Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0037-1616930
Thrombophilia in the young
Thrombophilie bei jungen MenschenPublication History
Publication Date:
29 December 2017 (online)
Summary
Venous thromboembolism (VTE) is a rare disease that is being increasingly diagnosed and recognized in paediatrics in the past decade, usually as a secondary complication of primary severe underlying diseases. Apart from acquired thrombophilic risk factors, such as lupus anticoagulants, inherited thrombophilias (IT) have been established as risk factors for venous thromboembolic events in adults. In children with idiopathic VTE and in paediatric populations in which thromboses were associated with underlying medical diseases, IT have been described as additional prothrombotic risk factors. Follow-up data for VTE recurrence in children are available and suggest a recurrence rate of approximately 3% in neonates and 8% in other children. Here we present a review of the impact of IT on early onset of VTE and recurrence in children. Statistically significant associations between the IT traits investigated, e.g. factor V G1691A, factor II G20210A, protein C-, protein S-, antithrombin deficiency, elevated lipoprotein (a), combined IT and VTE onset were reported. In addition, statistically significant associations with recurrent VTE were calculated for protein S-, antithrombin-deficiency, and the factor II variant and combined IT. The absolute risk increase for VTE recurrence associated with IT ranged from 9.8 % for children carrying the factor II variant to 26% and 29% in children with combined IT and protein S-deficiency, respectively. Data obtained gave evidence that the detection of IT is clinically meaningful in children with VTE and underlines the importance of a paediatric thrombophilia screening program. Based on these data treatment algorithms have to be discussed.
Zusammenfassung
Venöse Thromboembolien (VTE) sind bei Kindern und Jugendlichen seltene Erkrankungen, die aber im vergangenen Jahrzehnt zunehmend diagnostiziert wurden, üblicherweise als Komplikation einer schwerwiegenden Grunderkrankung. Abgesehen von erworbenen Thrombophilie- Risikofaktoren (z. B. Lupus Antikoagulanz) wurden hereditäre Thrombophilien als Risikofaktoren für VTE im Erwachsenenalter etabliert. Bei Kindern mit idiopathischer VTE und in pädiatrischen Populationen mit an Grunderkrankungen assoziierten Thrombosen wurden hereditäre Thrombophilien als zusätzliche prothrombotische Risikofaktoren beschrieben. Inzwischen zeigen Verlaufsdaten für VTE-Rezidive bei Kindern eine Rezidivrate von etwa 3% bei Neugeborenen und 8% bei älteren Kindern.
Hier präsentieren wir einen Überblick über den Einfluss von hereditärer Thrombophilie auf das frühe Auftreten von VTE und Rezidiven bei Kindern. Es wurde über statistisch signifikante Zusammenhänge zwischen den untersuchten Risikomerkmalen (z. B. Faktor-V-G1691A-Mutation, Faktor- II-G2021A-Mutation, Protein-C-, Protein-S- oder Antithrombin- Mangel, erhöhtes Lipoprotein(a) sowie kombinierte Defekte) und dem Auftreten von VTE berichtet. Zusätzlich ergaben sich statistisch signifikante Zusammenhänge für wiederholte VTE mit Protein-S- und Antithrombin- Mangel sowie mit der Prothrombinmutation und kombinierten Defekten. Der absolute Risikoanstieg für ein mit einer hereditären Thrombophilie assoziiertes VTE-Rezidiv lag zwischen 10% für Kinder mit Prothrombinmutation und 26% bzw. 29% für Kinder mit kombinierten Defekten bzw. Protein-S-Mangel. Die Daten verdeutlichen, dass der Nachweis einer hereditären Thrombophilie bei Kindern mit VTE klinische Bedeutung hat und unterstreichen die Dringlichkeit eines pädiatrischen Thrombophilie-Screening-Programms. Behandlungsalgorhythmen müssen auf dieser Datenbasis entwickelt werden.
-
References
- 1 Van Aken MD, Bode C, Darius H. et al. Anticoagulation: The present and future. Clin Appl Thromb Hemost 2001; 7: 195-204.
- 2 Ansell J. Factor Xa or thrombin: is factor Xa a better target?. J Thromb Haemost 2007; 5: 60-64.
- 3 Bauer KA. New anticoagulants. Hematology 2006; 1: 450-456.
- 4 Bauer KA. New anticoagulants: Anti IIa vs anti Xa – Is one better?. J Thromb Thrombolysis 2006; 21: 67-72.
- 5 Bauer KA. Targeted inhibition of coagulation: oral agents show promise in phase III trials. J Thromb Haemost 2007; 5: 2175-2177.
- 6 Bauersachs RM. Behandlung thromboembolischer Erkrankungen. Welche Chancen bieten die modernen Marcumar-Alternativen? Cardiovasc 2005; 5: 33-38.
- 7 Bauersachs RM. Fondaparinux: an update on new study results. Eur J Clin Invest 2005; 35: 27-32.
- 8 Bauersachs RM, Breddin HK. Moderne Antikoagulation: Probleme des Bewährten – Hoffnung auf das Neue. Internist 2004; 45: 717-726.
- 9 Buller HR, Davidson BL, Decousus H. et al. Fondaparinux or enoxaparin for the initial treatment of symptomatic deep venous thrombosis: a randomized trial. Ann Intern Med 2004; 140: 867-873.
- 10 Buller HR, Davidson BL, Decousus H. et al. Subcutaneous fondaparinux versus intravenous unfractionated heparin in the initial treatment of pulmonary embolism. N Engl J Med 2003; 349: 1695-1702.
- 11 Buller HR, Cohen AT, Davidson B. et al. for The van Gogh Investigators. Extended Prophylaxis of Venous Thromboembolism with Idraparinux. N Engl J Med 2007; 357: 1105-1112.
- 12 Buller HR, Cohen AT, Davidson B. et al. for The van Gogh Investigators. Idraparinux versus Standard Therapy for Venous Thromboembolic Disease. N Engl J Med 2007; 357: 1094-1104.
- 13 Caspary L, Bauersachs R, Brehme S. et al. Prophylaxe und Therapie der tiefen Beinvenenthrombose mit Ximelagatran. Deutsche Med Wschr 2004; 129: 1635-1640.
- 14 Clatanoff DV, Triggs PO, Meyer OO. Clinical experience with coumarin anticoagulants warfarin and warfarin sodium. AMA Arch Intern Med 1954; 94: 213-220.
- 15 Eriksson BI, Dahl OE, Buller HR. et al. A new oral direct thrombin inhibitor, dabigatran etexilate, compared with enoxaparin for prevention of thromboembolic events following total hip or knee replacement: the BISTRO II randomized clinical trial. J Thromb Haemost 2005; 3: 103-111.
- 16 Eriksson BI, Dahl OE, Rosencher N. et al. Dabigatran etexilate is effective and safe for the extended prevention of venous thromboembolism following total hip replacement. J Thromb Haemost 2007; 5: O-W-049.
- 17 Eriksson B, Dahl O, Rosencher N. et al. Dabigatran etexilate versus enoxaparin for the prevention of venous thromboembolism following total knee replacement: the RE-MODEL randomized trial. J Thromb Haemost 2007; 5: 2178-2185.
- 18 Eriksson BI, Dahl OE, Rosencher N. et al. Dabigatran etexilate versus enoxaparin for prevention of venous thromboembolism after total hip replacement: a randomised, double-blind, non-inferiority trial. Lancet 2007; 370: 949-956.
- 19 Friedman RJ, Caprini JA, Comp PC. et al. Dabigatran etexilate versus enoxaparin in preventing venous thromboembolism following total knee arthroplasty. J Thromb Haemost 2007; 5: O-W-051.
- 20 http://www.boehringer-ingelheim.com/corporate/asp/news/nprint.asp?ID03514.
- 21 http://ctr.bms.com/ctd/InitTrialAction.do?linkname=Cardiovascular&type=all&sortb.
- 22 http://www.contractpharma.com/news/2007/04/26/bms,_pfizewr_sign_pacts_on_apixab.
- 23 http://en.wikipedia.org/wiki/Dabigatran.
- 24 http://www.medicineandbiotech.com/clinical.html.
- 25 http://www.medknowledge.de/neu/med/jahr/2006/I-2006–7-rendix.htm.
- 26 http://www.meduniwien.ac.at/haematology/aktuelle%20studien-tabelle%20(gesamt).pdf.
- 27 http://newsroom.bms.com/index.php?s=press_releases&item=198.
- 28 http://www.vfa.de/de/forschung/therapievonmorgen/anti-thrombotika.htlm.
- 29 Jeffrey I, Weitz JI. Emerging anticoagulants for the treatment of venous thromboembolism. Thromb Haemost 2006; 96: 274-284.
- 30 Lassen MR, Turpie AG, Rosencher N. et al. Rivaroxaban – an oral, direct factor xa inhibitor for the prevention of venous thromboembolism in total knee replacement surgery: results of the RECORD 3 study. J Thromb Haemost 2007; 5: O-S-006B.
- 31 The PERSIST Investigators.. A novel long-acting synthetic factor Xa inhibitor (SanOrg34006) to replace warfarin for secondary prevention in deep vein thrombosis. A Phase II evaluation. J Thromb Haemost 2004; 2: 47-53.
- 32 Perzborn E, Kubitza D, Misselwitz F. Rivaroxaban. Hämostaseologie 2007; 4: 282-289.
- 33 Pirmohamed M. Editors’ view. Warfarin: almost 60 years old and still causing problems. Br J Clin Pharmacol 2006; 62: 509-511.
- 34 Sanofi-Aventis.. Geschäftsbericht. 2004: 45.
- 35 Weitz JI. Factor Xa or thrombin: Is thrombin a better target?. J Thromb Haemost 2007; 5: 65-67.
- 36 Weitz JI, Bates SM. New anticoagulants. J Thromb Haemost 2005; 3: 1843-1853.
- 37 Weitz JI, Hirsh J, Samama MM. New anticoagulant drugs: the Seventh ACCP Conference on Antithrombotic and Thrombolytic Therapy. Chest 2004; 126: 265S-286S.
- 38 VFA, Verband Forschender Arzneimittel e. V. VFA.. Pressekonferenz ˶Perspektive 2011: Welche neuen Arzneimittel kommen?“. Berlin: 1. Oktober 2007: 11-15.
- 39 Agnelli G, Gallus A, Goldhaber SZ. et al. for the ODIXa-DVT Study Investigators. Treatment of Proximal Deep-Vein Thrombosis With the Oral Direct Factor Xa Inhibitor Rivaroxaban (BAY 59–7939) The ODIXa-DVT (Oral Direct Factor Xa Inhibitor BAY 59–7939 in Patients With Acute Symptomatic Deep-Vein Thrombosis) Study. Circulation 2007; 116: 180-187.