Nuklearmedizin 1999; 38(02): 66-67
DOI: 10.1055/s-0038-1632192
Originalarbeiten — Original Articles
Schattauer GmbH

Somatostatin Receptor Scintigraphy of a Patient with a Giant Invasive Prolactinoma

Somatostatinrezeptorszintigraphie bei einem Patienten mit invasivem Makroprolaktinom
P. Meyer
1   Department of Internal Medicine, Division of Nuclear Medicine, Ann Arbor, Michigan, USA
,
N. I. Bohnen
1   Department of Internal Medicine, Division of Nuclear Medicine, Ann Arbor, Michigan, USA
,
A. L. Barkan
2   Division of Endocrinology and Metabolism, The University of Michigan, Medical Center, Ann Arbor, Michigan, USA
,
B. Shapiro
1   Department of Internal Medicine, Division of Nuclear Medicine, Ann Arbor, Michigan, USA
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 14 April 1998

in revised form: 23 July 1998

Publication Date:
03 February 2018 (online)

Summary

A 41-year-old with a giant prolactinoma underwent ln-111 pentetreotide (Octreotide) imaging showing very intense tracer uptake in the region of the anterior skull base. In contrast, there was no significant response to Octreotide therapy. Prediction of clinical responsiveness to Octreotide therapy in patients with pituitary adenomas may depend on the presence of somatostatin receptor subtype 5. Pentetreotide does not avidly bind to this receptor subtype and therefore, cannot be used clinically to predict therapeutic Octreotide responsiveness in patients with large prolactinomas.

Zusammenfassung

Bei einem 41 jährigen Patienten mit Makroprolaktinom wurde eine 111-lndium-Pentetreotid-(Octreotid-)Szintigraphie durchgeführt. Dabei zeigte sich eine sehr stark ausgeprägte Tracer-Aufnahme in der Region der vorderen Schädelbasis. Im Gegensatz dazu fand sich keine signifikante Reaktion auf eine Octreotid-Therapie. Die Vorhersage einer klinischen Ansprechbarkeit auf eine Octreotid-Therapie bei Patienten mit Hypophysenadenomen hängt möglicherweise vom Vorliegen des Somatostatin-Rezeptorsubtyps 5 ab. Pentetreotid zeigt keine starke Bindung an diesen Rezeptorsubtyp und kann daher bei Patienten mit Makroprolaktinomen klinisch nicht als Prädiktor der therapeutischen Reaktion auf Octreotid eingesetzt werden.

 
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