Summary
Background: Treatment of patients with
chronic hepatitis C after failure of an interferon monotherapy remains controversial.
While relapse
patients have a sustained response after a combination therapy with interferon-α
2b
3 × 3 MU/week plus ribavirin 1,000/1,200 mg daily for 24 weeks in up to
49 %, the standard therapy for initial non-responders remains to be determined.
Methods: We therefore conducted a large multicenter trial to compare
efficacy and safety of a combined interferon/ribavirin therapy in 327 non-responders
and 181
relapse patients with chronic HCV infection outside of highly specialized institutions.
Results: After 6 months therapy with interferon-α-2b 3 MU thrice a
week plus ribavirin 1,000/1,200 mg daily for 24 weeks 31 % of relapse
patients and 11 % of initial non-responders achieved a sustained response according
to an intent to treat analysis.
Conclusions: These data could not
confirm the high rate of sustained responders in relapse patients. In addition
we were only able to
induce a sustained response in every tenth non-responder. These results might
reflect the realistic
sustained response rates in a non-biased European population of HCV-infected patients.
Ergebnisse der Kombinationstherapie mit Interferon-α-2b und Ribavirin für
Relapse-Patienten und Nonresponder mit einer chronischen Hepatitis-C-Virus-Infektion
Hintergrund: Die Behandlung von Patienten mit einer chronischen
Hepatitis-C-Virus-(HCV-)Infektion nach einer erfolglosen Interferon-Monotherapie
wird derzeit noch
kontrovers diskutiert. Während Relapse-Patienten (d. h. HCV-infizierte Patienten,
die
nach einer zunächst erfolgreichen Interferon-Monotherapie ein virologisches und
biochemisches
Rezidiv erlitten mit Wiederauftreten der HCV RNA, assoziiert mit einem Wiederanstieg
der
Transaminasen) in bis zu 49 % der Fälle mit einer Kombinationsretherapie,
bestehend aus Interferon-α-2b 3 × 3 Mio./Woche plus Ribavirin
1000/1200 mg/Tg über 6 Monate, mit einer anhaltenden Response rechnen können,
existiert für initiale Nonresponder noch keine derartige Standardtherapie.
Methoden: Um das Ansprechen und die Sicherheit einer solchen
Kombinationstherapie auch in diesen Patientenpopulationen nochmals zu überprüfen,
führten wir daher eine große, deutsche Multizenterstudie an insgesamt
327 Nonrespondern und 181 Relapse-Patienten auch außerhalb von universitären
Spezialambulanzen durch.
Ergebnisse: Nach einer 6-monatigen Therapie
mit Interferon-α-2b mit 3 × 3 Mio./Woche plus Ribavirin
1000/1200 mg/Tag und einer anschließenden Beobachtungsdauer von 6 Monaten konnten
wir bei 31 % der Relapse-Patienten und 11 % der initialen Nonresponder
eine anhaltende Response erzielen auf Basis einer Intent-to-treat-Analyse.
Schlussfolgerung: Unsere Daten konnten die hohe Rate an „sustained
respondern” bei Relapse-Patienten nicht bestätigen. Darüber hinaus konnten wir
mit
diesem Behandlungsregime nur bei jedem 10. Nonresponder eine anhaltende Viruselimination
erzielen.
Vielleicht spiegeln damit unsere niedrigeren Ansprechraten sog. nichtselektionierte
HCV-infizierte
Patienten wider, die nicht so harten Ein- und Ausschlusskriterien unterworfen
sind wie Patienten in
Zulasssungsstudien.
Key
words
Interferon - Ribavirin - Nonresponse - Relapse - Hepatitis
C Virus Infection
Schlüsselwörter
Interferon - Ribavirin - Nonresponder - Relapse-Patienten - Hepatitis-C-Virus-Infektion
References
- 1
Alter M J.
Epidemiology of hepatitis
C.
Hepatology.
1997;
26
(Suppl.1)
62-63
- 2
Detre K M, Belle S H, Lombardero M.
Liver transplantation for chronic viral hepatitis.
Viral Hepat
Rev.
1996;
2
219-228
- 3
Poynard T, Leroy V, Cohard M. et al .
Meta-analysis of interferon randomized trials in the treatment of viral hepatitis
C: Effects of dose and
duration.
Hepatology.
1996;
24
778-789
- 4
Carithers R, Emerson S S.
Therapy of hepatitis C: Meta-analysis of interferon alfa-2b
trials.
Hepatology.
1997;
26 (Suppl.
1)
83-88
- 5
Hoofnagle J, Di Bisceglie A.
The treatment of chronic viral hepatitis.
N Engl J
Med.
1997;
336
347-356
- 6
McHutchison J G, Gordon S C, Schiff E. et al .
Interferon alfa-2b alone or in combination with ribavirin as initial treatment
for chronic hepatitis C.
N Engl J
Med.
1998;
339
1485-1492
- 7
Poynard T, Marcellin P, Lee S. et al .
Randomised trial of interferon alfa-2b plus ribavirin for 48 weeks or 24 weeks
versus interferon alfa-2b plus placebo for 48 weeks for treatment of chronic
infection with
hepatitis C
virus.
Lancet.
1998;
352
1426-1432
- 8
Davis G L, Esteban-Mur R, Rustgi V. et al .
Interferon alfa-2b alone or in combination with ribavirin for the treatment of
relapse of chronic hepatitis C.
N Engl J
Med.
1998;
339
1493-1499
- 9
Reichard O, Norkrans G, Fryden A. et al .
Randomised, double-blind, placebo-controlled trial of interferon alfa-2b with and
without ribavirin for chronic hepatitis
C.
Lancet.
1998;
351
83-87
- 10
Schalm S, Brouwer J T, Chemello L. et al .
Interferon-ribavirin combination therapy for chronic hepatitis C.
Dig
Dis Sci.
1996;
41
(Suppl.)
131-134
- 11
Schalm S W, Weiland O, Hansen B E. et al .
Interferon-ribavirin for chronic hepatitis C with and without cirrhosis: Analysis
of individual patient data of six controlled
trials.
Gastroenterology.
1999;
117
408-413
- 12
Barbaro G, Belloni G, Ferrari L. et al .
Alpha interferon 2b plus ribavirin in CHC relapser or non responder patients to
alpha interferon 2b alone: An Italian multicenter randomized, controlled clinical
study.
Hepatology.
1998;
28
1256
A
- 13
Barbaro G, Di
Lorenzo G, Soldini M. et al .
Interferon alfa-2b and ribavirin in combination for chronic hepatitis C patients
not responding to interferon alone: An Italian multicenter, randomized, controlled,
clinical
study.
Am J
Gastroenterol.
1998;
93
2445-2451
- 14
Moreno-Monteagudo J, Bermejo M F, Garcia-Buey L. et al .
Interferon alfa with ribavirin for the treatment of chronic hepatitis C in
non-responders or relapsers to interferon monotherapy.
Aliment Pharmacol
Ther.
1998;
12
717-723
- 15
Wedemeyer H, Jaeckel E, Wedemeyer J. et al .
Retreatment of chronic hepatitis C with interferon alfa and ribavirin in
non-responders to interferon alfa monotherapy - analysis of the own experience
and review of
the literature.
Z
Gastroenterol.
1998;
36
918-927
- 16
EASL Consensus Meeting.
J
Hepatol.
1999;
30
956-961
- 17
Brillanti S, Foli M, Di
Tomaso M, Gramantier L, Bolondi L.
Response to triple antiviral therapy in interferon non-responders with chronic
hepatitis C.
J Hepatol.
1998;
28
114
A
Address for correspondence
Birgit Kallinowski MD
Dept. of Internal Medicine IV
University of Heidelberg
Bergheimer Straße 58
69115 Heidelberg
Germany
eMail: birgit_kallinowski@med.uni-heidelberg.de