Der Anteil an PD-Patienten (PD: Peritonealdialyse) ist in Deutschland weiterhin sehr
niedrig, obwohl die PD gerade bei älteren Dialysepatienten eine gute Therapieoption
darstellt. Eine der häufigsten Gründe gegen die PD ist die mangelnde ambulante Infrastruktur,
die den Patienten und der PD-Assistenz in der Häuslichkeit eine sichere und kontrollierte
PD ermöglichen kann. Mithilfe von telemedizinischer Überwachung und Unterstützung
lässt sich die ambulante Versorgungsstruktur bei APD gerade bei älteren Patienten
optimieren. Die TAPD (telemedizinisch assistierte PD) zeigt die technische Machbarkeit
solcher Optimierung.
The fraction of peritoneal dialysis (PD) patients among the total chronic dialysis
population in Germany has remained low, although PD has been shown to be an equivalent
dialysis modality even in elderly patients. A lack of adequate home infrastructure
for safe and well-controlled PD is frequently listed as one of the main reasons for
preferring in-center HD over home PD. Modern telemedicine technology may be useful
to improve home monitoring and to offer support to elderly patients on home PD. First
clinical applications of telemedicine-assisted PD (TAPD) have been developed and demonstrated
as feasible and attractive new ways for the optimization of home treatment in chronic
dialysis patients.
Key words
peritoneal dialysis - APD - elderly patients - telemedicine - home dialysis - feasibility
- optimization