Klin Monbl Augenheilkd 2014; 231(4): 335-339
DOI: 10.1055/s-0034-1368222
Klinische Studie
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Analysis of Risk Factors for Long-Term Glaucomatous Damage Development

Analyse der Risikofaktoren für die langfristige Glaukomschadenprogression
S. Gross
Ophthalmology Department, University Hospital Basel, Switzerland
,
K. Gugleta
Ophthalmology Department, University Hospital Basel, Switzerland
,
C. Turksever
Ophthalmology Department, University Hospital Basel, Switzerland
,
A. Ledolter
Ophthalmology Department, University Hospital Basel, Switzerland
,
A. Kochkorov
Ophthalmology Department, University Hospital Basel, Switzerland
,
J. Flammer
Ophthalmology Department, University Hospital Basel, Switzerland
,
S. Orgul
Ophthalmology Department, University Hospital Basel, Switzerland
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Publication History

received 09 September 2013

accepted 01 January 2014

Publication Date:
25 April 2014 (online)

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Abstract

Purpose: The aim of this study was to analyze predictors of long-term glaucoma progression.

Patients and Methods: We followed 17 primary open angle glaucoma patients (POAG) and 25 ocular hypertensives (OHT) over three years, with regular follow-up examinations of both eyes every 6 months. Glaucoma damage was quantified by optical coherence tomography (retinal nerve fiber layer – OCT RNFL) and by perimetry. Corneal and hand temperature (infrared thermometer), corneal hysteresis, pachymetry and ocular pulse amplitude (OPA) readings were taken at baseline, and applanatory intraocular pressure and retinal vessel analysis recordings were made at baseline and follow-up visits. Forward-stepwise multiple regression analysis was performed.

Results: With OCT-RNFL progression as the dependent variable, the model selected initial diagnosis (OHT less probable of progressing), baseline RNFL thickness, retinal arterial and venous diameter and arterial flicker response as significant damage predictors. For visual field damage progression, these were: corneal temperature, OPA, initial diagnosis and venous flicker response (all p < 0.05).

Conclusion: Initial damage and vascular factors are strong predictors of future glaucoma progression.

Zusammenfassung

Hintergrund: Analyse der Prädiktoren des Glaukomschadens. Methoden und Patienten: Primäroffenwinkelglaukom-Patienten (17) und okulären Hypertoniker (25) wurden über 3 Jahre alle 6 Monate untersucht. Glaukomschaden wurde mittels Optischer Kohärenztomografie und Perimetrie erfasst. Dazu wurden auch die Hornhaut- und Handtemperatur (Infrarotthermometrie), korneale Hysterese, Pachymetrie und okuläre Pulsamplitude (OPA) bei der ersten Untersuchung dokumentiert, und die Augendruckmessungen und die retinale Gefässaufnahmen am Anfang und im Verlauf durchgeführt. Als statistische Methode wurde die schrittweise Regressionsanalyze angewendet. Ergebnisse: Die Ausgangsdicke der Nervenfasernschicht, initiale Diagnose, arterieller und venöser Gefässdurchmesser und die arterielle Antwort aufs geflickerte Licht waren die ausgewählten signifikanten Prädiktoren des glaukomatösen Nervenfasernverlustes. Für die Gesichtsfeldschadenprogression waren dies die Hornhauttemperatur, OPA, initiale Diagnose und venöse Antwort aufs geflickerte Licht (alle p < 0.05). Schlussfolgerung: Trotz Initialschaden und die vaskuläre Faktoren sind wichtige Glaukomshadenprädiktoren.