Zusammenfassung
Studienziel: In der vorliegenden Studie wurde geprüft, ob die intravenöse Injektion eines linksherzgängigen
Echokardiographiekontrastmittels auf Phospholipid-Basis die Erkennung der linksventrikulären
Endokardgrenze verbessert. Zudem sollte der Einfluß der Kontrastierung auf die Bestimmung
der linksventrikulären Volumina, der Global- und Regionalfunktion sowie deren Interobservervariabilität
geprüft werden. Methode: Prospektiv wurde bei 20 unselektierten erwachsenen Patienten vor und nach intravenöser
Gabe des Kontrastmittels der apikale Vierkammerblick aufgezeichnet. Die linksventrikuläre
Endokardgrenze wurde in 5 Segmenten als erkennbar oder nicht erkennbar bewertet und
die linksventrikulären Volumina, die Ejektionsfraktion, die Regionalfunktion sowie
die Interobservervariabilität bestimmt. Ergebnisse: Nach Kontrastmittelgabe wurde bei 18 Patienten (90 %) eine diagnostisch verwertbare
und bei 14 Patienten (70 %) eine optimale Kontrastierung erreicht. Ohne Kontrastmittel
waren enddiastolisch 1,05 und endsystolisch 1,8 Endokardsegmente erkennbar. Mit Kontrastmittel
waren enddiastolisch 3,65 (p < 0,01), endsystolisch 2,5 Endokardsegmente abgrenzbar
(p < 0,02). Durch die Kontrastmittelgabe nahm die Interobservervariabilität des enddiastolischen
(p < 0,006), des endsystolischen Volumens (p < 0,004), der Ejektionsfraktion (p <
0,0002) und der Regionalfunktion (p < 0,03) ab. Nebenwirkungen traten nicht auf. Schlußfolgerung: Die intravenöse Kontrastmittelechokardiographie mit Phospholipid-Mikrobläschen ermöglicht
eine exaktere und reproduzierbarere Beurteilung der linksventrikulären Endokardgrenze,
der Volumina, der Global- und Regionalfunktion.
Purpose: The purpose of this study was to find out whether intravenous injection of a phospholipid-based
left heart echo contrast agent improves the delineation of the left ventricular endocardial
border. The influence of echo contrast on the quantification of left ventricular volumes,
ejection fraction, regional wall function and interobserver variability was also assessed.
Method: Prospectively, the apical 4-chamber view was recorded in 20 adult patients before
and after intravenous injection of the contrast agent. Left ventricular endocardial
border resolution was assessed in 5 segments and left ventricular volumes, ejection
fraction, regional wall motion and interobserver variability were measured. Results: After contrast injection a diagnostically useful left ventricular opacification was
present in 18 patients (90 %) and an optimal opacification in 14 patients (70 %).
Without contrast 1.05 endocardial segments could be delineated at end diastole and
1.8 segments at end systole. After contrast injection 3.65 endocardial segments were
recognizable at end diastole (p < 0.01), 2.5 segments at end systole (p < 0.02). Left
heart contrast improves interobserver-variability of end diastolic volume (p < 0.006),
end systolic volume (p < 0.004), ejection fraction (p < 0.0002) and regional wall
motion assessment (p < 0.03). Side effects did not occur. Conclusions: The intravenous injection of the investigated phospholipid-based echo contrast agent
improves left ventricular endocardial border delineation and reproducibility of left
ventricular volumes, ejection fraction and regional wall motion assessment.
Schlüsselwörter:
Echokardiographie - Endokarderkennung - Kontrastmittel
Key words:
Contrast agent - Echocardiography - Endocardial border delineation
Literatur
1
Becher H, Tiemann K.
Verbesserung der Endokarderkennung mittels modifizierter transthorakaler Echokardiographie
unter Verwendung der zweiten harmonischen Schwingungen (Tissue Harmonic Imaging).
Herz.
1998;
23
467-473
2
Voelker W, Jacksch R, Dittmann H, Karsch K R.
Diagnostic accuracy of 2-d echocardiography for detection of exercise-induced wall
motion abnormalities in patients with coronary artery disease: Comparison to biplane
cineventriculography.
Clin Cardiol.
1988;
11
547-552
3 Sachs L.
Angewandte Statistik. 5. Aufl. Berlin, Heidelberg, New York; Springer 1978
4
Beckmann S, Schartl M, Bocksch W, Paeprer H.
Streßechokardiographie: Beurteilung der linksventrikulären Funktion nach Gabe des
lungengängigen Echokontrastmittels SHU 508 A.
Z Kardiol.
1993;
82
317-323
5
Crouse L J, Kramer P H.
Opacification and border delineation improvement in patients with suboptimal endocardial
border definition on routine echocardiography.
Clin Cardiol.
1991;
14
19-22
6
Crouse L J.
Sonicated serum albumin in contrast echocardiography: Improved segmental wall motion
depiction and implications for stress echocardiography.
Am J Cardiol.
1992;
69
42-45
7
Feinstein S B, Cheirif J, Ten Cate F J, Silverman P R, Heidenreich P A, Dick C, Desir R M,
Armstrong W F, Quinones M A, Shah P M.
Safety and efficacy of a new transpulmonary ultrasound contrast agent: Initial multicenter
clinical results.
J Am Coll Cardiol.
1990;
16
316-324
8
Schlief R, Staks T, Mahler M, Rufer M, Fritzsch T, Seifert W.
Successful opacification of the left heart chambers on echocardiographic examination
after intravenous injection of a new saccharide based contrast agent.
Echocardiography.
1990;
7
61-64
9
Leischik R, Beller K D, Erbel R.
Comparison of a new intravenous echo contrast agent (BY 963) with Albunex for opacification
of left ventricular cavity.
Basic Res Cardiol.
1996;
91
101-109
10
Belz G G, Breithaupt K, Butzer R, Blieshath H, Mey de C.
Image quality and safety evaluation following intravenous BY963, a new transpulmonary
echo contrast medium in man.
J Am Coll Cardiol.
1994;
24
484A
11
Kaps M, Schaffer P, Beller K D, Seidel G, Bliesath H, Wurst W.
Phase I: Transcranial echo contrast studies in healthy volunteers.
Stroke.
1995;
26
2048-2052
12
Kaps M, Schaffer P, Beller K D, Seidel G, Bliesath H, Diletti E.
Characteristics of transcranial Doppler signal enhancement using a phospholipid-containing
echocontrast agent.
Stroke.
1997;
28
1006-1008
13
Kasprzak J D, Ten Cate F J.
New ultrasound contrast agents for left ventricular and myocardial opacification.
Herz.
1998;
23
474-482
14
Shapiro J R, Reisner S A, Lichtenberg G S, Meltzer R S.
Intravenous contrast echocardiography with use of sonicated albumin in humans: Systolic
disappearance of left ventricular contrast after transpulmonary transmission.
J Am Coll Cardiol.
1990;
16
1603-1607
15
Brayman A A, Azadniv M, Miller M W, Meltzer R S.
Effect of static pressure on acoustic transmittance of Albunex microbubble suspensions.
J Acoust Soc Am.
1996;
99
2403-2408
16
Geny B, Piquard F, Muan B, Epailly E, Lambrechs M, Thiranos J C, Petit H, Eisenmann B,
Haberey P.
Contrast echocardiography in coronary artery diseased patients: effects of systemic
and pulmonary artery pressures on left heart opacification after intravenous injection
of Albunex.
Coron Artery Dis.
1997;
8
77-81
17
Tiukinhoy S, Bhoopalam S, Winkelmann J W, Ammar K, Mangulabnan L, Reddy G, Fernandez A,
Block R, Malhotra V, Feinstein S.
Loss of contrast intensity during systole in the left ventricular cavity with the
use of the contrast agent Albunex: An analysis of its correlation with pressure and
velocity.
Invest Radiol.
1996;
31
415-422
18
Cornel J, Ten Cate F, Serruy P.
Myocardial contrast echocardiography can depict thebesian vein outflow in humans.
Am Heart J.
1992;
123
1373-1374
19
de Jong N, Hoff L.
Ultrasound scattering properties of Albunex microspheres.
Ultrasonics.
1993;
31
175-181
20
Wei K, Skyba D M, Firschke C, Jayaweera A R, Lindner J R, Kaul S.
Interactions between microbubbles and ultrasound: in vitro and in vivo observations.
J Am Coll Cardiol.
1997;
29
1081-1088
21
de Jong N, Hoff L, Skotland T, Bom N.
Absorption and scatter of encapsulated gas filled microspheres: theoretical considerations
and some measurements.
Ultrasonics.
1992;
30
95-103
22
Galanti G, Jayaweera A R, Villanueva F S, Glashee W P, Ismail S, Kaul S.
Transpulmonary transit of microbubbles during contrast echocardiography: Implications
for estimating cardiac output and pulmonary blood volume.
J Am Soc Echocardiogr.
1993;
6
272-278
23
Smith M D, Elion J L, McClure R R, Kwan O L, DeMaria A N, Evans J, Fritzsch T H.
Left heart opacification with peripheral venous injection of a new saccharid echo
contrast agent in dogs.
J Am Coll Cardiol.
1989;
13
1622-1628
24
Ten Cate F J, Feinstein S, Zwehl W, Meerbaum S, Fishbein M, Shah P M, Corday E.
Two-dimensional contrast echocardiography. II Transpulmonary studies.
J Am Coll Cardiol.
1984;
3
21-27
25
Porter T R, Xie F, Kricsfeld A, Chiou A, Dabestani A.
Improved endocardial border resolution during dobutamine stress echocardiography with
intravenous sonicated dextrose albumin.
J Am Coll Cardiol.
1994;
23
1440-1443
26
Brar S R, Pavlovic-Surjancev B, Dumasius A, Ostoic T, Sandelski J, Macloch J E, Liebson P R,
Feinstein S B, Parillo J E.
Clinical applications of the contrast agent Optison (FS-069) in echocardiography.
Today's Therapeutic Trends.
1998;
16
193-211
27
Seidel G, Beller K D, Aaslid R, Hummel R P, Thibaut U, Vidal-Langwasser M, Kukat B,
Kaps M.
The influence of different gases on acoustic properties of a spherosome-based ultrasound
contrast agent (BY 963).
J Neuroimag.
1997;
2
83-87
28
Gandhok N K, Block R, Ostoic T, Rawal M, Hickle P, Devries S, Feinstein S B.
Reduced forward output states affect the left ventricular opacification of intravenously
administered Albunex.
J Am Soc Echocardiogr.
1997;
10
25-30
29
Schneider M, Arditi M, Barrau M B, Brochot J, Broillet A, Ventrone R, Yan F.
BR 1: A new ultrasonographic contrast agent based on sulfur hexafluoride-filled microbubbles.
Invest Radiol.
1995;
30
451-457
30
Zotz R J, Genth S, Waaler A, Erbel R, Meyer J.
Left ventricular volume determination using Albunex.
J Am Soc Echocardiogr.
1996;
9
1-8
31
Zotz R J, Genth S, Mitrovic V, Waaler A, Erbel R, Meyer J.
The influence of Albunex on the pulmonary circulation in patients with pulmonary hypertension
or left heart failure.
Eur Heart J.
1996;
17
302-307
32
Leischik R, Kuhlmann C, Bruch C, Jeremias A, Buck T, Erbel R.
Reproducibility of stress echocardiography using intravenous injection of ultrasound
contrast agent.
Int J Card Imaging.
1997;
13
387-394
Dr. med. Priv.-Doz. H. Dittmann
Königstraße 35 D-78628 Rottweil
Phone: 0741-18505
Fax: 0741-18506