Hamostaseologie 2006; 26(01): 27-37
DOI: 10.1055/s-0037-1616873
Original article
Schattauer GmbH

Hämostaseologische Globalteste

Global tests of haemostasis
M. Spannagl
1   Klinikum der Universität München-Innenstadt, Klinikum Rechts der Isar der TU München
,
G. Moessmer
1   Klinikum der Universität München-Innenstadt, Klinikum Rechts der Isar der TU München
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 December 2017 (online)

Zusammenfassung

Hämostaseologische Globalteste messen eine Reihe von Reaktionsschritten im physiologischen Ablauf der Gerinnselbildung . Als Konsequenz stellt die ursprüngliche Plasma- oder Vollblutprobe einen beträchtlichen Volumenanteil im endgültigen Testansatz dar. Entsprechend hoch ist der Einfluss von Störfaktoren und anderen Faktoren (Medikation oder Komorbidität). Die genaue Beachtung der präanalytischen Bedingungen ist deswegen von außerordentlicher Bedeutung. Abgesehen von der standardisierten Ergebnismitteilung der Thromboplastinzeit in INR, sind die Messergebnisse zwischen verschiedenen Reagenzien wegen fehlender Standardisierung etwa der aPTT oder Thrombinzeit nicht vergleichbar. Bei der Interpretation der Ergebnisse müssen die vielfältigen Einfluss- und Störfaktoren berücksichtigt werden. Nur eine aus der klinischen Ausgangssituation präzise entwickelte Fragestellung wird zu relevanten Ergebnissen führen.

Summary

Global tests of haemostasis represent several reaction steps in the physiologic process of clotting. The proportion of plasma or whole blood in the test mixture of a global test is significantly higher than in clotting factor tests. Accordingly, the influence of preanalytical variables is strong, e.g. underlying diseases or drug effects. Strict adherence to preanalytical requirements is of utmost importance. Apart form the standardized reporting of the thromboplastin time (prothrombin time) as International Normalized Ratio (INR), results are generally not comparable when generated by using different reagents or instrumentation. Multiple potential influencing factors have to be considered when interpreting the results. Only laboratory requests precisely derived from the clinical situation can yield clinically relevant conclusions.

 
  • References

  • 1 Adcock DM, Kressin DC, Marlar RA. Effects of 3.2% vs. 3.8% citrate concentration on routine coagulation testing. Am J Clin Pathol 1997; 107: 105-10.
  • 2 Calatzis A, Heesen M, Spannagl M. Point-of-care testing of hemostatic alterations in anaesthesia and intensive care. Anaesthesist 2003; 52: 229-37.
  • 3 Cammerer U, Dietrich W, Rampf T. et al. The predictive value of modified computerized thromboeblastography and platelet function analysis for postoperative blood loss in routine cardiac surgery. Anesth Analg 2003; 96: 51-7.
  • 4 Chantarangkul V, Tripodi A, Clerici M. et al. Assessment of the influence of citrate concentration on the international normalized ratio (INR) determined with twelve reagent-instrument combinations. Thromb Haemost 1998; 80: 258-62.
  • 5 Chee YL, Greaves M. Role of coagulation testing in predicting bleeding risk. Hematol J 2003; 4: 373-8.
  • 6 Davis CL, Chandler WL. Thromboelastography for the prediction of bleeding after transplant renal biopsy. J Am Soc Nephrol 1995; 6: 1250-5.
  • 7 Duncan EM, Casey CR, Duncan BM. et al. Effect of concentration of trisodium citrate anticoagulant on calculation of the international normalised ratio and the international sensitivity index of thromboplastin. Thromb Haemost 1994; 72: 84-8.
  • 8 Fries D, Innerhofer P, Klingler A. et al. The effect of the combined administration of colloids and lactated Ringer’s solution on the coagulation system: an in vitro study using thrombelastograph coagulation analysis (ROTEG). Anesth Analg 2002; 94: 1280-7.
  • 9 Hartert H. Blutgerinnungstudien mit der Thrombelastographie, einem neuen Untersuchungsverfahren. Kli. Wochenschrift 1948; 26: 577-83.
  • 10 Horstkotte D, Piper C. Improvement of oral anticoagulation by INR self management. J Heart Valve Disease 2004; 13: 335-8.
  • 11 Ingram GIC, Hills M. The prothrombin time test: Effect of varying citrate concentration. Thromb Haemost 1976; 36: 230-6.
  • 12 Ingram GIC, Hills M. (for the International Committee for Standardization in Haematology).. Reference method for the one-stage prothrombin time test on human blood. Thromb Haemost 1976; 36: 237-8.
  • 13 Kaufmann CR, Dwyer KM, Crews JD. et al. Usefulness of thrombelastography in assessment of trauma patient coagulation. J Trauma 1997; 42: 716-20.
  • 14 Koepke JA, Rogers J, Allwier MJ. Pre-instrumental variables in coagulation testing. Am J Clin Pathol 1975; 61: 591-6.
  • 15 Moessmer G. Präanalytik von haemostaseologischen Laboruntersuchungen. Bayer Internist 2004; 24: 124-32.
  • 16 National Committee for Clinical Laboratory Standards (NCCLS).. Collection, transport, and processing of blood specimens for coagulation testing and performance of coagulation assays. 2nd ed. NCCLS document 1991 H21-A2. Villanova, PA, USA.
  • 17 Orlikowski CE, Payne AJ, Moodley J. et al. Thrombelastography after aspirin ingestion in pregnant and non-pregnant subjects. Br J Anaesth 1992; 69: 159-61.
  • 18 Peterson P, Gottfried EL. The effects of inaccurate blood sample volume on prothrombin time (PT) and activated partial thromboplastin time (aPTT). Thromb Haemost 1982; 47: 101-3.
  • 19 Salooja N, Perry DJ. Thrombelastography. Blood Coagul Fibrinol 2001; 12: 327-37.
  • 20 Spinler SA, Wittkowsky AK, Nutescu EA. et al. Anticoagulation monotoring part 29. Unfractionated heparin and molecular-weight heparin. Ann Pharmacother 2005; 39: 1275-85.
  • 21 Töpfer G, Funke U, Schulze M. et al. Präanalytische Probleme bei Gerinnungsuntersuchungen im venösen Citratblut, Katheterblut und Kapillarblut. J Lab Med 2000; 24: 514-20.
  • 22 Töpfer G, Lutze G, Sauer K. et al. Einfluß der Citratkonzentration im Blutentnahmeröhrchen auf hämostaseologische Meßgrößen. J Lab Med 2001; 25: 162-8.
  • 23 Van den Besselaar AMH, Meeuwisse-Braun J, Jansen-Gruter R. et al. onitoring heparin therapy by the activated partial thromboplastin time. The effect of preanalytical conditions. Thromb Haemost 1987; 58: 226-31.
  • 24 Van den Besselaar AMHP, Chantarangkul V, Tripodi A. A comparison of two sodium citrate concentrations in two evacuated blood collection systems for prothrombin time and ISI determination. Thromb Haemost 2000; 84: 664-7.
  • 25 Vorweg M, Hartmann B, Knuttgen D. et al. Management of fulminant fibrinolysis during abdominal aortic surgery. J Cardiothorac Vasc Anesth 2001; 15: 764-7.
  • 26 WHO Expert Committee on Biological Standardization.. Guidelines for thromboplastins and plasma used to control oral anticoagulant therapy. WHO Technical Report. 1999: 889 Geneva, Switzerland.:
  • 27 Witt I, Beeser H, Müller-Berghaus G. Minimalanforderungen zur Gewinnung von Citratplasma für haemostaseologische Analysen. Laboratoriumsmedizin, 1995; 19: 245-7.