Z Gastroenterol 2016; 54(03): 231-237
DOI: 10.1055/s-0041-106656
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

HBsAg and anti-HCV screening in elderly hospitalized patients of a German tertiary referral centre

HBsAg- und anti-HCV-Screening bei älteren Patienten

Authors

  • J. Kant

    1   Department of Internal Medicine, Dermatology, and Neurology, Clinic of Gastroenterology and Rheumatology, Section of Hepatology, University of Leipzig, Leipzig, Germany
  • J. Kratzsch

    2   Institute of Laboratory Medicine, Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics, University of Leipzig, Leipzig, Germany
  • M. Maier

    3   Institute of Virology, University of Leipzig, Leipzig, Germany
  • U. G. Liebert

    3   Institute of Virology, University of Leipzig, Leipzig, Germany
  • T. Berg

    1   Department of Internal Medicine, Dermatology, and Neurology, Clinic of Gastroenterology and Rheumatology, Section of Hepatology, University of Leipzig, Leipzig, Germany
  • J. Wiegand

    1   Department of Internal Medicine, Dermatology, and Neurology, Clinic of Gastroenterology and Rheumatology, Section of Hepatology, University of Leipzig, Leipzig, Germany
Further Information

Publication History

11 June 2015

02 September 2015

Publication Date:
04 April 2016 (online)

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Abstract

Background: Elderly patients are under-represented in hepatitis B and C screening approaches, but may be at increased risk for advanced liver disease. We therefore screened a hospitalized elderly population.

Materials and methods: 6011 admissions to the department of internal medicine and neurology within one year were screened for HBsAg and anti-HCV (Elecsys®-HBsAg and -anti-HCV). Positive anti-HCV results were confirmed with the INNO-LIA™ assay. HCV-RNA was analyzed by real-time PCR in the case of confirmed positive anti-HCV results, HBV-DNA in the confirmed HBsAg positive individuals.

Results: Patient´s mean age (62.4 years) was 19 years above that of the average German population. The confirmed HBsAg prevalence was 0.6 %. 34 % (n = 12/35) of HBsAg positive cases were newly diagnosed, three of them presented with HBV-DNA levels > 2000 IU/mL. The confirmed anti-HCV prevalence was 0.9 %. 14 % (n = 8/56) of anti-HCV positive patients were previously undiagnosed. HCV-RNA was positive in three of them. In newly diagnosed individuals cirrhosis was present in 1/12 of the HBsAg and in 3/8 of the anti-HCV positive individuals. Compared to non-infected controls, the following risk factors were significantly more frequent in infected patients: (i) HBsAg: sexual exposure (20 % vs. 2 %), blood transfusion before 1992 (13 % vs. 6 %), referrals from nursing homes (10 % vs. 1 %). (ii) Anti-HCV: blood transfusion before 1992 (41 % vs. 6 %), IVDU (25 % vs. 0.5 %), organ transplantation (20 % vs. 5 %), hemodialysis (11 % vs. 3 %).

Conclusions: HBsAg and anti-HCV were underdiagnosed in a senescent population, however, only few cases presented with advanced liver disease. Referrals from nursing homes were at increased risk for HBV infection.

Zusammenfassung

Hintergrund: Ältere Patienten sind bei Hepatitis B- und -C-Screeningprojekten häufig unterrepräsentiert, können jedoch eine fortgeschrittene Lebererkrankung aufweisen. Es wurde daher eine Population, die älter als die deutsche Allgemeinbevölkerung ist, im Rahmen eines stationären Krankenhausaufenthalts gescreent.

Material und Methoden: 6011 Einweisungen in das Department für Innere Medizin und Neurologie wurden innerhalb eines Jahres auf HBsAg und anti-HCV untersucht (Elecsys®-HBsAg und -anti-HCV). Positive anti-HCV-Befunde wurden mit dem INNO-LIA™-Test bestätigt. Bei positivem Bestätigungstest erfolgte eine HCV-RNA-Analyse mittels real-time PCR. Die HBV-DNA (PCR) wurde bei bestätigten HBsAg-positiven Befunden analysiert.

Ergebnisse: Das mittlere Patientenalter (62,4 Jahre) lag 19 Jahre über dem der deutschen Allgemeinbevölkerung. Die HBsAg-Prävalenz betrug 0,6 %. 34 % (n = 12/35) der HBsAg-positiven Fälle wurden neu diagnostiziert, 3 Patienten wiesen eine HBV-DNA > 2000 IU/mL auf. Die anti-HCV-Prävalenz betrug 0,9 %. 14 % (n = 8/56) der anti-HCV-positiven Patienten waren zuvor nicht diagnostiziert. Die HCV-RNA war in 3 dieser Fälle positiv. Eine Zirrhose lag bei den neu diagnostizierten Fällen bei 1/12 der HBsAg-positiven Patienten und bei 3/8 der anti-HCV-positiven Fälle vor. Im Vergleich zu nicht infizierten Kontrollpatienten wurden bei den Hepatitis-Patienten folgende Risikofaktoren identifiziert: (i) HBsAg: Geschlechtsverkehr (20 % vs. 2 %), Bluttransfusion vor 1992 (13 % vs. 6 %), Zuweisung aus einem Pflegeheim (10 % vs. 1 %). (ii) Anti-HCV: Bluttransfusion vor 1992 (41 % vs. 6 %), Drogenabusus (25 % vs. 0,5 %), Organtransplantation (20 % vs. 5 %), Dialyse (11 % vs. 3 %).

Schlussfolgerung: HBsAg und anti-HCV sind bei älteren Patienten unterdiagnostiziert, eine fortgeschrittene Lebererkrankung liegt jedoch nur bei wenigen Fällen vor. Patienten aus einem Pflegeheim haben ein erhöhtes Hepatitis-B-Risiko.