Phlebologie 2000; 29(06): 146-153
DOI: 10.1055/s-0037-1617340
Originalarbeit
Schattauer GmbH

Stellenwert von Ultraschallverfahren in der phlebologischen Diagnostik

Value of ultrasound methods in venous diagnosis
U. Krünes
1   Gemeinschaftspraxis Klinik Oberwald Grebenhain, (Chefarzt: Prof. Dr. med. W. Habscheid)
,
W. Habscheid
2   Medizinische Klinik des Paracelsus-Krankenhauses Ruit, Ostfildern (Chefarzt: Prof. Dr. med. W. Habscheid)
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
30 December 2017 (online)

Zusammenfassung

In der Phlebologie gewinnt die Ultraschalldiagnostik zunehmend an Bedeutung. Der Wert der einzelnen Verfahren wird dargelegt. Die CW-Dopplersonographie ist in der Varizendiagnostik zur Erkennung einer Stammvarikose oder einer Perforansinsuffizienz hilfreich. Sie kann wegen fehlender morphologischer Zuordnung zu falschen Aussagen führen. Die Kompressionssonographie ist für die Thrombosediagnostik gut geeignet. Sie ist einfach durchführbar und läßt auch eine Beurteilung des Unterschenkels zu. Die Farbduplexsonographie bietet eine sichere und umfassende Diagnostik der Thrombose, des PTS, der Varikose und der Phlebitis. Zur Überprüfung der Offenheit von Venen kann der Power-Doppler zusätzlich zur Farbduplexsonographie eingesetzt werden.

Summary

Ultrasound methods get more importance in phlebology. We present the possibilities of various ultrasound techniques in the diagnosis of venous diseases. Continuous wave Doppler sonography is helpful in detecting incompetence of the long and short saphenous veins and perforator incompetence. It can produce wrong results because the veins can not be identified morphologically. Compression sonography can be used for detection of deep vein thrombosis. It can be performed very easily and is suited for the investigation of the deep calf and muscle veins. Color duplex sonography gives accurate assessment in patients with thrombosis, postthrombotic syndrome, varicosis or phlebitis. Power doppler can be used for controlling the free venous flow in addition to color duplex sonography.

Résumé

Le diagnostique par ultra-sons prend une importance croissante en phlébologie. Nous présentons ici la valeur respective des differents examens. L’ échographie cw-doppler a son interêt dans la reconnaissance d’une insuffisance de la veine saphène ou d’une veine perforante. Elle peut par contre conduire à des conclusions erronées du fait de l’absence de contexte morphologique. L’échographie sous compression est une méthode adequate dans le diagnostique des thromboses. Elle est facile à réaliser et permet un examen fiable de la jambe. L’échographie duplex en couleur permet un diagnostique global et fiable des thromboses, des syndromes postthrombotiques, des varices ainsi que des phlébites. Pour juger de la perméabilité des veines, le powerdoppler peut être utilisé en complément de l’échographie duplex en couleur.

Le diagnostique par ultra-sons en phlébologie

 
  • Literatur

  • 1 Aitken AGF, Godden DJ. Real-time ultrasound diagnosis of deep vein-thrombosis: A comparison with venography. Clin Radiol 1987; 38: 309-13.
  • 2 Appelmann PT, De Jong TE, Lampman IE. Deep venous-thrombosis of the leg: US-Findings. Radiology 1987; 163: 747-51.
  • 3 Atri M, Herba MJ, Reinhold C, Leclerc J, Ye S, Illescas FF, Bret PM. Accuracy of sonography in the evaluation of calf deep vein thrombosis in both postoperative surveillance and symptomatic patients. Am J Roentgenol 1996; 166: 1361-7.
  • 4 Baker SR, Burnard KG, Sommerville KM, Thomas ML, Wilson NM. Comparison of venous reflux assessed by duplex scanning and descending phlebography in chronic venous disease. Lancet 1993; 341: 400-3.
  • 5 Baumgartner I, Braunschweig M, Triller J, Mahler F. Power-based colour coded duplex sonography for evaluation of calf veins. Int Angiol 1998; 17: 43-8.
  • 6 Blättler W, Frick E. Komplikationen der Thrombophlebitis superficialis. Schweiz med Wschr 1993; 123: 223-8.
  • 7 Campbell WB, Niblett PG, Ridler BM, Peters AS, Thompson JF. Hand-held Doppler as a screening test in primary varicose veins. Br J Surg 1997; 84: 1541-3.
  • 8 Chengelis DL, Bendick PJ, Glover JL, Brown OW, Ranval TJ. Progression of superficial venous thrombosis to deep vein thrombosis. J Vasc Surg 1996; 24: 745-9.
  • 9 Clifford TA, Back T, Padberg FT, Thompson PN, Duran WN, Hobson RW. Refinements in the ultrasonic detection of popliteal vein reflux. J Vasc Surg 1993; 18: 742-8.
  • 10 Cogo A, Lensing AWA, Koopman MMW, Piovella F, Siragusa S, Wells PS, Villata S, Büller HR, Turpie AGG, Prandoni P. Compression ultrasonography for diagnostic management of patients with clinically suspected deep vein thrombosis. A prospective cohort study. Brit Med J 1998; 316: 17-20.
  • 11 Cronan JJ, Dorfman GS, Scola FH, Schepps B, Alexander J. Deep venous thrombosis: US assessment using vein compression. Radiology 1987; 162: 191-4.
  • 12 Darke SG, Vetrivel S, Foy DM, Smith S, Baker S. A comparison of duplex scanning and continuous wave Doppler in the assessment of primary and uncomplicated varicose veins. Eur J Vasc Endovasc Surg 1997; 14: 457-61.
  • 13 Dauzat MM, Laroche JL, Charras CC, Blin B, Domingo-Faye MM. Real-time B-mode ultrasonography for better specifity in the noninvasive diagnosis of deep vein thrombosis. J Ultrasound Med 1986; 5: 625-31.
  • 14 Elias A, Le Corff G, Bouvier JL, Benichou M, Serradignigni A. Value of real time B-mode ultrasound imaging in the diagnosis of deep venous thrombosis of the lower limbs. Intern Angiol 1987; 6: 175-82.
  • 15 Evers EJ, Wuppermann T. Ultraschalldiagnostik bei postthrombotischem Syndrom. Eine vergleichende Untersuchung mittels Farbduplex, CW-Doppler und B-Bildsonographie. Ultraschall Med 1995; 16: 259-63.
  • 16 Evers EJ, Wuppermann T. Die Charakterisierung des postthrombotischen Refluxes mittels farbcodierter Duplexsonographie. Vasa 1997; 26: 190-3.
  • 17 Forbes K, Stevenson AJ. The use of power Doppler ultrasound in the diagnosis of isolated deep venous thrombosis of the calf. Clin Radiol 1998; 53: 752-4.
  • 18 Gottlieb RH, Widjaja J. Clinical outcomes of untreated symptomatic patients with negative findings on sonography of the thigh for deep vein thrombosis: our experience and a review of the literature. Am J Roentgenol 1999; 172: 1601-4.
  • 19 Habscheid W. Stellenwert der Duplexsonographie in der Beinvenendiagnostik. Dtsch med Wschr 1998; 123: 1185-90.
  • 20 Habscheid W. Die isolierte Thrombose der Vena profunda femoris als Emboliequelle – eine leicht mit der Duplexsonographie stellbare Diagnose. Dtsch med Wschr 1999; 25: 793-6.
  • 21 Habscheid W. Sonographie bei akuter Beinvenenthrombose – der Unterschenkel gehört dazu!. Ultraschall Med 2000; 21: 45-46.
  • 22 Habscheid W, Landwehr P. Diagnostik der akuten tiefen Beinvenenthrombose mit der Kompressionssonographie. Ultraschall Med 1990; 11: 268-73.
  • 23 Habscheid W, Wilhelm T. Diagnostik der tiefen Beinvenenthrombose durch Real-time Sonographie. Dtsch med Wschr 1988; 113: 586-91.
  • 24 Hach W, Hach-Wunderle V. Die Rezirkulationskreise der primären Varikose. Berlin: Springer; 1994
  • 25 Haenen JH, Janssen MC, van Langen H, van Asten WN, Wollersheim H, Heystraten FM, Skotnicki SH, Thien T. Duplex ultrasound in the hemodynamic evaluation of the late sequelae of deep venous thrombosis. J Vasc Surg 1998; 27: 472-8.
  • 26 Haenen JH, Janssen MC, van Langen H, van Asten WN, Wollersheim H, van’t Hof MA, Skotnicki SH, Thien T. The postthrombotic syndrome in relation to venous hemodynamics, as measured by means of duplex scanning and strain-gauge plethysmography. J Vasc Surg 1999; 29: 1071-6.
  • 27 Hollerweger A, Macheiner P, Rettenbacher T, Gritzmann N. Sonographische Diagnose von Muskelvenenthrombosen des Unterschenkels und deren Bedeutung als Emboliequelle. Ultraschall Med 2000; 21: 66-72.
  • 28 Jorgensen JO, Hanel KC, Morgan AM, Hunt JM. The incidence of deep venous thrombosis in patients with superficial thrombophlebitis of the lower lims. J Vasc Surg 1993; 18: 70-3.
  • 29 Krünes U, Holzapfel R. Diagnostik der Unterschenkelvenenthrombose mit der Kompressionssonographie. Phlebologie 1998; 27: 39-42.
  • 30 Krünes U, Lindner F, Lindner R, Gnutzmann J. Genügt die klinische Untersuchung einer Varikophlebitis der Unterschenkels?. Phlebologie 1999; 28: 93-6.
  • 31 Krünes U, Lindner F, Teubner K, Ehresmann U, Holzapfel R. Zur Diagnostik und Therapie von Muskelvenenthrombosen der Wade. Phlebologie 1999; 28: 175-79.
  • 32 Labropoulos N, Webb KM, Kang SS, Mansour MA, Filliung DR, Size GP, Buckman J, Baker WH. Patterns and distribution of isolated calf deep vein thrombosis. Vasc Surg 1999; 30: 787-91.
  • 33 Laissy JP, Cinqualbre A, Loshkajian A, Henry-Feugeas MC, Crestani B, Riquelme C, Schouman-Claeys E. Assessment of deep venous thrombosis in the lower limbs and pelvis: MR venography versus duplex Doppler sonography. Am J Roentgenol 1996; 167: 971-5.
  • 34 Lensing AWA, Prandoni P, Brandges D, Hiusman P, Vigo M. Detection of deep-vein thrombosis by real-time-B-mode ultrasonography. New Engl J Med 1989; 320: 342-5.
  • 35 Mattos MA, Melendres G, Sumner DS, Hood DB, Barkmeier LD, Hodgson KJ, Ramsey DE. Prevalence and distribution of calf vein thrombosis in patients with symptomatic deep venous thrombosis: A color-flow duplex study. J Vasc Surg 1996; 24: 738-44.
  • 36 Mercer KG, Scott DJ, Berridge DC. Preoperative duplex imaging is required before all operations for primary varicose veins. Br J Surg 1998; 85: 1495-7.
  • 37 Raghavendra BN, Horii SC, Hilton S, Subramanyan BR. Deep venous thrombosis. Detection by probe compression of the veins. J Ultrasound Med 1986; 5: 89-95.
  • 38 Richter G, Böhm S, Görg DH, Schwerk WB. Verlaufsbeobachtungen zur Echogenität venöser Gerinnungsthromben. Ultraschall Klin Prax 1992; 7: 69-73.
  • 39 Schweizer J, Nierade A, Florek HJ, Altmann E. Ultrasound angiography in diagnosis of deep venous thrombosis and post-thrombotic syndrome. A prospective comparative study. Ultraschall Med 1997; 18: 88-90.
  • 40 Simons GR, Skibo LK, Polak JF, Creager MA, Klapec-Fay JM, Goldhaber SZ. Utility of leg ultrasonography in suspected symptomatic isolated calf deep venous thrombosis. Am J Med 1995; 99: 43-7.
  • 41 Skillman J, Kent KC, Porter DH, Kim D. Simultaneous occurence of superficial thrombophlebitis in the lower extremity. J Vasc Surg 1990; 11: 818-22.
  • 42 Stiegler H, Rotter G, Standl R, Mosavi S, v. Kooten HJ, Weichenhain B, Baumann G. Wertigkeit der Farbduplexsonographie in der Diagnose insuffizienter Vv. perforantes. Vasa 1994; 23: 109-14.
  • 43 van Bemmelen PS, Bedford G, Beach K, Strandness DE. Quantitative segmental evaluation of venous valvular reflux with duplex ultrasound scanning. J Vasc Surg 1989; 10: 425-31.
  • 44 Van der Heijden FH, Bruyninck CM. Preoperative colour-coded duplex scanning in varicose veins of the lower extremity. Eur J Surg 1993; 159: 329-33.
  • 45 van Ramshorst B, van Bemmelen PS, Hoeneveld H, Eikelboom BC. The development of valvular incompetence after deep vein thrombosis: a follow-up study with duplex scanning. J Vasc Surg 1994; 19: 1059-66.
  • 46 Vasdekis SN, Clarke GH, Nicolaides AN. Quantification of venous reflux by means of duplex scanning. J Vasc Surg 1989; 10: 670-7.
  • 47 Weingarten MS, Branas CC, Czeredarczuk M, Schmidt JD, Wolferth Jr CC. Distribution and quantification of venous reflux in lower extremity chronic venous stasis disease with duplex scanning. J Vasc Surg 1993; 18: 753-9.
  • 48 Welch HJ, Young CM, Semegran AB, Iafrati MD, Mackey WC, O’Donnell Jr TF. Duplex assessment of venous reflux and chronic venous insufficiency: the significance of deep venous reflux. J Vasc Surg 1996; 24: 755-62.
  • 49 Wells PS, Anderson DR, Bormanis J, Guy F, Mitchell M, Gray L, Clement C, Robinson KS, Lewandowski B. Value of assessment of pretest probability of deep-vein thrombosis in clinical management. Lancet 1997; 350: 1795-8.
  • 50 Wills V, Moylan D, Chambers J. The use of routine duplex scanning in the assessment of varicose veins. Aust N Z J Surg 1998; 68: 41-4.
  • 51 Yurcel EK, Fisher JS, Egglin TK, Geller SC, Waltman AC. Isolated calf venous thrombosis: Diagnosis with compression ultrasound. Radiology 1991; 179: 443-6.
  • 52 Zontsich T, Turetschek K, Baldt M. Preoperative imaging of varicose veins of the lower extremities. Classical pattern of insufficiency and its clinical use. Radiologe 1998; 38: 554-9.