Psychiatr Prax 2014; 41(04): 215-220
DOI: 10.1055/s-0033-1349463
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Determinanten direkter Kosten bei persistierender Positivsymptomatik psychotischer Erkrankungen

Determinants of Direct Cost in Schizophrenia Patients with Persistent Positive Symptoms
Alexander Konnopka*
1   Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
,
Nina Stuhldreher*
1   Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
,
Stefan Klingberg
2   Universitätsklinikum Tübingen
,
Andreas Wittorf
2   Universitätsklinikum Tübingen
,
Andreas Bechdolf
3   Universitätsklinikum Köln
,
Bernhard W. Müller
4   Universitätsklinikum Duisburg-Essen
,
Gudrun Sartory
5   Bergische Universität Wuppertal
,
Michael Wagner
6   Universitätsklinikum Bonn
,
Georg Wiedemann
7   Universitätsklinikum Frankfurt
,
Wolfgang Wölwer
8   Universitätsklinikum Düsseldorf
,
Sven Heinrich
1   Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
,
Hans-Helmut König
1   Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
02 October 2013 (online)

Zusammenfassung

Anliegen: Analyse der direkten Krankheitskosten bei persistierender Positivsymptomatik psychotischer Erkrankungen.

Methode: Analyse von 3-Monats-Kosten bei 330 Patienten auf Grundlage von Befragungsdaten.

Ergebnisse: Die durchschnittlichen direkten Kosten betrugen 7065 € (63 % psychiatrisch stationär, 17 % Wohnbetreuung, 8 % komplementäre Angebote) und waren mit der negativen Subskala der PANSS (+ 2484 €/Punkt, p < 0,001) und dem Erfahren von weniger als einem Sozialkontakt pro Woche (– 2272 €, p = 0,003) assoziiert.

Schlussfolgerungen: Persistierende Positivsymptomatik ist mit hohen direkten Kosten verbunden.

Abstract

Objective: To analyze direct costs and cost determinants in psychotic patients with persistent positive symptoms (PPS).

Methods: A total of 330 patients with PPS were recruited via 6 university clinics and interviewed about service utilization in the previous 3 months. After monetary valuation, costs were analyzed via generalized linear mixed models with gamma distribution and log-link function to identify determinants of direct costs.

Results: The mean costs were 7,065 € and resulted predominantly from psychiatric hospital care (63 %), assisted living (17 %) and complementary services (8 %). We found statistically significant associations between direct costs and an increasing score of the negative subscale of the Positive and Negative Syndrome Scale (+ 2,484 € per point, p < 0.001) and experiencing less than one social contact per week (– 2,272 €, p = 0.003).

Conclusion: PPS incurred substantial direct costs which primarily resulted from hospital treatment, and were strongly associated with symptom severity.

* Alexander Konnopka und Nina Stuhldreher haben in gleichem Maße zu dieser Arbeit beigetragen und teilen sich die Erstautorenschaft.


 
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