Klin Padiatr 2016; 228(05): 257-262
DOI: 10.1055/s-0042-109710
Original Article
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Antibiotic Stewardship and Hospital Hygiene in German Paediatric Inpatient Facilities: A Qualitative Survey from the Paed IC Working Group

Antibiotic Stewardship und Infektionsprävention in deutschen Kinderkliniken: eine qualitative Untersuchung der Paed IC Studiengruppe
K. Weiss
1   Paediatric Hematology and Oncology, Children’s Hospital Medical Center, Homburg, Germany
,
A. Simon
1   Paediatric Hematology and Oncology, Children’s Hospital Medical Center, Homburg, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
12 September 2016 (online)

Abstract

Background: Antibiotic stewardship (ABS) and hospital hygiene have both been identified as key components to increase patient safety in hospital inpatients. To set the stage for a new approach in this field, a working group of German Pediatric Infectious Disease (PID) Specialists invented the Paed IC Project in 2012.

Methods: This article summarized the results of a qualitative study using telephone interviews, to which 18 German PID specialists were invited.

Results: All local study coordinators and additional PID specialists from the 11 paediatric tertiary care inpatient facilities consented to participate. Only 3 of 18 participants (16.7%) are medical directors of an independent PID department. The majority of the participants agreed with the statement, that there is a need for a national clinical practice guideline (in Germany) which outlines specific paediatric aspects of ABS. In addition, concise internal clinical practice guidelines describing the most important PIDs in addition to the Handbook “Infections in Children and Adolescents” published by the DGPI were deemed necessary. 89% denied having access to any financial reimbursement allocated to cover systematic clinical audits. The hospital administration in most participating hospitals (72%) does not provide the medical specialties with personnel/financial resources to implement an ABS-program as recommended by recent guidelines.

Conclusion: This qualitative study adds important information to adjust future strategies for ABS implementation in German paediatric inpatient care facilities.

Zusammenfassung

Hintergrund: Antibiotic Stewardship (ABS) und Krankenhaushygiene sind Schlüsselkomponenten zur Verbesserung der Patientensicherheit im Krankenhaus. 2012 hat sich eine multizentrische pädiatrische Studiengruppe zum Ziel gemacht, beide Ziele gemeinsam voranzubringen (Paed IC Projekt).

Methoden: Dieser Artikel fast die Ergebnisse einer begleitenden qualitativen Studie zusammen, die mittels Telefoninterviews unter Einschluss von 18 deutschen Expertinnen und Experten für Pädiatrische Infektiologie (PID) durchgeführt wurde.

Ergebnisse: Alle lokalen Studienkoordinatoren und weitere PID Experten aus den teilnehmenden 11 Zentren der pädiatrischen Maximalversorgung nahmen teil. Lediglich 3 Teilnehmende sind ärztliche Direktoren einer organisatorisch eigenständigen PID Abteilung (16,7%). Die Mehrzahl der Teilnehmenden stimmte zu, dass in Deutschland eine nationale Leitlinie für ABS in der Pädiatrie benötigt wird. Des Weiteren werden kurz gefasste Leitlinien zur Diagnostik und Therapie der wichtigsten PID in der klinischen Praxis benötigt, durch die das „Handbuch Infektionen bei Kindern und Jugendlichen“ der DGPI ergänzt wird. 89% der Teilnehmenden gaben an, keine finanziellen Mittel für klinische Audits im Bereich PID zur Verfügung zu haben. Die Krankenhausadministration von 72% der Teilnehmenden stellt keine personellen oder finanziellen Ressourcen zur Implementierung eines pädiatrischen ABS-Programms zur Verfügung, wie es von aktuellen Leitlinien empfohlen wird.

Schlussfolgerung: Diese qualitative Untersuchung stellt wichtige Informationen zur Verfügung, nach denen in Zukunft ABS-Programme in der stationären Kinderheilkunde implementiert werden sollten.

Supplementary Material

 
  • References

  • 1 Arbeitsgruppe MRGN der Deutschen Gesellschaft für Pädiatrische Infektiologie und des Paed IC Projektes . Infektionspräventives Vorgehen bei Nachweis von MRGN im Kindesalter. Hygiene & Medizin 2014; 39: 392-399
  • 2 Arbeitsgruppe MRSA der Deutschen Gesellschaft für Pädiatrische Infektiologie und des Paed IC Projektes . Umgang mit MRSA-Nachweisen bei ansonsten gesunden Kindern ohne Infektionszeichen (Neugeborene und ambulantes Betreuungsumfeld). Hygiene & Medizin 2014; 39: 344-357
  • 3 Barlam TF, Cosgrove SE, Abbo LM et al. Implementing an Antibiotic Stewardship Program: Guidelines by the Infectious Diseases Society of America and the Society for Healthcare Epidemiology of America. Clin Infect Dis 2016; 62: e51-e77
  • 4 Cabana MD, Rand CS, Powe NR et al. Why don’t physicians follow clinical practice guidelines? A framework for improvement. JAMA 1999; 282: 1458-1465
  • 5 Charani E, Castro-Sanchez E, Sevdalis N et al. Understanding the determinants of antimicrobial prescribing within hospitals: the role of “prescribing etiquette”. Clin Infect Dis 2013; 57: 188-196
  • 6 Damschroder LJ, Aron DC, Keith RE et al. Fostering implementation of health services research findings into practice: a consolidated framework for advancing implementation science. Implement Sci 2009; 4: 50
  • 7 Damschroder LJ, Banaszak-Holl J, Kowalski CP et al. The role of the champion in infection prevention: results from a multisite qualitative study. Qual Saf Health Care 2009; 18: 434-440
  • 8 Davey P, Garner S. Professional education on antimicrobial prescribing: a report from the Specialist Advisory Committee on Antimicrobial Resistance (SACAR) Professional Education Subgroup. J Antimicrob Chemother 2007; 60 (Suppl. 01) i27-i32
  • 9 Davey P, Peden C, Charani E et al. Time for action-Improving the design and reporting of behaviour change interventions for antimicrobial stewardship in hospitals: Early findings from a systematic review. Int J Antimicrob Agents 2015; 45: 203-212
  • 10 De Bono S, Heling G, Borg MA. Organizational culture and its implications for infection prevention and control in healthcare institutions. J Hosp Infect 2014; 86: 1-6
  • 11 de Vos-Kerkhof E, Geurts DH, Wiggers M et al. Tools for ‘safety netting’ in common paediatric illnesses: a systematic review in emergency care. Arch Dis Child 2016; 101: 131-139
  • 12 de Wit GA, Allerberger F, Amann S et al. S3-Leitlinie Strategien zur Sicherung rationaler Antibiotika-Anwendung im Krankenhaus, S3-Leitlinie der Deutschen Gesellschaft für Infektiologie e.V. (DGI) (federführend). Leitlineinregister der AWMF 2013; AWMF-Registernummer 092/001
  • 13 Dellit TH, Owens RC, McGowan Jr. JE et al. Infectious Diseases Society of America and the Society for Healthcare Epidemiology of America guidelines for developing an institutional program to enhance antimicrobial stewardship. Clin Infect Dis 2007; 44: 159-177
  • 14 Deutsche Gesellschaft für Pädiatrische Infektiologie. Stellungnahme der Deutschen Gesellschaft für Pädiatrische Infektiologie und des Paed IC Projektes zur Erfassung des Antibiotika-Verbrauches in Kinderkliniken im Rahmen eines Antibiotic Stewardship Programmes. http://wwwdgpide 2013; 02. Dezember 2013
  • 15 Di Pentima MC, Chan S. Impact of antimicrobial stewardship program on vancomycin use in a pediatric teaching hospital. Pediatr Infect Dis J 2010; 29: 707-711
  • 16 Di Pentima MC, Chan S, Eppes SC et al. Antimicrobial prescription errors in hospitalized children: role of antimicrobial stewardship program in detection and intervention. Clin Pediatr (Phila) 2009; 48: 505-512
  • 17 Di Pentima MC, Chan S, Hossain J. Benefits of a pediatric antimicrobial stewardship program at a children’s hospital. Pediatrics 2011; 128: 1062-1070
  • 18 Dresbach T, Müller A, Simon A. Infektionen mit Methicillin-resistentem Staphylococcus aureus – Prävention und Kontrolle. Monatsschr Kinderheilkd 2015; 163: 437-447
  • 19 Enoch DA, Butler MJ, Pai S et al. Clostridium difficile in children: colonisation and disease. J Infect 2012; 63: 105-113
  • 20 Flannery DD, Swami S, Chan S et al. Prescriber perceptions of a pediatric antimicrobial stewardship program. Clin Pediatr (Phila) 2014; 53: 747-750
  • 21 Forman J, Creswell JW, Damschroder L et al. Qualitative research methods: key features and insights gained from use in infection prevention research. Am J Infect Control 2008; 36: 764-771
  • 22 Gesetz zur Verhütung und Bekämpfung von Infektionskrankheiten beim Menschen (Infektionsschutzgesetz – IfSG). Zuletzt geändert durch Art. 1 G v. 28.7.2011. http://wwwgesetze-im-internetde/bundesrecht/ifsg/gesamtpdf 2000, DOI:
  • 23 Griffiths P, Renz A, Hughes J et al. Impact of organisation and management factors on infection control in hospitals: a scoping review. J Hosp Infect 2009; 73: 1-14
  • 24 Haeusler GM, Phillips RS, Lehrnbecher T et al. Core outcomes and definitions for pediatric fever and neutropenia research: a consensus statement from an international panel. Pediatr Blood Cancer 2015; 62: 483-489
  • 25 Hersh AL, Beekmann SE, Polgreen PM et al. Antimicrobial stewardship programs in pediatrics. Infect Control Hosp Epidemiol 2009; 30: 1211-1217
  • 26 Hysong SJ, Best RG, Pugh JA. Audit and feedback and clinical practice guideline adherence: making feedback actionable. Implement Sci 2006; 1: 9
  • 27 Hyun DY, Hersh AL, Namtu K et al. Antimicrobial stewardship in pediatrics: how every pediatrician can be a steward. JAMA Pediatr 2013; 167: 859-866
  • 28 Johannsson B, Beekmann SE, Srinivasan A et al. Improving antimicrobial stewardship: the evolution of programmatic strategies and barriers. Infect Control Hosp Epidemiol 2011; 32: 367-374
  • 29 Kim CS, Spahlinger DA, Kin JM et al. Implementation of lean thinking: one health system’s journey. Jt Comm J Qual Patient Saf 2009; 35: 406-413
  • 30 Kommission für Krankenhaushygiene und Infektionsprävention beim Robert Koch-Institut B . Hygienemaßnahmen bei Infektionen oder Besiedlung mit multiresistenten gramnegativen Stäbchen – Empfehlung der Kommission für Krankenhaushygiene und Infektionsprävention (KRINKO) beim Robert Koch-Institut (RKI). Bundesgesundheitsblatt – Gesundheitsforschung – Gesundheitsschutz 2012; 55: 1311-1354
  • 31 Kommission für Krankenhaushygiene und Infektionsprävention beim Robert Koch-Institut Berlin . Personelle und organisatorische Voraussetzungen zur Prävention nosokomialer Infektionen – Empfehlung der Kommission für Krankenhaushygiene und Infektionsprävention. Bundesgesundheitsblatt – Gesundheitsforschung – Gesundheitsschutz 2009; 53: 951-962
  • 32 Lachman P, Yuen S. Using care bundles to prevent infection in neonatal and paediatric ICUs. Curr Opin Infect Dis 2009; 22: 224-228
  • 33 Lukac PJ, Bonomo RA, Logan LK. Extended-spectrum beta-lactamase-producing Enterobacteriaceae in children: Old Foe, Emerging Threat. Clin Infect Dis 2015; in press
  • 34 Magsarili HK, Girotto JE, Bennett NJ et al. Making a Case for Pediatric Antimicrobial Stewardship Programs. Pharmacotherapy 2015; 35: 1026-1036
  • 35 Mattick K, Kelly N, Rees C. A window into the lives of junior doctors: narrative interviews exploring antimicrobial prescribing experiences. J Antimicrob Chemother 2014; 69: 2274-2283
  • 36 Murray TS, Peaper DR. The contribution of extended-spectrum beta-lactamases to multidrug-resistant infections in children. Curr Opin Pediatr 2015; 27: 124-131
  • 37 Newland J, Stach L, De Lurgio S et al. Impact of a Prospective-Audit-With-Feedback Antimicrobial Stewardship Program at a Children’s Hospital. Journal of the Pediatric Infectious Diseases Society 2012; 1: 179-186
  • 38 Ohl CA, Luther VP. Antimicrobial stewardship for inpatient facilities. J Hosp Med 2011; 6 (Suppl. 01) S4-15
  • 39 Pakyz AL, Moczygemba LR, VanderWielen LM et al. Facilitators and barriers to implementing antimicrobial stewardship strategies: Results from a qualitative study. Am J Infect Control 2014; 42: S257-S263
  • 40 Saint S, Kowalski CP, Banaszak-Holl J et al. How active resisters and organizational constipators affect health care-acquired infection prevention efforts. Jt Comm J Qual Patient Saf 2009; 35: 239-246
  • 41 Saint S, Kowalski CP, Banaszak-Holl J et al. The importance of leadership in preventing healthcare-associated infection: results of a multisite qualitative study. Infect Control Hosp Epidemiol 2010; 31: 901-907
  • 42 Schuster K, Madarova M, Rippberger B et al. Antibiotikaverbrauch an 23 deutschen Kinderkliniken: Ergebnisse einer Punktprävalenzstudie”. Vortrag auf der 22. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für pädiatrische Infektiologie (DGPI) in Leipzig. Monatsschr Kinderheilkd 2014; 162: 231
  • 43 Simon A, Müller A, Kaiser P et al. The Paed IC Project – Antibiotic Stewardship and Hospital Hygiene to Prevent Infection with Resistant Pathogens. Klinische Pädiatrie 2013; 225: 93-95
  • 44 Singer SJ, Falwell A, Gaba DM et al. Identifying organizational cultures that promote patient safety. Health care management review 2009; 34: 300-311
  • 45 Sinkowitz-Cochran RL. Survey Design: To Ask or Not to Ask? That is the Question. Clin Infect Dis 2013; 56: 1159-1164
  • 46 Smith MJ, Gerber JS, Hersh AL. Inpatient Antimicrobial Stewardship in Pediatrics: A Systematic Review. J Pediatric Infect Dis Soc 2015; 4: e127-e135
  • 47 Society for Healthcare Epidemiology of America (SHEA), Infectious Diseases Society of America (IDSA), Pediatric Infectious Diseases Society (PIDS) . Policy statement on antimicrobial stewardship by the Society for Healthcare Epidemiology of America (SHEA), the Infectious Diseases Society of America (IDSA), and the Pediatric Infectious Diseases Society (PIDS). Infect Control Hosp Epidemiol 2012; 33: 322-327
  • 48 Stach L, Hedican E, Herigon J et al. Clinicians’ Attitudes Towards an Antimicrobial Stewardship Program at a Children’s Hospital. Journal of the Pediatric Infectious Diseases Society 2012; 1: 190-197
  • 49 Tacconelli E, Cataldo MA. Vancomycin-resistant enterococci (VRE): transmission and control. Int J Antimicrob Agents 2008; 31: 99-106
  • 50 Venugopal V, Lehmann CU, Diener-West M et al. Longitudinal evaluation of a World Wide Web-based antimicrobial stewardship program: assessing factors associated with approval patterns and trends over time. Am J Infect Control 2014; 42: 100-105
  • 51 Weichert S, Simon A, von Müller L et al. Clostridium-difficile-assoziierte Infektionen im Kindes- und Jugendalter. Monatsschrift für Kinderheilkunde 2015; 163: 427-436