Hamostaseologie 2015; 35(S 01): S12-S17
DOI: 10.1055/s-0037-1619824
Original article
Schattauer GmbH

Complex strength performance in patients with haemophilia A

Method development and testingKomplexe Kraftleistungsfähigkeit bei Patienten mit Hämophilie AMethodenentwicklung und Testung
B. Runkel
1   Department of Sports Medicine, University of Wuppertal, Germany
,
M. Kappelhoff
1   Department of Sports Medicine, University of Wuppertal, Germany
,
T. Hilberg
1   Department of Sports Medicine, University of Wuppertal, Germany
› Author Affiliations
The authors thank Baxter Germany for supporting the Haemophilia in Motion Projekt (HIM). In addition they thank Dr. U. F. Wehmeier, H. Stephan, M. Stecher, J. Winter and E. Wangari for their scientific and linguistic input on the manuscript.
Further Information

Publication History

received: 20 February 2015

accepted in revised form: 09 July 2015

Publication Date:
28 December 2017 (online)

Summary

aim

The aim of this study was to develop a complex strength measurement method and to apply this new method for the first time in patients with haemophilia (PwH). 20 PwH with severe haemophilia A and 20 controls were included into the study. All subjects completed ten measurements of maximum isometric strength. Furthermore, the 20 control subjects completed re-test-measurements to evaluate the method.

result

As a result, the method showed a high reliability (ICC 0.764 to 0.934). Between the two groups significant reductions in PwH between –(19–35%) were detected, regarding the relative force of the M. triceps brachii (–19%; p = 0.008), M. biceps brachii (–19%; p = 0.031), M. latissimus dorsi (–17%; p = 0.019), M. biceps femoris right (–20%; p = 0.036) and M. quadriceps femoris (right: –29%; p = 0.004; left: –35%; p = 0.002). No differences were found for M. rectus abdominis and in the hand strength. Thus, there is no general deficit in the muscle strength in PwH. The most obvious deficits exist in the upper and lower extremities and in the back muscles.

Conclusion

PwH should carry out complex muscle strength training and integrate it early into a comprehensive treatment concept.

Zusammenfassung

Ziel

Ziel dieser Studie war die Entwicklung einer komplexen Kraftmessmethode und diese bei Patienten mit Hämophilie (PmH) anzuwenden. Insgesamt wurden 20 PmH mit schwerer Hämophilie A und 20 Kontrollpersonen (K) in die Studie eingeschlossen. Alle absolvierten zehn isometrische Maximalkraftmessungen. Zusätzlich absolvierten die 20 K Re-Testmessungen zur Evaluierung der Messmethode.

Ergebnis

Im Ergebnis zeigte sich eine hochgradig reliable Messmethode (ICC 0,764–0,934). Beim Vergleich der Gruppen zeigte sich eine reduzierte Relativkraft in PmH zwischen –(19–35%): M. trizeps brachii (–19%; p = 0,008), M. bizeps brachii (–19%; p = 0,031), M. latissimus dorsi (–17%; p = 0,019), M. bizeps femoris rechts (–20%; p = 0,036), M. quadrizeps femoris (rechts: –29%; p = 0,004; links: –35%; p = 0,002). Der M. rectus abdominis sowie die Handkraft wiesen keine Differenzen zwischen PmH und K auf, was zeigt, dass kein generelles Kraftdefizit bei PmH vorliegt. Das deutlichste Defizit bestand bei den oberen und unteren Extremitäten, sowie der Rückenmuskulatur.

Schlussfolgerung

Für die Praxis lässt sich ableiten, dass es von Bedeutung ist, die Muskelkraft der PmH komplex zu trainieren und dies in ein umfassendes Behandlungskonzept zu integrieren.

 
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