Klin Monbl Augenheilkd 2016; 233(04): 441-443
DOI: 10.1055/s-0041-111822
Klinische Studie
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Anatomical and Functional Results of Lamellar Macular Holes Surgery

Anatomische und funktionelle Ergebnisse der Makulachirurgie bei lamellären Makulaforamina
D. Papadopoulou
Ophthalmology Center, Hirslanden, Clinique La Colline, Genève, Switzerland
,
G. Donati
Ophthalmology Center, Hirslanden, Clinique La Colline, Genève, Switzerland
,
G. Mangioris
Ophthalmology Center, Hirslanden, Clinique La Colline, Genève, Switzerland
,
C. J. Pournaras
Ophthalmology Center, Hirslanden, Clinique La Colline, Genève, Switzerland
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 April 2016 (online)

Abstract

Purpose: To determine the long-term surgical findings and outcomes after vitrectomy for symptomatic lamellar macular holes. Methods: We studied 28 patients with lamellar macular holes and central visual loss or distortion. All interventions were standard 25 G vitrectomy with membranectomy of the internal limiting membrane (ILM), peeling and gas tamponade with SF6 20 %. Operations were performed by a single experienced surgeon within the last 3 years. Best corrected visual acuity and optical coherence tomography appearance were determined preoperatively and postoperatively. Results: Following the surgical procedure, all macular holes were closed; however, in 3 eyes, significant foveal thinning was associated with changes in the retinal pigment epithelium changes. The mean best-corrected visual acuity improved postoperatively in the majority of the patients (n: 21, mean 0.3 logMAR), stabilised in 4 patients and decreased in 3 patients (mean 0.4 logMAR). Spectral Domain-Optical coherence tomography (SD-OCT) showed resolution of the lamellar lesion and improved macular contour in all cases. Conclusion: We demonstrated improvement in postoperative vision and the anatomical reconstruction of the anatomical contour of the fovea in most eyes with symptomatic lamellar holes. These findings indicate that vitrectomy, membranectomy and ILM peeling with gas tamponade is a beneficial treatment of symptomatic lamellar macular holes.

Zusammenfassung

Fragestellung: Analyse der Langzeitergebnisse nach Vitrektomie bei symptomatischen lamellären Makulaforamina. Material und Methode: Die Daten von 28 Augen operiert an symptomatischen (Visusverlust oder Metamorphopsien) lamellären Makulaforamina wurden analysiert. Bei allen Eingriffen wurde eine 25 G Pars plana Vitrektomie mit ILM Peeling und Gasendotamponade (SF6 20 %) durchgeführt. Alle Eingriffe wurden in den letzten drei Jahren vom gleichen erfahrenen Netzhautchirurgen durchgeführt. Der best korrigierter Visus sowie eine Spectral-Domain-optische-Kohärenztomografie (SD-OCT) Aufnahme erfolgten sowohl präoperativ als auch postoperativ bei allen Fällen. Ergebnisse: Es erfolgte der postoperative Verschluss aller Makulaforamina, jedoch in 3 Fällen wurde eine pigmentepithelassoziierte signifikante foveale Ausdünnung beobachtet. Darüber hinaus kam es in der Mehrheit der Patienten zu einer Besserung des best korrigierten Visus (n: 21, 0,3 logMAR), 4 Patienten blieben stabil und bei 3 Patienten kam es zu einer Veschlechterung (0,4 logMAR). Die SD-OCT Aufnahme zeigte eine Auflösung der lamellären Läsion mit einer Verbesserung der makulären Kontur in allen Fällen. Schlussfolgerung: In unserer Studie konnten wir eine Verbesserung der postoperativen Sehrkraft sowie die anatomische Wiederherstellung der fovealen Kontur in der Mehrheit der symptomatischen lamellären Makulaforamina erreichen. Infolge dessen könnte die Pars plana Vitrektomie kombiniert mit ILM-Peeling und Gasendotamponade vom Vorteil in der Behandlung von symptomatischen lamellären Makulaforamina sein.

 
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