlage Heidelberg GmbH & Co.KG

Betrachtungen zur minimalinvasiven Chirurgie aus dem Blickwinkel des niedergelassenen Kinderchirurgen[*]

Reflections on minimally invasive surgery from the point of view of a pediatric surgical practitionerR. Tanz, F. Leppin
  • Praxisklinik für Kinderchirurgie, Erfurt
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2001 (online)

Zusammenfassung

Minimalinvasive laparoskopische und endoskopische Eingriffe rücken immer mehr in das operative Prozedere der Kinderchirurgie vor. Der minimalen Invasivität des Eingriffs auf der einen Seite sollte der maximal mögliche Patientenkomfort auf der anderen Seite folgen. Die Möglichkeiten der tageschirurgisch durchführbaren endoskopischen Operationen im Rahmen einer kinderchirurgischen Grundversorgung in einer Praxisklinik werden aufgezeigt.

Reflections on minimally invasive surgery from the point of view of a pediatric surgical practitioner

Summary

Minimal invasive surgery or endoscopic surgery has become a focus of attention in pediatric surgery. Minimal invasiveness on the one hand should be followed by maximal benefit for our pediatric patients on the other side. The possibilities of minimally invasive procedures in ambulatory basic pediatric surgery are discussed.

1 *Herrn Prof. Dr. E. Gottschalk zum 65. Geburtstag gewidmet

Literatur

  • 1 Amendolara M, Antoniello L, Battocchio F. Laparoscopic treatment of varicocele.  Chir Ital. 1999;  51 247-252
  • 2 Bebars G A, Zaki A, Dawood A R, El-Gohary M A. Laparoscopic versus open high ligation of the testicular veins for treatment of varicocele.  JSLS. 2000;  4 209-213
  • 3 Becmeur F, Sauvage P. Should varicoceles be treated in the adolescent? How?.  J Chir (Paris). 1999;  136 93-96
  • 4 Bruch H P, Schiedeck T. Der unklare Unterbauchschmerz - Stellenwert der Laparoskopie. “If in doubt,carry it out”. The value of laparoscopy in patients with lower abdominal pain of uncertain etiology.  Der Chirurg. 1997;  68 12-16
  • 5 Cohen Z, Yulevich A, Kapuler V, Newman N, Mares A J. Laparoscopic spermativ vein ligation: first experience in the treatment for varicocele in aldolescents.  Harefuah. 1999;  136 602-604
  • 6 Creatsas G, Hassan E, Koumantakis E. Adolescent laparoscopy.  Clin Exp Obstet Gynecol. 1997;  24 147-148
  • 7 Esposito C, Monguzzi G L, Gonzalez-Sabin M A, Rubino R, Montinaro L, Papparella A, Amici G. Laparoscopic treatment of pediatric varicocele: a multicenter study of the italian society of video surgery in infancy.  J Urol. 2000;  163 1944-1946
  • 8 Esposito C, Montupet P. Laparoscopic treatment of recurrent inguinal hernia in children.  Pediatr Surg Int. 1998;  14 182-184
  • 9 Fahlenkamp D, Winfield H N, Schonberger B, Mueller W, Loening S A. Role of laparoscopic surgery in pediatric urology.  Eur Urol. 1997;  32 75-84
  • 10 Ferrer F A, Cadeddu J A, Schulam O, Mathees R, Docimo S G. Orchidopexy using 2 mm laparoscopic instruments: 2 techniques for delivering the testis into the scrotum.  J Urol. 2000;  164 160-161
  • 11 Godbole P P, Morecroft J A, Mackinnon A E. Laparoscopy for impalpable testis.  Br J Surg. 1997;  84 1430-1432
  • 12 Holocomb G W. Diagnostic laparoscopy for congenital inguinal hernia.  Semin Laparosc Surg. 1998;  5 55-59
  • 13 Jawad A J, Al-Meshari A. Laparoscopy for ovarian pathology in infancy and childhood.  Pediatr Surg Int. 1998;  14 62-65
  • 14 Law G S, Perez L M, Joseph D B. Two-stage Fowler Stephens orchidopexy with laparoscopic clipping of the spermatic vessels.  J Urol. 1997;  158 1205-1207
  • 15 Lugo-Vicente H M. Impact of minimally invasive surgery in children.  Bol Asoc Med P R. 1997;  89 25-30
  • 16 Mark S D, Davidson P J. The role of laparoscopy in evaluation of the impalpable undescended testis.  Aust N Z J Surg. 1997;  67 332-334
  • 17 Merry C, Sweeney B, Puri P. The vanishing testis: anatomical and histological findings.  Eur Urol. 1997;  31 65-67
  • 18 Miguelez Lago C, Galliano Duro E, Garcia Merida M, Unda Freire A. Laparoscopy in the non palpable testicles. Is it always necessary?.  Cir Pediatr. 1997;  10 9-12
  • 19 Mikaelsson C, Arnbjornsson E, Lindhagen T, Montgomery A, Kullendorff C M. Routine laparoscopy for nonpalpable testes?.  J Laparoendosc Adv Surg Tech A. 1999;  9 239-241
  • 20 Montupet P, Esposito C. Laparoscopic treatment of congenital inguinal hernie in children.  J Pediatr Surg. 1999;  34 420-423
  • 21 Nyirady P, Merksz M, Pirot L, Altorjay A, Pelenyi A, Kiss A, Csontai A. Laparoscopic intervention in pediatric urology.  Orv Hetil. 1999;  140 1403-1406
  • 22 Olivares P, Tovar J A. Laparoscopic surgery in children.  An Esp Pediatr. 1998;  48 620-624
  • 23 Radmayr C, Corvin S, Studen M, Bartsch G, Janetschek G. Cryptorchism, open processus vaginalis, and associated hernia: Laparoscopic approach to the internal inguinal ring.  Eur Urol. 1999;  36 631-634
  • 24 Salky B A, Edye B. The role of laparoscopy in the diagnosis and treatment of abdominal pain syndroms.  Surg Endosc. 1998;  12 911-914
  • 25 Schenk C, Scheuerecker H, Glaser F. Die laparoskopische Technik des Adhäsionsbauches Ergebnisse einer prospektiven Beobachtungsstudie.  Der Chirurg. 2000;  1 66-71
  • 26 Schier F. Laparoscopic surgery of inguinal hernias in children - initial experience.  J Pediatr Surg. 2000;  35 1331-1335
  • 27 Schier F, Waldschmidt J. Laparoscopy in children with ill defined abdominal pain.  Surg Endosc. 1994;  8 97-99
  • 28 Steyaert H, Meynol F, Valla J S. Torsion of the adnexa in children: the value of laparoscopy.  Pediatr Surg Int. 1998;  13 384-387
  • 29 Berufsordnung der LÄK Thüringen vom 21. 10. 1998, Kapitel D. I Nr. 2. 

1 *Herrn Prof. Dr. E. Gottschalk zum 65. Geburtstag gewidmet

Dr. med. Ralf Tanz

Praxisklinik für Kinderchirurgie

Riethstraße 1 a

D-99089 Erfurt