Zentralbl Chir 2014; 139(1): 32-36
DOI: 10.1055/s-0033-1360295
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Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Therapieentscheidung bei Patienten mit operablem, nicht metastasiertem Ösophaguskarzinom

Therapeutic Decisions in Patients with Operable, Non-Metastatic Oesophageal Cancer
H. F. Fuchs
Klinik und Poliklinik für Allgemein-, Viszeral- und Tumorchirurgie, Universitätsklinikum Köln, Deutschland
,
A. H. Hölscher
Klinik und Poliklinik für Allgemein-, Viszeral- und Tumorchirurgie, Universitätsklinikum Köln, Deutschland
› Author Affiliations
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Publication History

Publication Date:
28 February 2014 (online)

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Zusammenfassung

Hintergrund: Die Therapie des Ösophaguskarzinoms wird kontrovers diskutiert. Gegenstand dieser Arbeit sind die Therapieoptionen beim operablen, nicht metastasierten Ösophaguskarzinom.
Material und Methoden: Aktuelle Literaturrecherche über die verschiedenen Behandlungsoptionen beim klassischen Ösophaguskarzinom.
Ergebnisse: Das Ösophaguskarzinom wird nach multiplen Kriterien therapiert. Die Ösophagektomie im multimodalen Setting hat das beste Outcome. Die definitive Radiochemotherapie als konservatives Regime bietet Risikopatienten eine Therapiealternative.
Schlussfolgerung: Die Therapieentscheidung bei Patienten mit operablem, nicht metastasiertem Ösophaguskarzinom muss anhand eines standardisierten Stagings und nach Abklärung aller Risikofaktoren erfolgen.

Abstract

Background: Therapy for oesophageal carcinoma is a subject of controversial debate. The aim of this study is to answer the question how the therapeutic decision in patients with operable, non-metastatic oesophageal cancer should be made.
Materials and Methods: A systematic literature research regarding different therapeutic strategies in patients with oesophageal cancer was undertaken.
Results: Multiple criteria influence the therapy for oesophageal carcinoma. Radical oesophagectomy in a multimodal setting is the therapy of choice. Definitive chemoradiation is a conservative option for high risk patients.
Conclusion: Therapeutic decisions in patients with oesophageal cancer should only be made after standardised staging and accurate risk analysis.