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DOI: 10.1055/s-0037-1618358
Entwicklung der Endoprothetik am oberen Sprunggelenk
Development of arthroplasty of the ankle jointPublication History
Publication Date:
27 December 2017 (online)

Zusammenfassung
Die Endoprothetik des oberen Sprunggelenkes (OSG) hat in den vergangenen Jahrzehnten fundamentale Veränderungen durchlaufen und Fortschritte gemacht. Die heutigen Resultate sind nicht mehr mit jenen der „historischen“ Verfahren vergleichbar. Die zum Teil noch bestehenden Vorbehalte gegenüber der OSG-Endoprothetik basieren im Wesentli-chen auf den Fehlschlägen der ersten Endoprothesengenerationen, bei denen sich hohe Versagensraten bereits nach einigen wenigen Jahren zeigten. Durch die Veränderung des Prothesendesigns, die Beachtung von Kontraindikationen und durch die Verwen-dung von zementfrei implantierbaren Prothesen, beträgt die aktuelle 10-Jahres-Über -lebensrate der OSG-TEPs 82 % (Daten: New Zealand Joint Registry). Neben den genannten Aspekten ist ein weiterer entscheidender Faktor für eine hohe Überlebensrate der OSG-Endoprothese eine ausreichende Erfah-rung des Anwenders, aufgrund der nicht trivialen Operationstechnik. Die OSG-Endoprothetik stellt ein mittlerweile etabliertes Verfahren mit guten funktionellen Ergebnissen und adäquaten Standzeiten dar und ist somit eine gute Alternative zur Arthrodese des oberen Sprunggelenkes.
Summary
Arthroplasty of the ankle joint has undergone fundamental changes in recent decades and made substantial progress. Today’s outcomes are no longer comparable with those of the „historical“ procedures. Partly still existing reservations about the ankle replacement surgery are mainly based on the failures of the first endoprosthesis generation, in which high failure rates occurred already after a few years. By changing the prosthesis design, given attention to contraindications and by the use of cementless implantable prostheses, the current 10-year survival rate of ankle joint replacement is 82 % (data: New Zealand Joint Registry). In addition to the above aspects, another decisive factor for a high survival rate of ankle joint replacement is a sufficient experience of the user, due to the non-trivial surgical technique. Arthroplasty of the ankle joint is nowadays an established method with good functional outcomes and adequate survival rates and is therefore a good alternative to arthrodesis of the ankle.
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Literatur
- 1 Gluck Th. Die Invaginationsmethode der Osteo- und Arthroplastik. Berl klein Wschr 1890; 33: 0752.
- 2 Lord G, Marotte JH. Total ankle prosthesis. Technic and 1st results. Apropos of 12 cases. Rev Chir Orthop Reparatrice Appar Mot 1973; 59 (02) 139-151.
- 3 Buchholz HW, Engelbrecht E, Siegel A. Complete ankle joint endoprosthesis type „St. Georg“. Chirurg 1973; 44 (05) 241-244.
- 4 Kempson GE, Freeman MA, Tuke MA. Engineering considerations in the design of an ankle joint. Biomed Eng 1975; 10 (05) 166-171.
- 5 Wynn AH, Wilde AH. Long-term follow-up of the Conaxial (Beck-Steffee) total ankle arthroplasty. Foot Ankle 1992; 13 (06) 303-306.
- 6 Kirkup J. Rheumatoid arthritis and ankle surgery. Ann Rheum Dis 1990; 49: 837-844.
- 7 Newton SE I II. An arteficial ankle joint. Clin Orthop 1979; 142: 141-145.
- 8 Tillmann K. Endoprothetik am oberen Sprunggelenk. Orthopäde 2003; 32: 179-187.
- 9 Waugh TR, Evanski PM, McMaster WC. Irvine ankle arthroplasty. Prosthetic design and surgical technique. Clin Orthop Relat Res 1976; 114: 180-184.
- 10 Newton SE. An artificial ankle joint. Clin Orthop Relat Res 1979; 142: 141-145.
- 11 Newton SE. Total ankle arthrosplasty. Clinical study of fifty cases. J Bone Joint Surg Am 1982; 64 (01) 104-111.
- 12 Dini AA, Bassett 3rd FH. Evaluation of the early result of Smith total ankle replacement. Clin Orthop Relat Res 1980; 146: 228-230.
- 13 Schreiber A, Dexel M, Zollinger H. Eine neue Sprunggelenktotalendoprothese. Z Orthop 1978; 116: 595-596.
- 14 Goodfellow JW, O’Connor J. The mechanics of the knee and prothesis design. J Bone Joint Surg Br 1978; 60: 358-369.
- 15 Kofoed H. Scandinavian Total Ankle Replacement (STAR). Clin Orthop Relat Res 2004; 424: 73-79.
- 16 Buechel FF, Pappas MJ. Survivorship and clinical evaluation of cementless, meniscal-bearing total ankle replacements. Semin Arthroplasty 1992; 3 (01) 43-50.
- 17 Kofoed H, Sørensen TS. Ankle arthroplasty for rheumatoid arthritis and osteoarthritis: prospective long-term study of cemented replacements. J Bone Joint Surg Br 1998; 80 (02) 328-332.
- 18 Kofoed H. The evolution of ankle arthroplasty. Orthpäde 1999; 28 (09) 804-811.
- 19 Thordarson DB. Chang. Stress fractures and tibial cortical hypertrophy after tibiocalcaneal arthrodesis with an intramedullary nail. Foot Ankle 1999; 20: 497-500.
- 20 Lechler P, Grifka J, Köck FX. Ankle arthroplasty: indications and current state. Orthopäde 2011; 40 (06) 561-570.
- 21 Mittlmeier T. Arthrodesis versus total joint replacement of the ankle. Unfallchirurg 2013; 116 (06) 537-550.
- 22 Henricson A, Cöster M, Carlsson A. The Swedish National Ankle Registry. Fuß & Sprunggelenk 2014; 12: 65-69.
- 23 Henricson A, Nilsson J-A, Carlsson A. 10-year survival of total ankle arthroplasties. A report on 780 cases from the Swedish Ankle Register. Acta Orthop 2011; 82: 655-659.
- 24 Tomlinson M, Harrison M. The New Zealand Registry. Report of 11-year data for ankle arthroplasty. Foot Ankle Clin 2012; 17: 719-723.