Klin Monbl Augenheilkd 2018; 235(04): 398-403
DOI: 10.1055/s-0043-122736
Klinische Studie
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Eyelid Reconstruction: Pediculated versus Non-Pediculated

Lidrekonstruktion: gestielte versus freie Transplantate
Sonja Frimmel
Department of Ophthalmology, University Hospital Zürich, Zürich, Switzerland
,
Christoph Kniestedt
Department of Ophthalmology, University Hospital Zürich, Zürich, Switzerland
,
Karla Chaloupka
Department of Ophthalmology, University Hospital Zürich, Zürich, Switzerland
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received 20 September 2017

accepted 08 November 2017

Publication Date:
19 January 2018 (online)

Abstract

Background To compare the functional and cosmetic outcome of pediculated versus free anterior and posterior lamella reconstruction after large eyelid defects due to malignancy excision.

Patients and Methods A retrospective study over 2 years with 12 patients matching the criterion of pediculated versus non-pediculated transplants out of a cohort of 124 tumor excisions. The mean age was 76 ± 8 years of the 7 male and 5 female patients. In the majority of cases, more than half of the eyelid was excised. The posterior lamella was always reconstructed with tarsal tissue, and the anterior lamella mostly with an upper eyelid skin graft. The postoperative follow-up time was between 2 months and 1 year.

Results Nodular basal cell carcinoma was the prevailing histology (6 patients). The reconstruction techniques included a Hughes procedure (four patients) or a free tarsal graft with a pediculated skin flap (four patients), respectively. In the remaining four patients, a combination of pediculated/free anterior AND posterior lamellae was performed. Four patients had a one-stage and eight patients a 2nd stage procedure with a mean time until tarsoconjunctival flap reopening of 16 ± 2 days.

Conclusions No difference was found in the final functional outcome in pediculted versus free grafts. The cosmetic result was better in anterior lamella reconstructions with a pediculated flap, which usually allows a one-stage procedure. The 2nd stage procedure could be performed after 2 weeks without any complications.

Zusammenfassung

Hintergrund Größere durchgreifende Liddefekte nach Tumorexzisionen können mittels verschiedener Techniken rekonstruiert werden, wobei zumindest eine Lamelle perfundiert (gestielt) sein muss. Wir vergleichen das funktionelle und kosmetische Resultat von gestielten versus freien Transplantaten der rekonstruierten anterioren respektive posterioren Lidlamellen.

Patienten und Methoden Retrospektive Studie über 2 Jahre mit 12 Patienten (7 Männer, 5 Frauen). Durchschnittsalter war 76 ± 8 Jahre. Es wurde meist mehr als die Hälfte des Lids entfernt. Die posteriore Lamelle wurde immer mit Tarsusgraft rekonstruiert, die anteriore meist mit der Haut vom Oberlid. Die postoperative Follow-up-Zeit betrug 2 – 12 Monate.

Ergebnisse Das noduläre Basalzellkarzinom kam am häufigsten vor (6 Fälle). Zur Rekonstruktion der Augenlider wurden folgende Methoden angewandt: Hughes Flap (4×), freier Tarsusgraft mit gestieltem Hautlappen (4×) und eine Kombination aus gestielten/freien anterioren und posterioren Lamellen (4×). Vier Patienten konnten einzeitig operiert werden, 8 Patienten bedurften eines zweizeitigen Vorgehens mit einer durchschnittlichen Verschlusszeit der tarsokonjunktivalen Brücke von 16 ± 2 Tagen.

Schlussfolgerungen Das funktionelle Resultat zeigte keinen Unterschied zwischen gestielten und freien Transplantaten. Das kosmetische Resultat war besser bei gestielter Rekonstruktion der kutanen, anterioren Lamelle, was meist auch einen einzeitigen Eingriff ermöglicht. Alle gestielten tarsokonjunktivale Flaps konnten problemlos nach 2 Wochen eröffnet werden.

 
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