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DOI: 10.1055/s-2001-12424
J.A.Barth Verlag in Medizinverlage Heidelberg GmbH & Co.KG
Laparoskopische Aortenchirurgie am Schweinemodell unter Zuhilfenahme neuentwickelter Darm-Retraktionssysteme
Laparoscopic aortic surgery in an animal model using new retraction devicesPublication History
Publication Date:
31 December 2001 (online)

Laparoscopic aortic surgery in an animal model using new retraction devices
Summary
         Background: Recently, the feasibility of laparoscopic surgery for aortic occlusive and aneurysmal
         disease has been demonstrated in clinical studies. However, aortic access is compromised
         by poor exposure of the operative field from uncontrolled bowel. Currently available
         retractors are inadequate. The development of new retracting instruments therefore
         may facilitate laporoscopic aortic surgery.
         Methods: Two paddles inserted in a polyester bilayer (mobile device, group A) or a mesh net
         fixed to the abdominal wall (fixed device, group B) were used to retain the bowel.
         Six female piglets (28-30 kg) in each group underwent laparoscopic aortic surgery.
         Results: Mean time to deploy the device was 22 ± 12 min in group A and 36 ± 34 min in group
         B (n. s.). Vascular surgery time averaged 60 ± 24 min in group A and 68 ± 16 min in
         group B (n. s.), the time to withdraw the nets was respectively 3.6 ± 1.2 min and
         13.5 ± 8.2 min (p < 0.05). Total surgery time was 155 ± 41 min vs. 174 ± 49 min (n.
         s.). Two retraction failures have been registered (1 in group A and 1 in group B).
         No major complications were documented.
         Conclusions: Both nets provided adequate exposure of the infrarenal aorta. Vascular surgery time
         and blood loss were similar in both groups. Nevertheless, the handling of the mobile
         device (group A) seemed to be more comfortable in direct comparison. The newly developed
         retraction devices might facilitate the performance of laparoscopic aortic surgery.
Zusammenfassung
         Ziel der Untersuchung: Verbesserung des Operationssitus in der laparoskopischen Aortenchirurgie mittels
         neu entwickelter Darm-Retraktionssysteme.
         Methodik: Ein Polyester-Netz, welches durch zwei Metallstäbe aufgespannt wurde (System A) oder
         ein am Peritoneum fixiertes Polyester-Netz (System B) dienten der Darmkontrolle während
         eines transperitonealen laparoskopischen Eingriffes an der Aorta. Je 6 weibliche Schweine
         (28-30 kg) wurden zufällig den zwei Gruppen zugeteilt.
         Ergebnisse: In jeder Versuchsgruppe trat je ein Retraktionsversager auf. Die Plazierungszeit
         (T 1) betrug für das System A 22 ± 12 min, für das System B 36 ± 34 min (n. s.); die
         Zeit für die Durchführung des aortalen Eingriffes (T 2) lag für das System A bei 60
         ± 24 min, für System B bei 68 ± 16 min (n. s.); zur Entfernung (T 3) von System A
         wurden 3,6 ± 1,2 min, für System B 13,5 ± 8,2 min benötigt (p < 0,05); die Gesamteingriffszeit
         (T 4) lag bei System A bei 155 ± 41 min, bei System B bei 174 ± 49 min (n. s.). Schwerwiegende
         Komplikationen wurden nicht beobachtet.
         Schlußfolgerungen: Beide Retraktionssysteme ermöglichten im Schweinemodell eine adäquate Darstellung
         der infrarenalen Aorta. Anzahl der Retraktionsversager und gefäßchirurgische Interventionszeit
         zeichneten sich in beiden Gruppen gleich. Im direkten Vergleich erschien jedoch das
         mobile System (A) komfortabler in der Handhabung. Möglicherweise bedeuten die neuentwickelten
         Retraktionssysteme eine Erleichterung für die laparoskopische Aortenchirurgie.
Key words
Aortic surgery - transperitoneal approach - bowel retraction
Schlüsselwörter
Aortenchirurgie - transperitonealer Zugang - Darmretraktion
Literatur
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M. Großefeld
         Abteilung für Gefäßchirurgie
Chirurgische Klinik der Ruhr-Universität Bochum
St. Josef-Hospital
         
         Gudrunstraße 56
         
         D-44791 Bochum
         
         
 
     
      
    