Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0043-100496
Wie hoch sind die Kosten für die zehn häufigsten Todesursachen in Deutschland in den letzten drei Jahren vor dem Tod?
Calculation of Costs for the Ten Most Frequent Causes of Death During the Last Three Years of LifePublication History
Publication Date:
14 February 2017 (online)
Zusammenfassung
Ziel Aufgrund des demografischen Wandels wird zukünftig mit einer Kostensteigerung im deutschen Gesundheitswesen gerechnet. Eine Theorie besagt, dass die Kosten in den letzten Lebensjahren vor dem Tod besonders hoch sind. Es war deswegen das Ziel der vorliegenden Studie, die Kosten in den letzten drei Lebensjahren vor dem Tod bei den zehn häufigsten Todesursachen in Deutschland zu untersuchen.
Methodik Im Zeitraum von 2011 bis 2015 wurden alle Verstorbenen, die älter als 20 Jahre waren, ermittelt. Aus dieser Gesamtgruppe wurden gemäß der Todesursachenstatistik des Statistischen Bundesamtes die Verstorbenen den zehn häufigsten Todesursachen in Deutschland zugeordnet. Für alle Gruppen wurden der Mittelwert und die Standardabweichung des Alters, das Geschlechtsverhältnis und die Kosten in den letzten drei Jahren vor dem Tod berechnet. Danach wurden die Kosten nach Lebensdekaden aufgeschlüsselt. Die statistische Analyse der Daten erfolgte mit dem Kolmogorov-Smirnov-, dem Kruskal-Wallis- und dem Dunn-Test.
Ergebnisse Insgesamt wurden 18 887 Verstorbene mit einem mittleren Alter von 72,0 ± 13,1 Jahren identifiziert (Männer: 66,1 %, Frauen 33,9 %). Die Datenanalyse zeigte, dass alle zehn zum Tode führenden Erkrankungen in den letzten drei Jahren vor dem Tod signifikant mehr Kosten verursachten, als im Mittel in der Gesamtgruppe anfielen (p < 0,001). Dabei stiegen in allen Gruppen die Kosten zum Todeszeitpunkt hin an. Die Analyse der Lebensdekaden zeigte einen Kostenabfall mit zunehmendem Alter.
Schlussfolgerung Die vorliegende Studie zeigt, dass die Art der Erkrankung Einfluss auf die Höhe der Kosten vor dem Tod hat. Diese Kosten steigen mit der Nähe zum Todeszeitpunkt an und fallen mit zunehmendem Alter ab.
Abstract
Objective Due to the expected demographic change it is supposed that costs in the German health care system will increase. More recent studies indicate that costs during the last years of life are particularly high. Therefore, we investigated the costs during the last three years of life for the ten most frequent causes of death in Germany.
Methods We analyzed all deceased insured persons from 2011 to 2015 older than 20 years. Subsequently, we identified all persons who died as a result of the ten most frequent causes of death according to the statistics of the Federal Statistical Office of Germany. We calculated mean age, ratio of male to female and overall costs for all groups. After that, we estimated these values for each decade of life. The statistical analysis was performed with the Kolmogorov-Smirnov, the Kruskal-Wallis, and the Dunn test.
Results Altogether, we identified 18 887 deceased persons. Mean age was 72.0 ± 13.1 years. The percentage of deceased male was 66.1 % (female: 33.9 %). During the last three years of life costs for the ten most frequent causes of death were significantly higher than in the entire group (p < 0.001). A comparison of the costs for each year before death demonstrated that the costs continuously increased to the date of death. The analysis of the single decades showed a continuous decrease of costs with rising age.
Conclusions The present study demonstrates that the kind of illness influences the costs during the last years of life significantly. Costs increase with proximity to death and decrease with increasing age.
-
Literatur
- 1 Nöthen M. Statistisches Bundesamt. (Hrsg) Wirtschaft und Statistik. Hohe Kosten im Gesundheitswesen: Eine Frage des Alters?. Verfügbar unter: 2011 https://www.destatis.de/DE/Publikationen/WirtschaftStatistik/Gesundheitswesen/FrageAlter.pdf?__blob=publicationFile (Zugriff am: 15.07.2015)
- 2 Marckmann G. Herausforderungen des demografischen Wandels auf die medizinische Versorgung. Roche Tage Mannheim. 03.06.14
- 3 Atella V. Conti V. The effect of age and time to death on primary care costs: The Italian experience. Soc Sci Med 2014; 114: 10-17
- 4 Karlsson M. Flohn F. Testing the red herring hypothesis on an aggregated level: ageing, time-to-death and care costs for older people in Sweden. Eur J Health Econ 2014; 15: 533-551
- 5 Moorin R. Gibson D. Holman DA. et al. The contribution of age and time-to-death on health care expenditure for out-of-hospital services. J Health Serv Res Policy 2012; 17: 197-205
- 6 Statistisches Bundesamt, Fachserie 12, Reihe 4: Gesundheit: Todesursachen in Deutschland. 2012
- 7 http://www.uni-trier.de/fileadmin/fb4/prof/VWL/SAM/veroeffentl/Kruse-Knappe-Schulz-Nieswandt-Schwartz-Wilbers-Kostenentw-Ge.pdf (Zugriff am 20.08.14)
- 8 Brockmann H. Why is less money spent on health care for the elderly than for the rest of the population? Health care rationing in German hospitals. Soc Sci Med 2002; 55: 593-608
- 9 Felder S. Gesundheitsausgaben und demografischer Wandel. Bundesgesundheitsbl 2012; 55: 614-623
- 10 Geue C. Briggs A. Lewsey J. et al. Population ageing and healthcare expenditure projections: new evidence from a time to death approach. Eur J Health Econ 2014; 15: 885-896
- 11 Lubitz JD. Riley GF. Trends in Medicare payments in the last year of life. N Engl J Med 1993; 328: 1092-1096
- 12 Niehaus F. Die Gesundheitsausgaben in der letzten Lebensphase. Zeitschrift für die gesamte Versicherungswissenschaft 2007; 96 (04) 597-615
- 13 Riley GF. Lubitz JD. Longitudinal patterns of Medicare use by cause of death. Health Care Financ Rev 1989; 11: 1-12
- 14 Breyer F. Felder S. Life expectancy and health care expenditures: a new calculation for Germany using the costs of dying. Health Policy 2006; 75: 178-186
- 15 Strech D. Synofzik M. Marckmann G. How physicians allocate scarce resources at the bedside: a systematic review of qualitative studies. J Med Philos 2008; 33: 80-99
- 16 Riley GF. Lubitz JD. Long-term trends in Medicare payments in the last year of life. Health Serv Res 2010; 45: 565-576
- 17 Gilmer T. Schneiderman LJ. Teetzel H. et al. The costs of nonbeneficial treatment in the intensive care setting. Health Aff 2005; 24: 961-971
- 18 Reinhardt UE. Does the aging oft he population really drive the demand for health care?. Health Affairs 2003; 22: 27-39
- 19 Stearns SC. Norton EC. Time to include time to death? The future of health care expenditure predictions. Health Economics 2004; 13: 315-327