Zusammenfassung
Ziel: Die autologe Lymphgefäßtransplantation führt bei bestehendem Lymphödem zu einer signifikanten
Verbesserung der Lymphabflußverhältnisse. Die vorliegende Studie untersucht, ob die
Lymphsequenzszintigraphie geeignet ist, die persistierende Funktion autologer Lymphgefäßtransplantate
und damit den Erfolg dieser Operationsmethode zu dokumentieren. Methoden: In die Studie gingen die Daten von 20 Patienten (17 Frauen und 3 Männer) ein. Anlaß
für die Operation war in 4 Fällen ein primäres, in 16 Fällen ein sekundäres Lymphödem.
Szintigraphi-sche Analogaufnahmen mit semiquantitativer Beurteilung des Lymphtransportes
erfolgten als Ausgangsuntersuchung vor Transplantation und anschließend über einen
Zeitraum von sieben Jahren. Ergebnisse: Bei 17 von 20 Patienten (Transplantationssitus: obere Extremität n = 12, untere Extremität
n = 8) war postoperativ eine persistierende Verbesserung des Lymphtransportes im Vergleich
zur präoperativen Situation an einem signifikanten Abfall der Transportindices nachweisbar.
Bei 5 Patienten gelang zusätzlich die direkte szintigraphische Darstellung der Lymphgefäßtransplantate.
In diesen Fällen konnte postoperativ ein signifikant höherer Abfall der Transportindices
im Vergleich zu Patienten ohne szintigraphisch darstellbares Transplantat beobachtet
werden. Lediglich 3 der 20 Patienten zeigten keine Besserung im Vergleich zur Ausgangssituation.
Schlußfolgerungen: Somit erwies sich die Lymphsequenzszintigraphie mit semiquantitativer Einschätzung
der Lymphabflußverhältnisse vor und nach autologer Lymphgefäßtransplantation als einfache,
nicht invasive Untersuchungsmethode zur objektiven Beurteilung des Therapieerfolges
im Langzeitverlauf. Eine szintigraphisch direkte Darstellung des autologen Lymphgefäßtransplantats
scheint einen prognostisch günstigen Faktor bezüglich der postoperativen Lymphdrainage
darzustellen.
Summary
Aim: Autologous lymph vessel transplantation significantly improves the lymphdrainage
in patients with primary and secondary lymphedema. The aim of the present study was
to answer the question, whether scintigraphic long-term follow up and semiquantitative
evaluation of lymphatic flow could prove the persisting success of this sophisticated
microsurgical technique. Methods: In this study visual and semiquantitative lymphoscintigraphy was used to prove the
function of lymphatic vessel grafts in 20 patients (17 females, 3 males) comparing
a preoperative baseline study with postoperative follow up investigations for a period
of 7 years. The reason for microsurgical lymph vessel transplantation was in 4 patients
a primary and in 16 patients a secondary lymphedema. In 12 cases the transplantation
site was at the upper extremity, in 8 cases at the lower limb. Results: In 17/20 patients lymphatic function significantly improved after autologous lymph
vessel transplantation compared to the preoperative findings, as verified by visual
improvement of lymph drainage and decrease of a numeric transportindex. In 5 cases
the vessel graft could be directly visualized. In these patients with scintigraphic
visualization of the vessel graft the transportindex decreases to a significantly
greater extent compared to the preoperative baseline study. Only 3 patients did not
benefit from microsurgical treatment. Conclusion: Lymphoscintigraphy combined with semiquantitative estimation of lymphatic transport
kinetics has shown to be an easy, reliable and readily available technique to assess
lymphatic function before and after autologous lymph vessel transplantation. Thus,
the method is not only helpful in planning microsurgical treatment but also in monitoring
the postoperative improvement of lymph drainage. Patients with scintigraphic visualization
of the vessel graft showed a significant better postoperative outcome than those without.
The scintigraphic visualization of the vessel graft therefore seems to indicate a
favourable prognosis regarding to lymph drainage.
Schlüsselwörter Lymphsequenzszintigraphie - Lymphödem - autologe Lymphgefäßtransplantation
Keywords Lymphoscintigraphy - lymphedema - lymph vessel transplantation Summary