Tierarztl Prax Ausg K Kleintiere Heimtiere 2012; 40(02): 95-101
DOI: 10.1055/s-0038-1623634
Originalartikel
Schattauer GmbH

Epidemiologische Daten zur Harnsteinerkrankung bei Katzen im Zeitraum 1981–2008

Epidemiological data of urinary stones in cats between 1981 and 2008
A. Hesse
1   Harnsteinanalysezentrum Bonn
2   Klinik und Poliklinik für Urologie der Universität Bonn
,
H. Orzekowsky
1   Harnsteinanalysezentrum Bonn
,
M. Frenk
2   Klinik und Poliklinik für Urologie der Universität Bonn
,
R. Neiger
3   Klinik für Kleintiere (Innere Medizin) der Universität Gießen
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Eingegangen: 03 February 2011

Akzeptiert nach Revision: 29 September 2011

Publication Date:
06 January 2018 (online)

Zusammenfassung

Gegenstand und Ziel: Auswertung der Analysenergebnisse der Harnsteine von Katzen und Vergleich anamnestischer Daten mit den Ergebnissen der Harnsteinanalyse. Material und Methode: Im Zeitraum 1981–2008 wurden 5173 Harnsteinproben von Katzen aus Deutschland und einigen benachbarten Ländern untersucht. Die auf dem Antragsformular vorhandenen Angaben zu Rasse, Alter, Geschlecht und Körpergewicht des betroffenen Tieres und die Lokalisation des Harnsteins waren nicht in jedem Fall vollständig und wurden soweit vorhanden mit dem Harnsteintyp verglichen. Alle Harnsteinproben unterlagen einer Analyse mittels Infrarotspektroskopie. Harnsteine mit mindestens 70% einer Mineralzusammensetzung wurden als dieses Mineral klassifiziert. Ergebnisse: Die von Urolithiasis betroffenen Katzen gehörten 25 Rassen an, am häufigsten der Rasse Europäisch Kurzhaar (64,3%), gefolgt von Perser (15,2%), Britisch Kurzhaar (3,9%), Kartäuser (1,7%), Maine Coon (1,5%) und Siamese (1,1%). Die meisten Tiere (81,8%) waren kastriert. Kater fanden sich im Patientengut signifikant häufiger als Kätzinnen. Das mittlere Alter (7 Jahre) war bei beiden Geschlechtern nahezu identisch, variierte jedoch je nach Harnsteintyp. Katzen mit Struvitsteinen waren signifikant jünger als Katzen mit Kalziumoxalatsteinen (6,6 vs. 7,6 Jahre). Die Konkremente befanden sich meist in der Harnblase und/oder Urethra (93%). Im gesamten Zeitraum machten Struvit(51,2%) und Kalziumoxalatsteine (38,7%) die häufigsten Harnsteinarten aus. Der prozentuale Anteil der Kalziumoxalatsteine nahm jedoch im Untersuchungszeitraum signifikant zu und lag im letzten Jahr über dem der Struvitsteine (48,6% vs. 43,4%). Als weitere Harnsteinarten wurden unter anderem Ammoniumurat (1,7%), Karbonatapatit (1,7%), Cystin (0,5%) und Xanthin (0,3%) analysiert. Schlussfolgerung und klinische Relevanz: Struvit und Kalziumoxalat sind die Hauptsteinarten und kommen heutzutage bei Katzen nahezu gleich häufig vor. Es waren jedoch auch fast alle anderen bei Hunden und Menschen bekannten Steinarten nachweisbar. Epidemiologische Daten der Urolithiasis sollten als Basis für eine spezifische Therapie und Rezidivprophylaxe bekannt sein.

Summary

Objective: Evaluation of urinary stones analysed between 1981 and 2008 in cats and comparison with data submitted, such as breed, age, sex and body weight. Material and methods: Over the given years 5173 feline uroliths from cats in Germany and some neighbouring countries were analysed. From the forms submitted the following data was obtained for most cats: breed, age, sex, body weight, obesity status and location of the urinary stone(s). All uroliths were analysed by infrared spectroscopy. Uroliths containing at least 70% of a single mineral were classified as being of that type. Results: The cats with urolithiasis belonged to 25 different breeds. The most common breed was the European shorthair (64.3%) followed by Persian (15.2%), British shorthair (3.9%), Chartreux (1.7%), Maine Coon (1.5%) and Siamese (1.1%). Most animals were neutered or castrated (81.8%). Tom cats were significantly more frequently affected than female cats. The mean age (7 years) was virtually identical between both sexes, but varied between different stone types. Cats with struvite stones were significantly younger than cats with calcium oxalate stones (6.6 versus 7.6 years). Most urinary stones were retrieved from the bladder and/or urethra (93%). Over the entire time period (1981–2008) struvite (51.2%) and calcium oxalate (38.7%) stones were the two most common urolith types. Percent calcium oxalate stones increased significantly over time and were seen more often in 2008 than struvite stones (48.6% versus 43.4%). Amongst other urinary stones, ammonium urate (1.7%), carbonate apatite (1.7%), cystine (0.5%) and xanthine (0.3%) uroliths were analysed. Conclusion and clinical relevance: While struvite and calcium oxalate stones are presently found at approximately equal frequency in cats, various different urinary stones types can also occur in this species. Epidemiological knowledge of urinary stones is crucial as a basis for adequate therapy and prevention.

 
  • Literatur

  • 1 Appel SL, Houston DM, Moore AE, Weese JS. Feline urate urolithiasis. Can Vet J 2010; 51: 493-496.
  • 2 Barsanti JA, Finco DR, Shotts EB, Blue J, Ross L. Feline urologic syndrome: Further investigation into therapy. J Am Anim Hosp Assoc 1982; 18: 387-390.
  • 3 Buffington CA, Chew DJ, Kendall MS, Scrivani PV, Thompson SB, Blaisdell JL, Woodworth BE. Clinical evaluation of cats with non-obstructive lower urinary tract disease. J Am Vet Med Assoc 1997; 210: 46-50.
  • 4 Collierd L, Paragon BM, Lemuet B, Benet JJ, Blanchard G. Prevalence and risk factors of obesity in an urban population of healthy cats. J Feline Med Surg 2009; 11: 135-140.
  • 5 Cannon AB, Westropp JL, Ruby AL, Kass PH. Evaluation of trends in urolith composition in cats: 5,230 cases (1985–2004). J Am Vet Med Assoc 2007; 231: 570-576.
  • 6 Courcier EA, O’Higgins R, Mellor DJ, Yam PS. Prevalenz and risk factors for feline obesity in a first opinion practice in Glasgow, Scotland. J Feline Med Surg 2010; 12: 746-753.
  • 7 Hesse A, Sanders G. A survey of urolithiasis in cats. J Small Anim Pract 1985; 26: 465-476.
  • 8 Hesse A, Sanders G. Atlas of Infrared Spectra for the Analysis of Urinary Concrements. Stuttgart: Thieme; 1988
  • 9 Hesse A, Neiger R. Harnsteine bei Kleintieren. Stuttgart: Enke; 2008
  • 10 Hesse A, Tiselius HG, Siener R, Hoppe B. Urinary Stones, Diagnosis, Treatment and Prevention of Recurrence. 3rd edition.. Basel: Karger; 2009: 109-123.
  • 11 Houston DM, Moore AE, Favrin MG, Hoff B. Feline urethral plugs and bladder uroliths: a review of 5484 submissions 1998–2003. Can Vet J 2003; 44: 974-977.
  • 12 Houston DM, Moore AE. Canine and feline urolithiasis: Examination of over 50 000 urolith submissions to the Canadian Veterinary Urolith Centre from 1998–2008. Can Vet J 2009; 50: 1263-1268.
  • 13 Jones BR, Sanson RL, Morris RS. Elucidating the risk factors of feline lower urinary tract disease. NZ Vet J 1997; 45: 100-108.
  • 14 Kirk CA, Ling G, Franti CE, Scarlet JM. Evaluation of factors associated with development of calcium oxalate urolithiasis in cats. J Am Vet Med Assoc 1995; 207: 1429-1434.
  • 15 Kraft W, Danckert D. Entwicklung einer Katzenpopulation. Teil 1: Anteil der Katze am Patientengut, Geschlechts-, Rassenund Altersentwicklung – ein Vergleich der Jahre 1967 und 1997. Tierärztl Prax 1999; 27 (K): 194-197.
  • 16 Kraft W, Danckert D. Entwicklung einer Katzenpopulation – ein Vergleich der Jahre 1967 und 1997. Teil 2: Krankheiten. Tierärztl Prax 1999; 27 (K): 224-228.
  • 17 Labato MA. Managing urolithiasis in cats. Vet Med 2001; 96: 708-718.
  • 18 Lawler DF, Sjolin DW, Collins JE. Incidence rates of feline lower urinary tract disease in the United States. Feline Pract 1985; 15: 13.
  • 19 Lekcharoensuk C, Lulich JP, Osborne CA, Koehler LA, Urlich LK, Carpenter KA, Swanson LL. Association between patient-related factors and risk of calcium oxalate and magnesium ammonium phosphate urolithiasis in cats. J Am Vet Med Assoc 2000; 217: 520-525.
  • 20 Lekcharoensuk C, Osborne CA, Lulich JP, Pusoonthornthum R, Kirk CA, Ulrich LK, Koehler LA, Carpenter KA, Swanson LL. Association between dietary factors and calcium oxalate and magnesium ammonium phosphate urolithiasis in cats. J Am Vet Med Assoc 2001; 219: 1228-1237.
  • 21 Lekcharoensuk C, Osborne CA, Lulich JP, Albasan H, Ulrich LK, Koehler LA, Carpenter KA, Swanson LL, Pederson LA. Trends in the frequency of calcium oxalate uroliths in the upper urinary tract of cats. J Am Anim Hosp Assoc 2005; 41: 39-46.
  • 22 Lewis LD, Morris ML. Feline urologic syndrome: causes and clinical management. Vet Med 1984; 79: 323-337.
  • 23 Ling GV, Franti CE, Ruby AL, Johnson DL. Epizootiologic evaluation and quantitative analysis of urinary calculi from 150 cats. J Am Vet Med Assoc 1990; 196: 1459-1462.
  • 24 Osborne CA, Kruger JM, Lulich JP, Bartges JW, Polzin DJ, Molitor T, Beauclair KD, Onfroy J. Feline matrix-cristalline urethral plugs: a unifying hypothesis. J Small Anim Pract 1992; 33: 172-177.
  • 25 Osborne CA, Lulich JP, Thumchai R, Ulrich LK, Koehler LA, Bird KA, Bartges JW. Feline urolithiasis. Etiology and pathophysiology. Vet Clin North Am Small Anim Pract 1996; 26: 217-232.
  • 26 Osborne CA, Lulich JP, Kruger JM, Ulrich LK, Koehler LA. Analysis of 451,891 canine uroliths, and feline urethral plugs from 1981 to 2007: perspectives from the Minnesota urolith center. Vet Clin Small Anim 2008; 39: 183-197.
  • 27 Picavet P, Detilleux J, Verschuren S, Sparkes A, Lulich J, Osborne C, Istasse L, Diez M. Analysis of 4495 canine and feline uroliths in the Benelux. A retrospective study: 1994–2004. J Anim Physiol Anim Nutr 2007; 91: 247-251.
  • 28 Thumchai R, Lulich J, Osborne CA, King VL, Lund EM, Marsh WE, Ulrich LK, Koehler LA, Bird KA. Epizootiologic evaluation of urolithiasis in cats: 3,498 cases (1982–1992). J Am Vet Med Assoc 1996; 208: 547-551.
  • 29 Walker AD, Waever AD, Andersen RS, Crighton GW, Fennel C, Wilkinson GT. An epidemiological survey of the feline urological syndrome. J Small Anim Pract 1977; 18: 283-301.
  • 30 Willeberg P. Epidemiology of naturally occurring feline urologic syndrome. Vet Clin North Am Small Anim Pract 1984; 14: 455-469.