Nuklearmedizin 1961; 01(02): 129-142
DOI: 10.1055/s-0037-1621143
Originalarbeiten — Original Articles — Travaux Originaux
Schattauer GmbH

The Autonomy of the Thyroid Gland in Hyperthyroidism Treated with Radioiodine[*]

George K. Daikos M.D.
**   Assistant Professor of Medicine, Athens University School of Medicine, Senior Visiting Physician, Department of Clinical Therapeutics, Consulting Physician Isotope Division, Alexandra Hospital.
,
Anastasia Koukou M.D.
***   Junior Resident, Department of Clinical Therapeutics and Isotope Division, Alexandra Hospital.
,
B. Malamos M.D.
****   Professor of Clinical Therapeutics, Athens University School of Medicine. Head of the Department of Clinical Therapeutics and of the Isotope Division, Alexandra Hospital.
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
03 February 2018 (online)

Summary

Sixty-three cases of thyrotoxicosis that have been treated with radioiodine were followed-up from 3 to 21 months and examined by the triiodothyronine suppression test. Twenty-five of them (39.6%) showed a normal and 38 of them (60.4%) abnormal response to T. Twenty cases of the first group that showed normal response were clinically euthyroid and five were clinically hyperthyroid. Of the second group that showed abnormal response 12 appeared clinically euthyroid and the remaining 26 were hyperthyroid.

Of the first group, which did not have many signs and symptoms of thyrotoxicosis even before treatment, only 4 (16%) required a second radioiodine treatment. Of the second group, which was polysymptomatic and displayed a refractoriness to treatment, 24 out of 38 cases required a second radioiodine therapy.

Six cases were also tested for response to T. after their second therapeutic administration. All of them retain their glandular autonomy even after the second treatment.

Two cases are of particular interest as showing a change in the clinico-laboratory picture and in their response to T. One had a normal response temporarily but reverted to abnormal thereafter. The other shifted from myxedema to abnormal response and thyrotoxicosis and after the second administration to normal response again.

In the first 6 months of follow-up after treatment 11 cases exhibited normal and 21 abnormal response. In the following periods the distribution of the cases is about equal, comparable numbers showing normal and abnormal response.

The meaning of the above observations is discussed.

Résumé

Soixante-trois cas de thyréotoxicose traités par l’iode radioactif, suivis de 3 à 21 mois, ont été soumis au test de l’inhibition par la triiodothyronine.

Vingt-cinq de ces cas (39,6%) ont donné une réponse normale et trente-huit (60,4%), une réponse anormale à la triiodothyronine.

Vingt cas du premier groupe qui avaient donné une réponse normale se sont avérés cliniquement euthyroïdiens tandis que les cinq autres étaient cliniquement hyperthyroïdiens.

Douze des cas du second groupe qui comportaient les réponses anormales, se sont avérés cliniquement euthyroïdiens et 26 autres, hyperthyroïdiens.

Quatre cas seulement (16%) du premier groupe qui n’avaient pas tous les signes et symptômes de thyréotoxicose avant tout traitement, ont exigé un second traitement à l’iode radioactif. Vingt-quatre des trente-huit cas du second groupe qui comportaient les cas polysymptomatiques réfractaires au traitement, éxigèrent un second traitement à l’iode radioactif.

Six cas, soumis au test de la triiodothyronine après la seconde administration d’iode radioactif, gardèrent leur autonomie glandulaire même après le second traitement.

Deux cas qui présentaient un intérêt particulier sont analysés dans les diagrammes I et II.

A la fin du premier semestre, 11 des cas traités avaient une réponse normale et 21 une réponse anormale. Dans les périodes suivantes la distribution des cas fut sensiblement égale, le nombre de cas de réponses normales égalant sensiblement ceux où la réponse était négative.

La signification de ces observations est étudiée dans la discussion.

Zusammenfassung

63 Fälle von Thyreotoxikose, die mit Radiojod behandelt waren, wurden 3 bis 21 Monate lang verfolgt und mit dem Trijod-thyronin-Suppressionstest untersucht. 25 von ihnen (39,6%) zeigten eine normale und 38 (60,4%) eine abnormale Reaktion. 20 Fälle der ersten Gruppe, die normale Reaktion zeigte, waren klinisch euthyreoid und 5 waren klinisch hyperthyreoid. Aus der zweiten Gruppe mit abnormer Reaktion erschienen 12 klinisch euthyreoid und die übrigen 26 waren hyperthyreoid.

Aus der ersten Gruppe, die nur geringe Zeichen und Symptome der Thyreotoxikose auch vor der Behandlung hatte, benötigten nur 4 (16%) eine zweite Radiojodbehandlung. Aus der zweiten Gruppe, die mehrere Symptome aufwies und sich der Behandlung gegenüber als refraktär erwies, benötigten 24 von 38 Fällen eine zweite Radiojodbehandlung.

6 Fälle wurden weiterhin auf ihre Reaktion auf T. getestet, nachdem sie ihre zweite therapeutische Gabe erhalten hatten. Alle von ihnen behielten die Autonomie der Drüse selbst nach der zweiten Behandlung.

2 Fälle von besonderem Interesse zeigen eine Veränderung im klinischen und Laboratoriumsbefund und in ihrer Reaktion auf T. Einer hatte vorübergehend eine normale Reaktion, aber kehrte dann zur abnormalen Reaktion zurück. Der andere pendelte von einem Myxödem zu abnormaler Reaktion mit Thyreotoxikose und nach einer zweiten therapeutischen Gabe wieder zu normaler Reaktion.

In den ersten 6 Monaten der Beobachtungszeit nach der Behandlung zeigten 11 Fälle normale und 21 abnormale Reaktionen. In der folgenden Periode ist die Verteilung etwa dieselbe, vergleichbare Zahlen zeigen normale und abnormale Reaktion. Die Bedeutung der oben aufgeführten Beobachtungen wird diskutiert.

* From the Department of Clinical Therapeutics of the Athens University School of Medicine (Alexandra Hospital) and the Isotope Division of the Alexandra Hospital, Athens, Greece.


 
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