Arthritis und Rheuma 2011; 31(05): 321-324
DOI: 10.1055/s-0037-1618083
Endoprothetik und Rheuma
Schattauer GmbH

Langzeitverhalten von Handgelenkendoprothesen bei RA-Patienten

Long-term outcome of total wrist arthroplasty in rheumatoid arthritis
A. Sachs
1   Klinik für Orthopädie und Unfallchirurgie, Ageplesion Markus-Krankenhaus, Akademisches Lehrkrankenhaus der Goethe-Universität Frankfurt, Frankfurt a. M.
,
M. Henniger
1   Klinik für Orthopädie und Unfallchirurgie, Ageplesion Markus-Krankenhaus, Akademisches Lehrkrankenhaus der Goethe-Universität Frankfurt, Frankfurt a. M.
,
S. Rehart
1   Klinik für Orthopädie und Unfallchirurgie, Ageplesion Markus-Krankenhaus, Akademisches Lehrkrankenhaus der Goethe-Universität Frankfurt, Frankfurt a. M.
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 December 2017 (online)

Zusammenfassung

Die evidenzbasierte Datenlage zum Langzeitverhalten von Handgelenkprothesen ist nicht sehr umfangreich. Die Fallzahlen sind meist klein und die Nachbeobachtungszeiträume gehen selten über fünf Jahre hinaus. Ähnlich gute Ergebnisse wie bei der Hüft- und Kniegelenk endoprothetik hinsichtlich Funktion und Standzeit werden bisher auch mit neueren, verbesserten Modellen entsprechender Handgelenkendoprothesen nicht erreicht. Die Standzeiten hängen u. a. stark von der Belastung ab, so dass Stütz- und Zugbelastungen vermieden werden sollten. Da eine Prothesenimplantation am Handgelenk aber zumindest eine gewisse Beweglichkeit erhält und damit die Funktion der Hand und die Lebensqualität des RA-Patienten erheblich verbessert, ist sie insbesondere bei einem bilateralen Befall und entsprechender Patientenauswahl sowie Indikationsstellung auf der nicht dominanten Seite eine Alternative zur Arthrodese der Handwurzel.

Summary

Data about long-term outcome of total wrist arthroplasty are limited. The number of patients is usually small and the follow-up lasts not longer than 5 years. Total wrist arthroplasty, even the newer, improved implants, cannot compete with the excellent results of hip or knee arthroplasty in terms of function and long-term outcome. Survival rate of total wrist arthroplasty depends greatly on the load, supporting and tensile loads should be avoided. Total wrist arthroplasty receives wrist motion and improves function of the hand as well as quality of life. In bilateral involvement with carefully selected patients and indication total wrist arthroplasty of the non-dominant hand offers an alternative treatment to arthrodesis of the wrist.

 
  • Literatur

  • 1 Arnold I. Stellenwert der Handgelenkendoprothetik beim Rheumatiker. arthritis + rheuma 2009; 29: 271-275.
  • 2 Cooney W, Beckenbaugh R, Linscheid R. Total wrist arthroplasty. Problems with implant failures. Clin Orthop Relat Res 1984; 187: 121-128.
  • 3 Costi J, Krishnan J, Pearcy M. Total wrist arthroplasty: a quantitative review of the last 30 years. The Journal of Rheumatology 1998; 25: 451-458.
  • 4 Dennis D, Ferlic D, Clayton M. Volz total wrist arthroplasty in rheumatoid arthritis: A long-term review. J Hand Surg Am 1986; 11 (04) 483-490.
  • 5 Ferlic D, Jolly S, Clayton M. Salvage for failed implant arthroplasty of the wrist. J Hand Surg Am 1992; 17 (05) 917-923.
  • 6 Herren D, Simmen B. Limited and complete fusion of the rheumatoid wrist. J Am Soc Surg Hand 2002; 2: 21-32.
  • 7 Stanley J, Tolat A. Long-term results of Swanson silastic arthroplasty in the rheumatoid wrist. J Hand Surg Br 1993; 18 (03) 381-388.
  • 8 Strunk S, Bracker W. Wrist joint arthroplasty: results after 41 prostheses. Handchir Mikrochir Plast Chir 2009; 41 (03) 141-147.
  • 9 Thabe H, Schill S. Die rekonstruktive Versorgung des rheumatischen Handgelenkes mit Handgelenks prothesen. Akt Rheumatol 2009; 34 (01) 38-46.
  • 10 Trieb K. Treatment of the wrist in rheumatoid arthritis. J Hand Surg Am 2008; 33 (01) 113-123.