Abstract
Purpose: To evaluate the safety and efficacy of the AcuFocus small aperture corneal inlay
(KAMRA) for the correction of presbyopia using femto-LASIK. Patients and Methods: This is a prospective, non-randomised cohort study including 50 presbyopic patients
with hyperopia, emmetropia or mild myopia. The intracorneal inlay was implanted in
the non-dominant eye using a VisuMax femtosecond laser (Zeiss 500 kHz) to create a
superior-hinged flap. The inlay was centred over the visual axis. Minimum postoperative
follow-up was performed for a period of 12 months. Results: Fifty intracorneal inlays were implanted. At one year follow-up, the median uncorrected
near visual acuity significantly improved from Jaeger (J)8 to J2 (p < 0.001). 94 %
of patients could read J3 or better. The median uncorrected distance visual acuity
also improved from 20/32 to 20/22 (p < 0.001). 92 % of patients could see 20/32 or
better. One implant had to be recentred at four weeks follow-up. One implant was removed
six months after implantation due to insufficient uncorrected near and distance visual
acuity as well as slight corneal haze, which resolved four weeks later under topical
treatment with fluorometholone eye drops, without any loss of best corrected distance
visual acuity. No other complications occurred during the postoperative follow-up
period. Conclusion: AutoFocus Corneal Inlay (ACI), also known as KAMRA, can provide a safe, effective
and, most importantly, reversible treatment for presbyopia in hyperopic, myopic and
emmetropic patients.
Zusammenfassung
Hintergrund: Evaluation der Sicherheit und Effektivität von AcuFocus KAMRA kornealem Inlay. Patienten und Methoden: Monozentrische, nicht randomisierte prospektive Kohortenstudie mit 50 hyperopen,
emmetropen und myopen Patienten mit Presbyopie. Das korneale Inlay wurde mit Hilfe
von VisuMax Femto-Laser (500 kHz) in die Hornhaut des nicht dominanten Auges unter
einen 200 Mikrometer dünnen Flap implantiert und über die Sehachse zentriert, nachdem
die Fehlsichtigkeit mit einem Zeiss MEL 80 Excimer Laser korrigiert worden war. Nachuntersuchungen
wurden für mindestens 12 Monate durchgeführt. Ergebnisse: 50 korneale Inlays wurden implantiert. Ein Jahr nach der Implantation der Inlays
hat sich der mediane unkorrigierte Nahvisus von präoperativ Jaeger (J)8 auf J2 signifikant
verbessert (P < 0.001). 94 % der Patienten lasen J3 oder besser. Der mediane unkorrigierte
Fernvisus hat sich auch von präoperativ 20/32 auf 20/22 signifikant verbessert (P < 0.001).
92 % der Patienten sahen 20/32 oder besser. Bei der Kontrolle vier Wochen postoperativ
musste ein Inlay rezentriert werden. Sechs Monate nach der Implantation musste ein
Inlay entfernt werden, da der unkorrigierte Nah- und Fernvisus nicht ausreichend war
und eine leichte Hornhauttrübung vorlag. Die Hornhauttrübung war unter der Behandlung
mit Fluorometholon Augentropfen 2-mal am Tag nach 4 Wochen regredient ohne Verlust
von bestkorrigiertem Fernvisus. Keine weiteren Komplikationen traten während der Nachkontrollperiode
auf. Schlussfolgerung: AcuFocus korneales Inlay (KAMRA) konnte eine sichere, effektive und vor allem reversible
Behandlung der Presbyopie darstellen.
Key words
intracorneal inlay - KAMRA - presbyopia - Femto-Lasik
Schlüsselwörter
intrakorneales Inlay - KAMRA - Presbyopie - Femto-Lasik