Klin Padiatr 2013; 225(07): 379-382
DOI: 10.1055/s-0033-1355329
Original Article
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Safety of Blood Transfusions Using 27 Gauge Neonatal PICC Lines: An in vitro Study on Hemolysis

Sicherheit von Bluttransfusionen über 27-Gauge-PICC-Katheter: Eine In-vitro-Studie zur Hämolyse
A. Repa
1   Department of Pediatrics and Adolescent Medicine, Division of Neonatology, Pediatric Intensive Care and Neuropediatrics, Medical University Vienna, Austria
,
M. Mayerhofer
2   Department of Laboratory Medicine, Medical University Vienna, Austria
,
F. Cardona
1   Department of Pediatrics and Adolescent Medicine, Division of Neonatology, Pediatric Intensive Care and Neuropediatrics, Medical University Vienna, Austria
,
N. Worel
3   Department of Blood Group Serology and Transfusion Medicine, Medical University Vienna, Austria
,
P. Deindl
1   Department of Pediatrics and Adolescent Medicine, Division of Neonatology, Pediatric Intensive Care and Neuropediatrics, Medical University Vienna, Austria
,
A. Pollak
1   Department of Pediatrics and Adolescent Medicine, Division of Neonatology, Pediatric Intensive Care and Neuropediatrics, Medical University Vienna, Austria
,
A. Berger
1   Department of Pediatrics and Adolescent Medicine, Division of Neonatology, Pediatric Intensive Care and Neuropediatrics, Medical University Vienna, Austria
,
N. Haiden
1   Department of Pediatrics and Adolescent Medicine, Division of Neonatology, Pediatric Intensive Care and Neuropediatrics, Medical University Vienna, Austria
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
24 October 2013 (online)

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Abstract

Background:

Blood transfusions are required by the majority of extremely premature infants. Packed red blood cells (PRBCs) are usually applied via simple peripheral cannulas. In situations where no peripheral venous access is achievable, 27 Gauge (G) neonatal PICC lines – that are ideally exclusively dedicated to application of parenteral nutrition – may represent a useful alternative access for PRBC transfusions. However, transfusion via small scaled catheters may damage PRBCs and lead to hemolysis. We here evaluate whether transfusion of irradiated PRBCs via 27 G PICC lines leads to hemolysis in vitro.

Methods:

Experimental transfusions of gamma-irradiated PRBCs were performed at increasing velocities (2.5, 3.7, 5 ml/h; full force manual push approximating 30 ml/h) via 27 G PICC lines of 20 and 30 cm length. Parameters of hemolysis (lactate dehydrogenase, potassium and free hemoglobin) were measured from the supernatants of transfused PRBCs and the percentage of hemolysis was calculated.

Results:

Potassium and lactate dehydrogenase after transfusion at increasing velocities did not differ significantly from negative controls. Free hemoglobin levels showed a small but significant increase at the slowest transfusion speed (2.5 ml/h) using the 30 cm 27 G PICC line, with a relative hemolysis of only 0.13%. A manual push (approximating 30 ml/h) showed no significant changes of parameters from baseline.

Conclusions:

We conclude that transfusion of gamma-irradiated PRBCs using a 27 G neonatal PICC line does not cause clinically relevant hemolysis in vitro. Clinical studies are needed to confirm the feasibility and safety of the approach in vivo.

Zusammenfassung

Hintergrund:

Extrem unreife Frühgeborene benötigen oft mehrfach Bluttransfusionen, die normalerweise über periphere Venenverweil­katheter verabreicht werden. Ist kein peripherer Zugang möglich, könnten für die parenterale Ernährung gedachte 27 Gauge (G) peripher inserierbare Katheter (PICC) auch für Transfusionen verwendet werden. Der sehr enge Querschnitt dieser Katheter könnte jedoch zu einer Beschädigung der transfundierten Erythrozyten und zu Hämolyse führen.

Methodik:

Experimentelle Transfusionen von bestrahlten Erythrozytenkonzentraten über 27-GPICC-Katheter (20 und 30 cm Länge) wurden mit definierten Geschwindigkeiten (2,5, 3,7, 5 ml/h und manuelle Transfusion mit ungefähr 30 ml/h) durchgeführt. Die Hämolyseparameter (Laktat-Dehydrogenase, Kalium und freies Hämoglobin) wurden in den Überständen der Erythrozyten nach Transfusion gemessen und die relative Hämolyse berechnet.

Ergebniss:

Die nach Transfusion gemessenen Kalium und LDH-Werte zeigten keinen Unterschied zu den Negativkontrollen. Nur nach Transfusion über den 30-cm-27-G-PICC-Katheter mit der langsamsten Geschwindigkeit (2,5 ml/h) kam es zu einem minimalem, aber signifikanten Anstieg des freien Hämoglobins, mit einer relativen Hämolyse von nur 0,13%. Nach manueller Transfusion (ungefähr 30 ml/h) fand sich kein Anstieg der Hämolyseparameter.

Konklusion:

27-G-PICC-Katheter wurden für Transfusionen in vitro ohne Hinweis auf relevante Hämolyse verwendet. Eine Evaluation in der Klinik bezüglich der Machbarkeit und Sicherheit steht aus.