Zusammenfassung
Hintergrund: Das Ziel von CHIVA (Cure Con-servatrice et Hémodynamique de l‘Insuffisance
Veineuse en Ambulatoire) ist der Erhalt der Stammvene als Drainageweg für das Blut
der Seitenäste. Ziel der Arbeit ist es, zu prüfen, ob CHIVA möglicherweise eine Überlastung
der tiefen Beinvene nach sich ziehen könnte.
Material und Methode: 557 Beine von 458 Pa-tienten wurden präoperativ mit Ultraschall
untersucht. Dabei wurden die Durchmesser der V. femoralis (VFC) distal zum sapheno-femoralen
Übergang und der V. saphena magna (VSM) 10–15 cm distal der Krosse gemessen. 383 Patienten
mit 470 behandelten Beinen kamen zur Nachuntersuchung (84 % der be-handelten Patienten).
Die beiden Durchmesser wurden erneut erhoben und mit dem präoperativen Durchmesser
verglichen.
Ergebnisse: Die Durchmesser der VSM und der VFC sind signifikant unterschiedlich zwischen
Männern und Frauen. In der VSM fand sich eine Kaliberreduktion von 6,1 mm präoperativ
auf 4,5 mm postoperativ bei den Frauen und von 6,8 mm präoperativ auf 5,1 mm bei den
Männern. Der Durchmesser in der VFC verringerte sich von 14,0 mm präoperativ auf 13,7
mm postoperativ bei den Frauen, sowie von 16,5 mm präoperativ auf 16,1 mm post-operativ
bei den Männern. Diese Kaliberreduktionen sind statistisch signifikant.
Zusammenfassung: Es konnte eine signifikante Kaliberreduktion in der VFC nach CHIVA
nachgewiesen werden, sodass gefolgert werden kann, dass zwei Monate nach der Operation
das tiefe Venensystem nicht überlastet, son-dern es im Gegenteil entlastet wird.
Summary
Background: CHIVA (Cure Conservatrice et Hémodynamique de l‘Insuffisance Veineuse
en Ambulatoire) has been introduced to practice in 1988 in France, 1997 in Germany.
The method corrects the haemodynamics in a varicose vein recirculation so that the
blood flow is obligatory from superficial to deep veins. The aim of CHIVA is sparing
saphenous vein trunks and perforators to allow drainage from superficial to deep veins.
Hach criticized that the deep veins, especially at the thigh, could be overloaded
by this procedure, so the aim of the study is to determine, whether the diameter of
deep veins increase or decrease after the procedure.
Materials and Methods: Prospective multi-center study: 557 legs of 458 patients were
scanned with ultrasound preoperatively measuring the diameter of common femoral vein
distal to the sapheno-femoral junction, as well as the diameter of the great saphenous
vein 10–15 cm distal to the groin. 383 patients with 470 treated legs (84.4 %) returned
to follow up between 8 and 25 weeks after surgery for a duplex examination. Diameters
of great saphenous vein and common femoral vein were compared pre- and postoperatively.
Results: The diameters of great saphenous vein and common femoral vein are statistically
different between male and female legs. The diameter of the great saphenous vein changed
from 6.1 mm preoperatively to 4.5 mm postoperatively in the female group and from
6.8 mm to 5.1 mm in the male group. The diameter of the common femoral vein changed
from 14.0 mm preoperatively to 13.7 mm postoperatively in the female group and from
16.5 mm to 16.1 mm postoperatively in the male group, all these results being statistically
highly significant.
Conclusion: A significant reduction in the diameter of the common femoral vein was
shown two months after the procedure, allowing the conclusion that CHIVA is not overloading
the deep venous system, but relieving it.
Schlüsselwörter
Kaliberreduktion - CHIVA - V. femoralis communis - V. saphena magna
Keywords
Caliber reduction - CHIVA - Great saphenous vein - V. femoralis communis