Methods Inf Med 1977; 16(03): 182-186
DOI: 10.1055/s-0038-1636590
Original Article
Schattauer GmbH

Postoperative Verlaufskontrollen des carcinoembryonalen Antigens — Elektronische Datenverarbeitung bei der Überwachung von Patienten mit Adenokarzinomen des Gastrointestinaltraktes[*)]

POSTOPERATIVE SURVEILLANCE OF THE CARCINOEMBRYONIC ANTIGEN — ELECTRONIC DATA PROCESSING IN MONITORING PATIENTS WITH ADENOCARCINOMA OF THE GASTROINTESTINAL TRACT
E. Wehrle
1   (Aus dem Friedrich-Miescher-Laboratorium der Max-Planclc-Gesellschaft, Department Professor Dr. F. A. Anderer)
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
16 February 2018 (online)

Preview

Es wird ein Computerprogramm in der Sprache >SIMULA< vorgestellt, das zur laufenden Überwachung der Werte des carcinoembryonalen Antigens (CEA) in Seren von Patienten mit Adenokarzinomen des Gastrointestinaltrakts entwickelt wurde. Das Programm zeichnet individuelle Diagramme mit CEA-Verlaufskurven, die Prognosen hinsichtlich Metastasierung und Rezidivierung erlauben. Ferner erstellt das Programm Patientenstatistiken, Spezifikationslisten sowie individuelle Krankenblätter mid übernimmt die briefliche Einbestellung von Patienten zu Routineuntersuchungen im 2-Monatsabstand bzw. bei rasch steigendem CEA-Wert die sofortige Wiedereinbestellung. Das Programm erlaubt die Überwachung einer großen Zahl von Patienten und eignet sich auch für andere Überwachungsaufgaben mit einem oder mehreren Meßparametern.

A computer program in the language >SIMULA< is described which was developed for the surveillance of the CEA-concentration in sera of patients with adenocarcinoma of the gastric and colonic tract. The program is able to print individual diagrams of the time course of the CEA-concentration which allows a prognosis with respect to local relapse or formation of metastases. Furthermore, the program processes medical statistics on patients, files of specifications, individual medical records, and calls up all patients under surveillance either routinely every two months by letter or, in the case of a rapidly increasing CEA-concentration, without delay.

The program is able to survey a great number of patients and can be adapted for different problems of surveillance where it is necessary to record more than one parameter.

*) Paper presented at MEDCOMP ’77, International Congress on Computing in Medicine, Berlin, Feb. 7–9, 1977.