Psychother Psychosom Med Psychol 2001; 51(5): 212-218
DOI: 10.1055/s-2001-13278
ORIGINALARBEIT
Originalarbeit
Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Verknüpfung kognitiver und psychodynamischer Komponenten in der Psychotherapie somatoformer Erkrankungen

Combination of Cognitive and Psychodynamical Components in the Psychotherapy of Somatoform DisordersAlla Kholmogorova, Natalja Garanjan
  • Department of Clinical Psychology and Psychotherapy, Moscow Research Institute of Psychiatry
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2001 (online)

Zusammenfassung

Probleme in der Wahrnehmung und Verbalisierung von Emotionen sind ein zentrales Merkmal somatoformer Störungen. Sie werden in der Literatur üblicherweise unter dem Begriff der Alexithymie subsumiert. Patienten mit Störungen der Affektwahrnehmung brauchen ein besonderes therapeutisches Vorgehen, das am ehesten in einer Gruppentherapie umzusetzen ist und das sich folgendermaßen beschreiben lässt: In der ersten Phase der Behandlung muss die „alexithyme Schranke” überwunden und die Fähigkeit, emotionale Zustände wahrzunehmen, verbessert werden. Dies ist am ehesten im Rahmen einer Gruppentherapie möglich. Im ersten Behandlungsabschnitt stehen kognitive Zielsetzungen und Interventionen im Vordergrund. Hierzu gehören: 1. Die Erklärung der engen Beziehungen zwischen Emotionen und physiologischer Reaktion; Aufklärung über basale emotionale Vorgänge. 2. Entwicklung eines Bewusstseins der Schwierigkeiten bei der Wahrnehmung und Verbalisierung von Emotionen. 3. Eine Veränderung der negativen Einstellung gegenüber Affekten und eine Ausweitung des emotionalen „Lexikons”; Entwicklung der Fähigkeit, Affekte zu erkennen und zu regulieren. Der zweite Abschnitt der Therapie fokussiert überwiegend auf die kognitive Analyse dysfunktionaler Grundüberzeugungen. In dieser Phase gewinnen psychodynamische Aspekte größere Bedeutung. Dazu gehören das Durcharbeiten des Widerstandes gegen die Behandlung und der Übertragungsreaktionen; Rückmeldungen der Gruppenmitglieder untereinander; eine Analyse des sozialen und familiären Kontextes der Symptomentstehung und schließlich das Durcharbeiten traumatischer Kindheitserinnerungen.

Combination of Cognitive and Psychodynamical Components in the Psychotherapy of Somatoform Disorders

Psychological research has identified difficulties in the awareness, verbalization and recognition of emotions in patients with somatoform disorders. Problems in the recognition of emotions are usually labeled as alexithymia. Patients with alexithymic characteristics need a special psychotherapeutic approach, which may be described as follows: The first stage of treatment aims to overcome the alexithymic barrier along with the development of self-monitoring skills for emotional states. A favorable setting for this work is group psychotherapy. In this stage of treatment cognitive targets and interventions dominate. These include: 1. the link between emotions and physiological response; teaching the fundamental laws of emotional life and the importance of emotional hygiene. 2. Improving awareness of difficulties in the recognition and expression of emotions. 3. Changing the patients negative attitude towards emotions. The second stage of the group work is mainly oriented towards the cognitive analysis of dysfunctional basic beliefs. In this stage psychodynamic issues become more important which include resistance and transference reactions, feedback of group members, analysis of social and familial contexts and the working through of traumatic childhood experiences.

Literatur

  • 1 Kurek N S. Mangel an psychischer Aktivität: Passivität und Krankheit. Moskau; „Fluss der Zeit”-Verlag 1996
  • 2 Sneschnewsky A W. (Ed) .Handbuch in der Psychiatrie. Moskau; Medizin Verlag 1983
  • 3 Garanyan N G, Holmogorowa A B. Gruppenpsychotherapie bei somatisch maskierten Neurosen (Etappen und Techniken).  Moskauer Psychotherapeutische Zeitschrift. 1996;  1 59-72
  • 4 Freud S. Trauer und Melancholie. Psychologische Haupttheorien der Psychoanalyse. Moskau-Petrograd; Staatsverlag 1923: 174-198
  • 5 Jakobson E. Depression. New York; Inter. Univers. Press 1978
  • 6 Lipowsky J. Somatisation: its Definition and Concept.  American Journal of Psychiatry. 1989;  147, 7 521-527
  • 7 Uexküll T. Psychosomatische Medizin. München, Wien, Baltimore; Urban u. Schwarzenberg 1996
  • 8 Taylor G. Alexithymia: Concept, Measurement and Implication for Treatment.  American Journal of Psychiatry. 1989;  141 725-732
  • 9 Zarezky W K, Kamensky R G. Konzeptuales Schema der Selbstbestimmung.  Kentawr. 1995;  2 10-13
  • 10 Leontjew A N. Tätigkeit, Bewusstsein, Persönlichkeit. Moskau; Verlag der politischen Literatur 1977
  • 11 Klerman G L. New applications of interpersonal psychotherapy. New York; Am Psych Press 1993
  • 12 Horney K. The neurotic Personality of our time. New York, London; Nortnon and Company 1937
  • 13 Fromm E. Escape from Freedom. New York; Holt, Rinehart and Winston 1941
  • 14 Schachter S. The Interaction of cognitive and physiological determinants of emotional state. In: Berkowitz (Ed) Advances in Experimental Social Psychology (Vol. 1). New York; 1964
  • 15 Lazarus R S. Emotion and Adaption: conceptual and empirical relations. In: Arnold WJ (Ed) Nebraska Symposium on Motivation. 1968
  • 16 Nemiach J C, Sifneos P E. Affect and fantasy in patients with psychosomatic disorders. In: Hill OW (Ed) Modern Trends in psychosomatic Medicine. London; Butterworth 1970
  • 17 Cohen K, Auld F, Brooker H. Is Alexithymia related to psychosomatic disorder and somatizing?.  Journal of Psychosomatic Research. 1994;  38, 2 119-127
  • 18 Engel G L. The need for a new medical model: A challenge for biomedicine.  Science. 1977;  196 129-136
  • 19 Bagby R M, Parker J D, Taylor G H. The twenty-item Toronto Alexithymia skale - 1. Item selection and cross-validation of the factor structure.  Journal of Psychosomatic Research. 1994;  38, 1 23-32
  • 20 Isard T. Die Emotionen des Menschen. Moskau; Universitäts-Verlag 1980
  • 21 Adorno T W. The Authoritarian Personality. New York; Science Editions 1984
  • 22 Payne P, Nortfleet L R. Chronical Pain and Family.  Review Pain. 1986;  26 1-22
  • 23 Thomä H, Kächele H. Psychoanalytische Praxis. Berlin, Heidelberg, New York, London, Paris, Tokyo, Hongkong, Barcelona, Budapest; Springer Verlag 1992
  • 24 Garanjan N G, Holmogorowa A B. Gruppenpsychotherapie bei somatisch maskierten Neurosen (theoretische Grundlagen).  Moskauer Psychotherapeutische Zeitschrift. 1994;  2 29-48
  • 25 Jones E E, Pulos M P. Comparing the Process in Psychodynamic and Cognitive-Behavioral Therapies.  Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 1993;  61, 2 306-316
  • 26 Beck A T. Cognitive psychotherapy and emotional disorders. New York; American book 1984
  • 27 Beck A T, Freeman T S. Cognitive Therapy of Personality disorders. New York, London; The Gilford Press 1990
  • 28 Covi L, Roth D M, Pattison J H, Lipman P S. Group cognitive-behavioral Therapy of Depression. In: Perris C, Black born JM, Perris H (Eds) Cognitive Psychotherapy. Theory and Practice. London, Paris, Berlin, New York; Springer Verlag 1988: 198-223
  • 29 Ursano R J, Sonnenberg S M, Lasar S G. Concise guide to Psychodynamic Psychotherapy. Washington, London; American Psychiatric Press 1991
  • 30 Tschuschke V. Wirkfaktoren stationärer Gruppenpsychotherapie. Göttingen; Vandenhoeck & Ruprecht 1993

Dr. med. Alla KholmogorovaPh. D. 

Moscow Research Institute of Psychiatry
Department of Clinical Psychology and Psychotherapy

Poteshnaystraße 3

107076 Moscow/Russia

Email: zarets@glas.apc.org

    >