Klin Monbl Augenheilkd 2015; 232(2): 196-201
DOI: 10.1055/s-0034-1396155
Statement
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Nahrungsergänzungsmittel bei altersabhängiger Makuladegeneration. Aktuelle Stellungnahme der Deutschen Ophthalmologischen Gesellschaft, der Retinologischen Gesellschaft und des Berufsverbandes der Augenärzte Deutschlands (Stand Oktober 2014)[*]

Deutsche Ophthalmologische Gesellschaft
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 February 2015 (online)

Mit der Entwicklung intravitreal applizierbarer Präparate zur Hemmung des Vascular Endothelial Growth Factors (VEGF) wurde ein Durchbruch bei der Behandlung der neovaskulären/exsudativen (‚feuchten‘) AMD erzielt. Für die trockene Spätform – die geographische Atrophie (GA) – existiert bislang keine zugelassene, wirksame Therapie zur Verlangsamung des Fortschreitens der Erkrankung. Bei Patienten mit trockenen Frühformen ist unter bestimmten Voraussetzungen gemäß den ARED-Studien die Einnahme von entsprechend dosierten Nahrungsergänzungsmitteln sinnvoll.

Mit den nunmehr publizierten Ergebnissen der prospektiven, randomisierten ARED2-Studie stehen neue Erkenntnisse zur Frage der Einnahme von Nahrungsergänzungsmitteln bei bestimmten frühen Formen der AMD zur Verfügung. Dabei wurden z. T. bestehende Annahmen über die Wirksamkeit einzelner Substanzen bestätigt, während andere falsifiziert wurden. Im Folgenden soll – unter Berücksichtigung der aktuellen Studienergebnisse – aufgezeigt werden, welche Substanzen in welcher Dosierung sinnvoll sein können und welche spezifische Befundkonstellationen, die zuvor von ophthalmologischer Seite ermittelt werden müssen, vorliegen müssen, damit ein positiver Effekt erwartet werden kann. Hierbei spielt die Klassifikation der Erkrankung eine entscheidende Rolle, weshalb diese – ebenfalls unter Berücksichtigung der neuesten Publikationen – der Stellungnahme vorangestellt wird.

* Dieser Beitrag wird ebenfalls in der Zeitschrift Der Ophthalmologe, Springer-Verlag, Berlin Heidelberg 2014, veröffentlicht.


 
  • Literatur

  • 1 Age-Related Eye Disease Study Research Group. The Age-Related Eye Disease Study system for classifying age-related macular degeneration from stereoscopic color fundus photographs: the Age-Related Eye Disease Study Report Number 6. Am J Ophthalmol 2001; 132: 668-681
  • 2 Bird AC, Bressler NM, Bressler SB et al. An international classification and grading system for age-related maculopathy and age-related macular degeneration. The International ARM Epidemiological Study Group. Surv Ophthalmol 1995; 39: 367-374
  • 3 Klein R, Davis MD, Magli YL et al. The Wisconsin age-related maculopathy grading system. Ophthalmology 1991; 98: 1128-1134
  • 4 Seddon JM, Sharma S, Adelman RA. Evaluation of the clinical age-related maculopathy staging system. Ophthalmology 2006; 113: 260-266
  • 5 Ferris 3rd FL, Wilkinson CP, Bird A et al. Clinical classification of age-related macular degeneration. Ophthalmology 2013; 120: 844-851
  • 6 The Age-Related Eye Disease Study Research Group (AREDS): design implications. AREDS report no. 1. Control Clin Trials 1999; 20: 573-600
  • 7 Downie LE, Keller PR. Nutrition and age-related macular degeneration: research evidence in practice. Optom Vis Sci 2014; 91: 821-831
  • 8 Zampatti S, Ricci F, Cusumano A et al. Review of nutrient actions on age-related macular degeneration. Nutr Res 2014; 34: 95-105
  • 9 SanGiovanni JP, Chew EY. The role of omega-3 long-chain polyunsaturated fatty acids in health and disease of the retina. Prog Retin Eye Res 2005; 24: 87-138
  • 10 Sperduto RD, Ferris FL, Kurinij N. Do we have a nutritional treatment for age-related cataract or macular degeneration?. Arch Ophthalmol 1990; 108: 1403-1405
  • 11 Newsome DA, Swartz M, Leone NC et al. Oral zinc in macular degeneration. Arch Ophthalmol 1988; 106: 192-198
  • 12 Schutt F, Pauleikhoff D, Holz FG. [Vitamins and trace elements in age-related macular degeneration. Current recommendations, based on the results of the AREDS study]. Ophthalmologe 2002; 99: 301-303
  • 13 Age-Related Eye Disease Study Research Group. A randomized, placebo-controlled, clinical trial of high-dose supplementation with vitamins C and E, beta carotene, and zinc for age-related macular degeneration and vision loss: AREDS report no. 8. Arch Ophthalmol 2001; 119: 1417-1436
  • 14 Grossklaus R, Henning KJ. [Vitamins for the eyes? Risks and opportunities for physician and patient]. Ophthalmologe 2009; 106: 521-526
  • 15 Lonn E, Bosch J, Yusuf S et al. Effects of long-term vitamin E supplementation on cardiovascular events and cancer: a randomized controlled trial. JAMA 2005; 293: 1338-1347
  • 16 Miller ER, Pastor-Barriuso R, Dalal D et al. Meta-analysis: high-dosage vitamin E supplementation may increase all-cause mortality. Ann Intern Med 2005; 142: 37-46
  • 17 AREDS2 Group. Lutein + zeaxanthin and omega-3 fatty acids for age-related macular degeneration: the Age-Related Eye Disease Study 2 (AREDS2) randomized clinical trial. JAMA 2013; 309: 2005-2015
  • 18 The Alpha-Tocopherol, Beta Carotene Cancer Prevention Study Group. The effect of vitamin E and beta carotene on the incidence of lung cancer and other cancers in male smokers. The Alpha-Tocopherol, Beta Carotene Cancer Prevention Study Group. N Engl J Med 1994; 330: 1029-1035
  • 19 Omenn GS, Goodman GE, Thornquist MD et al. Effects of a combination of beta carotene and vitamin A on lung cancer and cardiovascular disease. N Engl J Med 1996; 334: 1150-1155
  • 20 Ferris FL, Davis MD, Clemons TE et al. A simplified severity scale for age-related macular degeneration: AREDS Report No. 18. Arch Ophthalmol 2005; 123: 1570-1574
  • 21 Chew EY, Clemons TE, Agrón E et al. Long-term effects of vitamins C and E, β-carotene, and zinc on age-related macular degeneration: AREDS report no. 35. Ophthalmology 2013; 120: 1604-1611
  • 22 Chew EY, Clemons T, SanGiovanni JP et al. The Age-Related Eye Disease Study 2 (AREDS2): study design and baseline characteristics (AREDS2 report number 1). Ophthalmology 2012; 119: 2282-2289
  • 23 Aronow ME, Chew EY. Age-related Eye Disease Study 2: perspectives, recommendations, and unanswered questions. Curr Opin Ophthalmol 2014; 25: 186-190
  • 24 Evans JR, Lawrenson JG. A review of the evidence for dietary interventions in preventing or slowing the progression of age-related macular degeneration. Ophthalmic Physiol Opt 2014; 34: 390-396
  • 25 Van Leeuwen R, Boekhoorn S, Vingerling JR et al. Dietary intake of antioxidants and risk of age-related macular degeneration. JAMA 2005; 294: 3101-3107