Klin Monbl Augenheilkd 2016; 233(04): 434-437
DOI: 10.1055/s-0042-103701
Kasuistik
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

SLO Fundus Imaging Is the Most Sensitive Modality of Multimodal Imaging for Macular Microembolisms with Subtle Signs

SLO Fundus Imaging ist die empfindlichste Art und Weise der multimodalen Bildgebung für die Makula-Mikroembolien mit subtilen Zeichen
L. Jang
1   Centre for Ophthalmic Specialised Care (COS), Teaching Centre Clinic Montchoisi, Lausanne, Switzerland
,
C. P. Herbort Jr.
1   Centre for Ophthalmic Specialised Care (COS), Teaching Centre Clinic Montchoisi, Lausanne, Switzerland
2   Ophthalmology, University of Lausanne, Lausanne, Switzerland
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 April 2016 (online)

Abstract

Background. Microemboli of fat or other material into the terminal macular retinal circulation can be difficult to diagnose. We report 2 cases that showed subtle signs where SLO fundus imaging was most sensitive to precisely outline the limits of the inner retina infarction. Patients and Methods. Multimodal imaging analysis was performed including fundus photography, fluorescein angiography, indocyanine green angiography, Optical Coherence Tomography and SLO fundus imaging of 2 cases with suspected infarction of the inner retina. Cases. A 30-year-old man reported a grey central spot OD a few days after being squeezed between two cars with a sacrum fracture. Vision was 0.2 OD, and 1.0 OS. Examination was unremarkable and fluorescein angiography was normal. Octopus visual field showed a tiny central scotoma OD. Microperimetry showed decreased central sensitivity OD > OS. The only sign was a dark area on the SLO fundus picture indicating a subtle infarction of the inner retina (OD > OS) with nothing visible on the OCT. Resolution of lesions on the SLO picture ODS occurred in parallel with improvement of microperimetry and visual acuity. A 32-year-old woman suspected to take IV drugs had a sudden drop of vision to 0.4 OD and count fingers at 6 feet OS. Signs included macular hemorrhages and non perfusion on FA. The striking sign was a large dark area on the SLO picture precisely delineating the more extensive infarcted area of internal retina corresponding to OCT hyperreflectivity, visible in this case. Conclusions. Macular ischemia due to microemboli can show obvious fundus signs as hemorrhages, cotton wool spots and non perfusion or can present in a subclinical fashion. The SLO picture has a higher image contrast and higher resolution compared to conventional fundus photography and so can precisely delineate ischemic changes of the inner retina causing the unexplained visual loss.

Zusammenfassung

Hintergrund. Mikroembolien der terminalen Netzhautzirkulation der Makula sind manchmal schwer zu diagnostizieren. Wir berichten über 2 Fälle von bilateralem zentralem Visusabfall mit diskreten klinischen Zeichen, wo ein, durch retinale Embolien bezeugter Retinalinfarkt vermutet wurde, dessen Präsenz und Ausmaß am besten durch SLO Fotografie zum Vorschein kam. Patienten und Methoden. In 2 Fällen von mutmaßlichen retinalen Embolien mit Infarkt der inneren Netzhaut wurde eine multimodale bildgebende Untersuchung durchgeführt, die die Fundusfotografie, optische Kohärenztomografie, Fluoreszein- und Indozaningrün-Angiografie und SLO Fundusfotografie beinhaltete. Ergebnisse/Fälle. Zwei Patienten, ein 30-jähriger Mann und eine 32-jährige Frau, konsultierten den Arzt, weil sie einen beidseitigen zentralen Visusabfall bemerkt hatten, im ersten Fall nach einem Unfall mit Beckenbruch, im zweiten Fall nach einer vermuteten intravenösen Drogeninjektion. Im ersten Fall war der Visus 0.2 OD und 1.0 OS. Die Octopus® Perimetrie zeigte lediglich rechts ein kleines Zentralskotom und die Mikroperimetrie zeigte eine herabgesetzte Netzhautsensibilität rechts mehr als links. Die einzige bildgebende Untersuchung, die klar die beidseitigen Netzhautinfarkte und deren Resolution zeigte, war die SLO Fotografie. Im zweiten Fall waren mehr Hinweise auf innere retinale Infarkte vorhanden, jedoch gab nur die SLO Fotografie das exakte Ausmaß der Infarkte und deren Resolution. Schlussfolgerungen. Makuläre retinale Ischämie, durch Mikroembolien bezeugt, kann meistens ohne Problem diagnostiziert werden, wenn klassische Zeichen wie Mikroblutungen, Cotton-Wool-Flecken und fluoreszeinangiografische Nichtperfusion vorhanden sind. Manchmal sind jedoch die klinischen Zeichen sehr diskret und es stellte sich hier heraus, dass SLO Fotografie am besten Infarkte der inneren Netzhaut nach vermuteten Embolien in Fällen von ungeklärtem zentralen Visusabfall darstellt.

 
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