Zusammenfassung
Eine vollständige Blockade des Plexus cervicalis ist weder erwünscht noch ausreichend für eine chirurgische Anästhesie in der vorderen Halsregion. Supplementierungen durch Opioide oder topische Lokalanästhetika sind daher häufig. Die Blockade beteiligter Hirnnerven und des Truncus sympathicus verbessert möglicherweise die Anästhesiequalität, führt aber auch zu typischen Nebenwirkungen. Dieser Beitrag liefert anatomisches Hintergrundwissen und stellt Indikationen vor – auch außerhalb der Karotischirurgie.
Abstract
Blockades of the cervical plexus are established anesthesia procedures, not only in the context of operative carotid revascularizations. Recent investigations define inner sonoanatomic landmarks as well as the importance of brain nerves for innervation in the neck region. The present practice-oriented article discusses current study results, alternative techniques (ultrasound- versus landmark-guided) and fields of application (carotid desobliteration, surgery of the shoulder, ear and infraclavicular region).
Schlüsselwörter
Karotisstenose - zervikale Plexusblockade - Regionalanästhesie - Ultraschall
Key words
internal carotid artery stenosis - cervical plexus block - anesthesia, regional - ultrasonography